Concursul George Enescu, la final: Enescu impune și astăzi standardul de calitate în interpretare
https://www.ziarulmetropolis.ro/concursul-george-enescu-la-final-enescu-impune-si-astazi-standardul-de-calitate-in-interpretare/

Ediţia a XVI-a a Concursului Internaţional “George Enescu” a adus la Bucureşti cu 26% mai mulţi concurenţi faţă de anul 2016, într-una dintre cele mai puternice ediţii din istoria de 60 de ani a Concursului. Peste o treime din concurenţii participanţi la fiecare secţiune aveau, la momentul înscrierii, cel puţin un alt premiu internaţional şi aproape jumătate dintre ei concertaseră cu orchestre importante din ţara de origine sau pe scene internaţionale.

Un articol de Petre Ivan|2 octombrie 2018

O creștere importantă a fost înregistrată și în numărul de spectatori care au venit să urmărească reprezentațiile: jumătate din acestea au avut loc cu sala plină. Vânzările de bilete au crescut și ele cu 7% față de ediția anterioară, la fel și participarea publicului în etapele timpurii ale Concursului, care s-au desfășurat la Ateneul Român.

Opt țări (Rusia, Letonia, Italia, Ucraina, Japonia, Estonia, China și Franța) , reprezentate de 10 muzicieni, au concurat în finale, din totalul de 39 prezente în concurs, după etapa de preselecție.

Au avut loc șase recitaluri extraordinare ale membrilor juriului și ale foștilor laureați ai Concursului, trei finale cu orchestra, o gală de deschidere, 23 de recitaluri în semifinală și 50 de recitaluri în etapa a doua a competiției. Un total de 83 de concerte au avut loc pe scena Ateneului Român.

În procesul de evaluare a tinerilor muzicieni au fost înregistrate două situații speciale. Una la secțiunea violoncel, unde juriul, impresionat de calitatea candidaților, a decis ca pentru finală să se califice patru muzicieni, în loc de trei. Cea de-a două, la secțiunea vioară, unde juriul a decis să nu acorde premiul întâi.

“Am avut un concurs intens și de o calitate foarte bună, la toate instrumentele. Este în creștere nivelul celor înscriși în competiție și, de asemenea, numărul lor. Concursul nostru are o specificitate, legată de opera lui Enescu: este o provocare pentru muzicienii mai tineri, atât tehnic, cât și la nivelul expresivității. Este un diferențiator important, în jurul căruia putem continua să construim o competiție puternică și respectată la nivel internațional”, consideră Mihai Constantinescu, directorul Concursului și Festivalului “George Enescu”.

În premieră, în acest an, Concursul a lansat și un proiect-umbrelă, de promovare a muzicii clasice, sub titlul “Ce auzim când ascultăm muzică?”. Acesta a inclus întâlniri-atelier, cu peste 500 de liceeni, o serie de 18 dialoguri video despre ascultarea muzicii clasice și interpretarea acesteia și o aplicație pentru mobil, JuratEnescu, pentru melomanii de orice vârstă, care au dorit să urmărească evoluția concurenților pe întreaga perioadă și să își testeze abilitatea de jurat amator.

120 de persoane s-au înscris în aplicație, dintre care 90 au activat permanent, pe întreaga durată a Concursului.

O altă premieră înregistrată în ediția din acest an au fost trofeele Concursului. Acestea au fost creații originale sub semnătura reputatei artiste ceramiste din România, Daniela Făiniș.

În capitolul noutăților, se înscrie și Studioul Enescu, organizat în foaierul Ateneului, care a transmis în live streaming online, pe toată durata concursului, 45 de interviuri cu muzicieni, concurenți, membri ai juriului și iubitori ai muzicii clasice.

Câștigătorii ediției 2018 a Concursului Internațional “George Enescu”:

La secțiunea violoncel:

Locul I- Marcel Johannes Kits (Estonia), locul al II-lea – Yibai Chen (China), Locul al III-lea -Stanislas Kim (Franța)

La secțiunea vioară:

Locul al II-lea – Vikram Sedona (Italia), locul al III-lea – Giuseppe Gibboni (Italia)

La secțiunea pian:

Locul I – Daria Parkhomenko (Rusia), locul al II-lea – Daumants Liepiņš (Letonia), locul al III-lea Alexander Panfilov (Rusia)

La secțiunea compoziție:

Alexandru-Ștefan Murariu din România- categoria Muzică Simfonică, cu lucrarea intitulată ,,Concert pour clarinette et orchestre”, iar Junghoon Nam, din Coreea de Sud, a fost desemnat câștigător la categoria Muzică de Cameră, cu lucrarea „Scattering for string quartet”.

Foto: Concursul George Enescu – facebook

30
/03
/15

Primăria Sectorului 3 organizează, pentru al treilea an consecutiv, un eveniment dedicat omului de cultură Florian Pittiș, cel care a fost un “one man show”, un “uomo universale” al României. Flori pentru suflet – Remember Florian Pittiș va avea loc pe 18 aprilie, începând cu ora 17.00, în Parcul Titan. Accesul publicului este liber.

27
/03
/15

Ziarul Metropolis, cotidian cultural editat de Teatrul Metropolis din București, împlinește doi ani de existență astăzi, de Ziua Mondială a Teatrului. Zi de zi, publicația a încercat să-și ridice standardul și să ocolească valul de tabloidizare care a afectat chiar și cele mai prestigioase site-uri quality din România.

23
/03
/15

Vineri, 27 martie (19.00), pe scena Sălii Radio va avea loc un eveniment special de talie internaţională! Un public potenţial de milioane de ascultători se va alătura - pe calea undelor şi online - celor aproximativ o mie de spectatori prezenţi în sala de concerte bucureşteană pentru a-i aplauda pe trei tineri muzicieni laureaţi ai unor prestigioase competiţii, organizate sub egida Uniunii Europene a Concursurilor Muzicale de Tineret.

20
/03
/15

Astăzi, 20 martie, s-au lansat noile abonamente pentru ultimele trei luni de stagiune (aprilie-iunie) la Sala Radio. Trei luni în care iubitorii muzicii se pot întâlni cu Alexandru Tomescu, Mircea Albulescu, cu Luiza Zan şi Teodora Enache, cu Grigore Leşe şi Artur Șahnazarian sau cu Richard Galliano şi Sarah Nemţanu.

20
/03
/15

La finalul lunii martie, Orchestra de Cameră Radio adresează publicului său o invitaţie la o seară muzicală într-o formulă inedită: două concerte ce aparţin barocului muzical, unul semnat de Vivaldi - celebrul creator al Anotimpurilor - şi cel de-al doilea aparţinând lui Händel, vor fi interpretate în versiunea pentru nai!

18
/03
/15

Bono a cântat pentru prima dată în public după accidentul de bicicletă suferit în noiembrie 2014, alături de colegii săi din trupa U2, luni, la înmormântarea DJ-ului irlandez Tony Fenton.

17
/03
/15

Ce poate fi mai potrivit pentru o seară de martie decât partitura compozitorului rus Igor Stravinski - Sacre du printemps (Ritualul primăverii)? Vineri, 20 martie (19.00), la Sala Radio, veţi avea bucuria întâlnirii cu această lucrare inedită interpretată de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.

14
/03
/15

Ce au în comun samba, Massive Attack, Radiohead şi pianul clasic? Răspunsul îl dă Brad Mehldau, unul dintre cei mai talentați pianişti ai lumii, care vine în România pe 26 noiembrie, în cadrul unui concert marca Jazz Night Out.

13
/03
/15

Urmăresc cu același interes ca întotdeauna actualitatea discografică internațională ce rezervă în ultima perioadă surprize dintre cele mai frumoase, așa cum sunt aparițiile a două albume pe care, personal, le-am apreciat foarte mult: “Cinci contratenori” care va fi lansat în 16 martie și “Journey East” lansat în 16 februarie, semnat de violonistul Nemanja Radulovic. Sunt două discuri legate, într-un fel de România. Neașteptat, nu?