Complexitatea unui spectacol pleacă de la repetiții
https://www.ziarulmetropolis.ro/complexitatea-unui-spectacol-pleaca-de-la-repetitii/

Coregraful Răzvan Mazilu repetă zilele astea la West Side Story (libretul Arthur Laurents, muzica Leonard Bernstein), un musical care se va juca în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, pe 25 şi pe 26 octombrie, la Teatrul Odeon.

Un articol de Judy Florescu|27 septembrie 2014

„Acum nu fixăm nimic, doar construim momentul,” le spune Răzvan Mazilu tinerilor numai ochi și urechi, care stau turcește pe podeaua rece a teatrului. Este ora prânzului și începe o atmosferă de lucru intens, de concentrare maximă și de dedicare, iar tu ca observator ești binevenit dacă ești invizibil. Dreptul tău de jurnalist cultural de a adresa întrebări dispare odată ce asiști la procesul creației unui spectacol complex. Musicalul este un gen artistic pe cât de cunoscut în afară, pe atât de rar întâlnit pe scenele românești. Abia în ultimii ani s-a introdus la Conservator secția cu profil specific pentru artele performative. Să joci într-un musical deși nu ai studiat acest gen în facultate poate fi o adevărată provocare pentru tinerii artiști, dar și o validare a capacităților lor extinse pe dans și pe mișcare. Doar văzând diverse etape ale comportamentelor artistice, la 20, la 30, la 40 de  ani, atunci te întrebi (în gând) ce contează: vârsta pe care o ai sau anii de experiență în lucru?

Muzica începe și pe podea sună ropote de pași. Nebunie. Sudoare. Chiuială și pe alocuri chinuială. Nu fiecăruia îi iese din prima. Dar de aceea sunt repetițiile ca să îți iasă pasul în spectacol.

„Este greșit să aveți pretenția ca atunci când faceți ceva să vă iasă din prima.”

Fără decoruri, fără costume, doar talentul în forma lui pură și neșlefuită ia felurite forme în mica încăpere. Cred că îi vedeam pe tinerii artiștii compleți, care se folosesc de voce, corp și mimică pentru a exprima ceea ce noi spectatorii aveam să simțim la spectacol.  Întotdeauna m-am întrebat dacă artiștii își pierd din strălucire odată ce părăsesc scena cu luminile și toate celelalte elemente tehnice, care le creează uneori o imagine artificială de supraoameni. Aici, în sala de repetiții, sunt doar ei, neacoperiți de vreun văl care ne-ar putea duce în eroare, doar ei, ridicați sau îngenunchiați de talentul care nu le permite să-l neglijeze sau să-i diminueze intensitatea. Nu se pot menaja.

Din câte am observat, la un musical se lucrează din toate oasele, toate corzile vocale, toți mușchii faciali, în principiu din fiecare parte a corpului care poate reda o mișcare, un sunet, o emoție.

“Energia trebuie să fie tot timpul proaspătă”, spune asistenta de coregrafie a lui Răzvan Mazilu, Judith State, care le dă indicații actorilor desculță. Glasul său este blajin, dar ferm și parcă nu e un glas ci e o fuziune a mai multor tonuri muzicale. Ea și cântă. Am auzit-o interpretând Purple Rain într-un dintre spectacolele lui Răzvan Mazilu. O minunăție de om!

Se repetă coregrafia musicalului de patru ore fără pauză și, crezând că s-a terminat, încerc să intru în vorbă cu unul dintre protagoniști, îmi spune că nu poate pentru că începe acum încălzirea vocală. A doua oră de canto pe ziua de astăzi. Sunt puțin copleșită de activitatea continuă a unor actori de musical și abia aștept următoarea repetiție pentru a vedea continuitatea procesului de creație.

Conform lui Răzvan Mazilu ideea musicalului aparține Marinei Constantinescu, directorul FNT, ideea find ca tânăra generație de actori să aibe un spectacol al lor, în care să demonstreze că sunt actori totali.

foto: Liviu Ștefan

17
/06
/13

REPORTAJ „Când păşeşte pe scenă, o prim-balerină trebuie să-ţi oprească respirația“ spune Andra Ionete, prim-balerină la Opera Naţională Bucureşti. Pentru plutirea din timpul dansului, ea plăteşte cu rutina repetiţiilor, de câteva ori pe zi.

08
/06
/13

Cum ar fi să intri în atelierul unui sculptor sau al unui designer de bijuterii și să auzi povești despre obiecte, chiar din gura oamenilor care le-au făcut? E o experiență pe care ți-o propun excursiile organizate de Art in Bucharest.

Pagina 2 din 212