Competiția One World Romania 14
https://www.ziarulmetropolis.ro/competitia-one-world-romania-14-2/

Competiţia ediţiei de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfăşura fizic la Bucureşti între 21 şi 30 mai, şi online între 31 mai şi 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din selecţia de anul acesta, ce vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesionişti din industria internaţională de film, şi celălalt din liceeni din toată ţara. Premiul Juriului Internaţional este în valoare de 1000 euro şi va fi oferit regizorului câştigător cu sprijinul Institutului Cultural Român.

Un articol de Liliana Matei|16 aprilie 2021

„Filmele din competiția #OWR14 funcționează ca o oglindă a societăților despre care vorbesc, fără să se ferească de complexitatea problemelor actuale. Cineaști din toate colțurile lumii testează limitele mediului cinematografic, mediu pe care l-au ales conștient, pentru capacitatea lui expresivă ce depășește cu mult simpla transmitere de informații factuale”, spun Vanina Vignal și Andrei Rus, directori artistici One World România.

Patru dintre cele nouă documentare din competiția de anul acesta abordează direct tema centrală a ediției, vorbind despre experiențele feminine și luptele pentru recunoașterea meritată. În „Caperucita Roja”, regizoarea argentiniană Tatiana Mazú González confruntă delicat două perioade istorice și două tipuri de mentalități, folosind ca pretext dorința de a învăța să coasă pentru a vorbi îndelung cu bunica ei despre evoluțiile și contradicțiile statutului lor de femei.
Cineasta portugheză Catarina Vasconcelos evocă în „A Metamorfoses Dos Pássaros” un trecut în care a te naște femeie însemna a fi predestinată unei existențe tradiționale și patriarhale. „My Mexican Bretzel” (r: Nuria Giménez, Spania, 2020) este un portret – veridic și amăgitor totodată – al unei femei din înalta societate a anilor postbelici, care oscilează între conformism și emancipare și, în sfârșit, Carolina Moscoso ne oferă cu debutul ei „Vision Nocturna” o relatare dureroasă a abuzului sexual căruia i-a fost victimă și a urmărilor sale.

Despre marginalizare, integrare și justiție vorbesc filme precum „Makongo”, un documentar despre pigmeii din Africa Centrală, victime ale logicii implacabile a pieței și a oprimării minorităților, „Responsabilidad Empresarial”, filmul cineastului Jonathan Perel, vorbește despre represiunea muncitorilor în timpul dictaturii militare din Argentina în perioada 1976-1983. În „Il n’y aura plus de nuit” ajungem, prin vocea cineastei franceze Eléonore Weber, deasupra unor regiuni din Orientul Mijlociu, observând lumea de sub noi în timp ce realizăm ironia de a vedea mult și a înțelege puțin.

În „Rara avis” plecăm într-o călătorie pe Oceanul Pacific, împreună cu cinci adolescenți cu probleme aflați într-un program de educare și reintegrare în societate, urmăriți cu afecțiune de cineasta elvețiană Mirjam Landolt. Deșertul din Altar, la granița dintre Mexic și Statele Unite, este personajul principal al filmului „La Sombra del Desierto” (Juan Manuel Sepúlveda, Mexic, 2020), personaj care asistă imperturbabil la fluxul continuu de imigranți și la eforturile de supraviețuire ale ultimilor locuitori indigeni ai regiunii.

Aceste filme remarcabile vor fi vizionate de două jurii. Primul va fi alcătuit din patru profesioniști din domeniul criticii, distribuției și curatoriatului: Mihaela Michailov, critic și dramaturg care activează cu precădere în domeniul teatrului de reflecție socială; Patrick Holzapfel, critic și contribuitor regulat la publicația platformei MUBI; Rene Wolf, directorul departamentului de achiziții și programator principal la EYE Filmmuseum din Amsterdam și Nicole Fernández Ferrer, coordonatoarea centrului Simone de Beauvoir din Paris, dedicat producției, distribuției, arhivării și analizei de filme feministe și LGBT.

Juriul liceenilor din acest an va fi alcătuit din liceene cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani: Sânziana Șendroiu, din Câmpulung, Raluca Cocor, din Iași; Miriam Gurguță, din Vaslui, Arina Litvinova, Maria Mitulescu și Iulia Precup, din București. Ele vor participa la a doua ediția a programului de educație cinematografică pentru liceeni „Zero la Purtare”, coordonat de Dragoș Apetri și Cristina Haneș. Acesta implică, pe lângă activitatea de la OWR, și a face parte din echipa de selecționeri a Festivalului Internațional de Filme și Artă făcută de Adolescenți „Super”.

 

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.