Concursul Enescu 2018 se deschide cu singurul triplu concert din literatura muzicală românească
https://www.ziarulmetropolis.ro/concursul-enescu-2018-se-deschide-cu-singurul-triplu-concert-din-literatura-muzicala-romaneasca/

Trei muzicieni în plină ascensiune pe scenele internaţionale, laureaţi ai competiţiei din 2014 – violonistul Ștefan Tarara, pianistul Josu de Solaun şi violoncelista Eun-Sun Hong – ­­deschid ediţia 2018 a Concursului Internaţional „George Enescu” cu un Concert de Gală sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeşelea. Preţurile biletelor sunt între 55 şi 45 de lei.

Un articol de Petre Ivan|10 Iulie 2018

Ediția 2018 a Concursului Internațional „George Enescu” începe cu un concert extraordinar programat pe 1 septembrie, de la ora 19.00 în sala mare a Ateneului Român.

Biletele sunt disponibile în rețeaua Eventim, precum și online pe www.eventim.ro și pe site-ul Concursului și Festivalului Enescu, www.festivalenescu.ro.

Violonistul Ștefan Tarara, tânăr artist de origine română aclamat pe scenele internaționale, pianistul spaniol Josu de Solaun, îndrăgostit de muzica lui George Enescu, și vibranta violoncelistă Eun-Sun Hong, stabilită în Germania aduc publicului în seara de deschidere a Concursului „George Enescu” 2018 singurul triplu concert din literatura muzicală românească: Triplul concert de Paul Constantinescu. Dirijorul Gabriel Bebeșelea se va afla la pupitru, alături de Orchestra Filarmonicii George Enescu.

Panistul Josu de Solaun

Triplul concert de Paul Constantinescu este al doilea singur triplu concert din istorie, celălalt aparținându-i compozitorului Ludwig van Beethoven și fiind interpretat de asemenea în deschiderea Concursului Enescu, la ediția 2016, de laureați ai competiției.

Prima înregistrare a Triplului concert de Paul Constantinescu i-a avut pe Valentin Gheorghiu la pian, Ștefan Gheorghiu, la vioară și Radu Aldulescu – la violoncel. Iosif Conta s-a aflat la pupitrul Orchestrei Naționale Radio. Valentin Gheorghiu și Ștefan Gheorghiu, nume de rezonanță în peisajul muzicii clasice românești și internaționale, sunt muzicieni foști laureați ai Concursului Enescu.

Interpretarea din deschiderea Concursului Enescu 2018 va fi înregistrată și lansată la prestigioasa casă de discuri internațională Naxos.

Triplul concert pentru Vioară, Violoncel, Pian și Orchestră a fost compus în anul 1963, ultimul an de viață al compozitorului Paul Constantinescu, și este una dintre lucrările reper ale componisticii românești. Cu o operă de peste 20 de compoziții care include muzică simfonică, muzică de cameră, dar și muzică vocală, Paul Constantinescu (1909-1963) a semnat de asemenea muzică de film – „O noapte furtunoasă” (1952), „O scrisoare pierdută” (1953) și „Moara cu noroc” (1956). Triplul Concert este cunoscut publicului român mai ales în varianta interpretativă care îl are la pian pe Valentin Gheorghiu.

În cadrul serii de deschidere a Concursului Enescu 2018, în a doua parte a concertului, va fi interpretată în primă-audiție românească lucrarea câștigătoare a Secțiunii Compoziție la ediția precedentă a Concursului – „Concerto for Orchestra”, a tânărului compozitor Tian Tian din China.

Violonistul Stefan Tarara

La doar 32 de ani, violonistul de origine română Ștefan Tarara a câștigat ediția 2014 a Concursului Enescu în ovațiile publicului cu o interpretare încărcată de emoție a Concertului pentru Vioară în Re Major Op. 35 de Ceaikovski –  concert despre care spune că pentru el reprezintă o poveste de iubire. Născut din părinți români în Germania, violonistul concertează deja pe unele dintre cele mai cunoscute scene ale lumii, de la Philharmonie Berlin, la Salle Pleyel din Paris și a interpretat sub bagheta unor dirijori precum Zubin Mehta și David Zinman. Ștefan Tarara cântă pe o vioară Nicolò Gagliano.

„George Enescu este un fir roșu în viața mea”, spune pianistul spaniol Josu de Solaun. A înregistrat și lansat internațional integrala sonatelor pentru pian de George Enescu în 2016, la presitgioasa casă de discuri Naxos – înregistrarea a fost premiată în Spania. Astăzi, Josu de Solaun este îndrăgit inclusiv pe scenele românești din întreaga țară unde vine să suțină recitaluri și concerte frecvent. Un mare admirator al compozitorului George Enescu, pianistul a locuit în timpul Concursului Enescu 2014 într-un apartament închiriat pe Strada George Enescu chiar în blocul în care însuși George Enescu locuise timp de șase ani.

Cu o forță interpretativă remarcabilă, Eun-Sun Hong a început să studieze violoncelul la vârsta de nouă ani. Născută la Seul și stabilită în Germania, violoncelista este prezentă pe scenele unor săli prestigioase din întreaga lume – Wigmore Hall din Londra, Konzerthaus din Berlin, Théâtre des Champs-Élysées din Paris

Violoncelista Eun-Sun Hong

– și interpretează în cadrul unor festivaluri reputate – Festivalul Ravello din Italia, Festivalul Casals din El Vendrell, Festivalul Internațional Piatigorsky Cello din Los Angeles, Festivalul de violoncel Kronberg din Germania, Academia Internațională Seiji Ozawa din Elveția.  L-a avut profesor pe violoncelistul Lluis Claret, un muzician și un pedagog cunoscut și apreciat în întreaga lume.

Dirijorul Gabriel Bebeșelea este un nume consacrat atât în țară, cât și în plan internațional. În anul 2011, la doar 26 de ani, a devenit dirjor al Operei Naționale din Iași și a marcat astfel o premieră, fiind cel mai tânăr dirijor angajat al unei instituții de de cultură din România. Tot în 2011, Gabriel Bebeșelea a câștigat o bursă ca dirijor-asistent la una dintre primele zece orcheste ale lumii: Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam. A avut șansa de a lua parte la repetițiile și concertele celor mai reprezentativi dirijori ai zilelor noastre, precum Mariss Jansons și Bernard Haitink. În prezent, dirijează pe unele dintre cele mai importante scene internaționale și românești. Este Dirijor Principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania” și la începutul lunii iulie a debutat alături de Konzerthausorchester Berlin.

Desfășurat ca eveniment de sine sătător începând cu ediția din 2014, Concursul Internațional George Enescu” invită publicul să descopere unii dintre cei mai talentați tineri atiști ai momentului, marile nume ale muzicii clasice de mâine și să le urmărească și susțină parcursul până la vârf: câștigarea competiției. În total, 270 de tineri muzicieni din 39 de țări, 22 dintre aceștia fiind din România și din Republica Moldova vor intra în competiție pentru câștigarea trofeului ediției 2018 la una dintre cele patru secțiuni – Compoziție, Vioară, Violoncel și Pian – la 60 de ani de la prima ediție a Concursului.

Foto: Concursul Enescu 2018 – facebook

22
/06
/17

În februarie 1938, vocea Mariei Tănase răsuna pentru prima dată „pe viu" la Radio România, într-un program de cântece româneşti, la emisiunea „Ora satului". Douăzeci de ani mai târziu, celebră deja, Maria Tănase era invitată din nou la microfonul Radioului, să vorbească despre locul în care s-a născut şi despre cântecele sale. Autorul interviului a rămas anonim, ca şi violonistul care cântă discret în fundal.

22
/06
/17

După o stagiune intensă, care a adus în fața publicului nume sonore ale scenei muzicale naționale și internaționale, și un program la granița între clasic și contemporan, Orchestra Națională Radio susține, alături de Corul Academic Radio, ultimul concert din acest sezon la Sala Radio vineri, 23 iunie, ora 19.00.

22
/06
/17

În ziua dinaintea prezentării spectacolului ”Naharin’s Virus” în FITS 2017, una dintre conferințele de la Librăria Habitus l-a avut ca invitat pe unul dintre cei mai aclamați coregrafi contemporani, colaborator al celor mai importante companii de dans din lume. Un om și un artist care intrigă, năucește și totodată provoacă revelații profunde despre dans, corp și mișcare.

20
/06
/17

Orchestra de Cameră Radio încheie stagiunea la Sala Radio miercuri, 21 iunie, ora 19.00, cu un concert-eveniment sub bagheta lui Jankó Ferenc - Zsolt, dirijor permanent al Operei de Stat din Cluj-Napoca, al Filarmonicii din Oradea și dirijor asistent al Budapest Festival Orchestra.

15
/06
/17

Proiectul Tango la cetate se deschide în luna iunie prin două concerte susţinute la Hunedoara (16 iunie) şi Alba Iulia (24 iunie) de binecunoscutul grup Argentango. La Hunedoara concertul va avea loc la Castelul corvinilor, în Sufrageria Bethlen pe 16 iunie de la ora 19,00 iar la Alba Iulia, proiectul va fi inclus în “Sărbătoarea muzicii” şi se va desfăşura în Piaţa cetăţii de la ora 18.00

15
/06
/17

”Captivează instantaneu... Inspirat din Keaton, Fellini și desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore și acrobații excepționale este încântător...Obligatoriu de văzut... Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil...Un deliciu, mergeți neapărat să-l vedeți....” Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaționale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul țării), ”Pss psss/ Chiar... fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete și la FITS 2017.

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

13
/06
/17

Compania spaniolă Tutais a adus la FITS 2017 un spectacol cu care publicul românesc cu siguranță a rezonat puternic. ”Dansul urșilor din Pirinei” valorifică o tradiție culturală extrem de veche în multe zone montane ale Europei și ale lumii, inclusiv în România, în centrul căreia se află urșii și lumea lor de munți și păduri. Încărcătura simbolică enormă a ursului este, toată, incorporată în acest spectacol: animal totemic, heraldic, călăuză a sufletelor după moarte, vestitor ritualic al primăverii, simbol regal înțelepciunii dar și al forței brute dezlănțuite, arhetip al vindecătorului șamanic, principiu dual al adormirii și reînvierii și multe altele.

13
/06
/17

Știți unde e Guadalupe? În largul coastei vestice a Mexicului. Știți ce legătură are cu România? (Desigur, dincolo de faptul că este cel mai populat teritoriu al Uniunii Europene -întrucât aparține de Franța, face parte și din UE- din America de Nord.) Una enormă, aceeași legătură pe care o poate stabili orice loc din lume cu un altul: conexiunea prin muzică, dans, ritm, culoare, zâmbet, bucurie.

13
/06
/17

Seria de concerte SoNoRo Conac din luna iunie se va încheia săptămâna aceasta, cu concertele de la Biserica Fortificată din Cincșor, Castelul Kalnoky din Micloșoara și Castelul Daniel din Tălișoara. Concertele SoNoRo Conac se vor relua în luna septembrie.

Page 32 of 135« First...1020...3031323334...405060...Last »