Concursul George Enescu, la final: Enescu impune și astăzi standardul de calitate în interpretare
https://www.ziarulmetropolis.ro/concursul-george-enescu-la-final-enescu-impune-si-astazi-standardul-de-calitate-in-interpretare/

Ediţia a XVI-a a Concursului Internaţional “George Enescu” a adus la Bucureşti cu 26% mai mulţi concurenţi faţă de anul 2016, într-una dintre cele mai puternice ediţii din istoria de 60 de ani a Concursului. Peste o treime din concurenţii participanţi la fiecare secţiune aveau, la momentul înscrierii, cel puţin un alt premiu internaţional şi aproape jumătate dintre ei concertaseră cu orchestre importante din ţara de origine sau pe scene internaţionale.

Un articol de Petre Ivan|2 octombrie 2018

O creștere importantă a fost înregistrată și în numărul de spectatori care au venit să urmărească reprezentațiile: jumătate din acestea au avut loc cu sala plină. Vânzările de bilete au crescut și ele cu 7% față de ediția anterioară, la fel și participarea publicului în etapele timpurii ale Concursului, care s-au desfășurat la Ateneul Român.

Opt țări (Rusia, Letonia, Italia, Ucraina, Japonia, Estonia, China și Franța) , reprezentate de 10 muzicieni, au concurat în finale, din totalul de 39 prezente în concurs, după etapa de preselecție.

Au avut loc șase recitaluri extraordinare ale membrilor juriului și ale foștilor laureați ai Concursului, trei finale cu orchestra, o gală de deschidere, 23 de recitaluri în semifinală și 50 de recitaluri în etapa a doua a competiției. Un total de 83 de concerte au avut loc pe scena Ateneului Român.

În procesul de evaluare a tinerilor muzicieni au fost înregistrate două situații speciale. Una la secțiunea violoncel, unde juriul, impresionat de calitatea candidaților, a decis ca pentru finală să se califice patru muzicieni, în loc de trei. Cea de-a două, la secțiunea vioară, unde juriul a decis să nu acorde premiul întâi.

“Am avut un concurs intens și de o calitate foarte bună, la toate instrumentele. Este în creștere nivelul celor înscriși în competiție și, de asemenea, numărul lor. Concursul nostru are o specificitate, legată de opera lui Enescu: este o provocare pentru muzicienii mai tineri, atât tehnic, cât și la nivelul expresivității. Este un diferențiator important, în jurul căruia putem continua să construim o competiție puternică și respectată la nivel internațional”, consideră Mihai Constantinescu, directorul Concursului și Festivalului “George Enescu”.

În premieră, în acest an, Concursul a lansat și un proiect-umbrelă, de promovare a muzicii clasice, sub titlul “Ce auzim când ascultăm muzică?”. Acesta a inclus întâlniri-atelier, cu peste 500 de liceeni, o serie de 18 dialoguri video despre ascultarea muzicii clasice și interpretarea acesteia și o aplicație pentru mobil, JuratEnescu, pentru melomanii de orice vârstă, care au dorit să urmărească evoluția concurenților pe întreaga perioadă și să își testeze abilitatea de jurat amator.

120 de persoane s-au înscris în aplicație, dintre care 90 au activat permanent, pe întreaga durată a Concursului.

O altă premieră înregistrată în ediția din acest an au fost trofeele Concursului. Acestea au fost creații originale sub semnătura reputatei artiste ceramiste din România, Daniela Făiniș.

În capitolul noutăților, se înscrie și Studioul Enescu, organizat în foaierul Ateneului, care a transmis în live streaming online, pe toată durata concursului, 45 de interviuri cu muzicieni, concurenți, membri ai juriului și iubitori ai muzicii clasice.

Câștigătorii ediției 2018 a Concursului Internațional “George Enescu”:

La secțiunea violoncel:

Locul I- Marcel Johannes Kits (Estonia), locul al II-lea – Yibai Chen (China), Locul al III-lea -Stanislas Kim (Franța)

La secțiunea vioară:

Locul al II-lea – Vikram Sedona (Italia), locul al III-lea – Giuseppe Gibboni (Italia)

La secțiunea pian:

Locul I – Daria Parkhomenko (Rusia), locul al II-lea – Daumants Liepiņš (Letonia), locul al III-lea Alexander Panfilov (Rusia)

La secțiunea compoziție:

Alexandru-Ștefan Murariu din România- categoria Muzică Simfonică, cu lucrarea intitulată ,,Concert pour clarinette et orchestre”, iar Junghoon Nam, din Coreea de Sud, a fost desemnat câștigător la categoria Muzică de Cameră, cu lucrarea „Scattering for string quartet”.

Foto: Concursul George Enescu – facebook

02
/07
/20

OAMENII MUZICII Pe 17 iunie 1882 se năștea în Rusia cel care avea să devină marele compozitor modernist și neoclasic al secolului XX, Igor Stravinski (1882-1971). În 89 de ani de viață a fost martorul a două Războaie Mondiale dar și al unor revoluții sociale, culturale și muzicale fără precedent, el însuși devenind unul dintre uriașii muzicii secolului trecut.

28
/06
/20

Vești bune pentru industria muzicală și nu numai: cea de-a cincea ediție a Mastering The Music Business, primul și cel mai mare eveniment organizat în România pe teme de industrie muzicală, va avea loc în perioada 29 - 31 iulie într-un nou format.

24
/06
/20

Săptămânal, miercurea, începând din 1 iulie, seria de concerte open air cu artiști locali din zona alternative – Backyard Acoustic Season – se reinstalează pe terasa de la Expirat, la inițiativa Overground Music, într-un format reconsiderat și adaptat situației și locului, renunțând la tiparele unui concert clasic, pentru un public restrâns de aproximativ 100 de persoane per reprezentație.

24
/06
/20

După trei luni în care Qreator – Home Together Edition a fost platforma de exprimare online pentru cei mai importanți artiști din România, seria de evenimente ajunge la final. Ultima reprezentație va fi una memorabilă, un recital cu Angela Gheorghiu. Joi, 25 iunie, de la ora 18:30, marea soprană va susține un recital live transmis online pe pagina de Facebook a Qreator.

23
/06
/20

Proiectul Poveştile instrumentelor a fost conceput într-un fel şi se naşte în alt fel, în Noaptea de Sânziene a anului 2020, în vremuri în care a vrea să faci artă, oriunde în lume, a devenit neînchipuit de dificil, în vremuri în care artiştii cu şi modul lor de expresie sunt reduşi, aproape, la tăcere, în vremuri în care artiştii par, celor mulţi, neesenţiali.

22
/06
/20

Pe 21 iunie 1982, Parisul cânta și dansa pentru prima oară marcând Sărbătoarea Muzicii în ziua solstițiului de vară. Inițiativă a ministrului culturii francez de la acea dată – Jack Lang – și a compozitorului și muzicologului Maurice Fleuret, Fête de la Musique a devenit treptat o sărbătoare internațională a muzicii, marcată în peste 120 de țări din lume în fiecare an, pe 21 iunie, prin evenimente dedicate muzicii, derulate cel mai adesea în aer liber.