Concursul „George Enescu” sau cum se fac numele în muzica clasică
https://www.ziarulmetropolis.ro/concursul-george-enescu-sau-cum-se-fac-numele-in-muzica-clasica/

Ce au în comun pianiştii Radu Lupu şi Valentin Gheorghiu, violoniştii Silvia Marcovici şi Alexandru Tomescu, cântăreţele Ileana Cotrubaş şi Viorica Cortez, pe lângă faptul că sunt artişti cu o carieră internaţională? Cu toţii au debutat ca laureaţi ai Concursului Internaţional „George Enescu”. Anul acesta, evenimentul se află la a XIV-a ediţie.

Un articol de Liliana Matei|30 mai 2014

La fel cum George Enescu i-a sprijinit în timpul vieții pe tinerii muzicieni (în anul 1912, a susținut un turneu național, prin care a strâns peste o mie de lire sterline pentru a înființa și acorda un premiu național de compoziție), Concursul Enescu descoperă, susține și promovează tinerele talente din întreaga lume – viitoarele nume sonore ale muzicii clasice.

 

Enescu

George Enescu, alături de unul dintre elevii săi preferați – violonistul Yehudi Menuhin

Evenimentul a debutat oficial în septembrie 1958, odată cu lansarea Festivalului Internațional „George Enescu”.

Referindu-se la interpretarea Preludiului în do diez minor de Bach de către un concurent, la prima ediție a Concursului, cronicarul Alfred Hoffman nota atunci: „De la început simţi că la pian se află o personalitate”.

Concurentul era Li Ming-Qiang (China) și a fost câștigătorul concursului de pian al acelei ediții, fiind și preferatul publicului. Cronicarul a exprimat într-o frază ceea ce își dorea să fie Concursul George Enescu – un loc în care se descoperă personalități muzicale și un punct de pornire în cariera marilor artiști ai lumii.

Li Ming-Qiang a fost inclus ulterior în galeria pianiștilor recunoscuți la nivel mondial, iar în anul 1991 a revenit la București, de data aceasta făcând parte din juriul Concursului George Enescu.

Numeroși alți artiști străini s-au afirmat în cariera internațională datorită vizibilității și recunoașterii oferite de Concursul Enescu. Celebra pianistă georgiană Elisabeth Leonskaja (foto stânga), apropiată a maestrului Sviatoslav Richter și supranumită astăzi “Marea Doamnă a Pianului” a obținut în anul 1964 Premiul I la secțiunea dedicată pianului din cadrul Concursului Enescu.

Agnes Baltsa, Li Ming Qiang, Igor Aleksandrovich Frolov, Arie Vardi, Oleg Moiseevich Kagan, Pascal Mahé Rogé, Cristina Ortiz, Dmitri Alexseev, Valeriy Sokolov sunt alte nume ale căror cariere au fost marcate de participarea la Concursul „George Enescu”.

Ediția 2014

Ediția de anul acesta va fi deschisă, în premieră în istoria concursului, printr-un Concert de Gală la Ateneul Român, pe 6 septembrie. Violonistul Alexandru Tomescu – laureat în cadrul ediției din 1999 a Concursului – și pianistul Amir Tebenikhin – laureat al ediției din 2007 – vor interpreta Rapsodia Nr. 1 în La Major de George Enescu, Concertul pentru Vioară şi Orchestră în Mi Minor Op. 64 de Felix Mendelssohn-Bartholdy și Concertul pentru Pian și Orchestră în La Minor Op. 16, de Edvard Grieg.

Trei dintre cei mai cunoscuți muzicieni ai momentului – un polonez, un german și un român – vor dirija finalele ediției de anul acesta. Marek Pijarowski, fost director artistic al prestigioasei Filarmonici din Polonia va dirija Finala de Vioară. Ovidiu Bălan, unul dintre cei mai apreciați muzicieni de tradiție est-europeană, va fi dirijorul Finalei de Violoncel. Iar reputatul pianist și dirijor german Justus Frantz, apropiat al legendarului Leonard Bernstein, va dirija Finala de Pian.

Înscrierea la concurs – până la 1 iulie

Concursul „George Enescu”, care se desfășoară anul acesta între 8 și 27 septembrie, este singurul din România afiliat la Federația Mondială a Concursurilor Internaționale Muzicale (FMCIM).

Are patru secțiuni – Vioară, Violoncel, Pian și Compoziție – și oferă premii în valoare de 100 000 de euro. Probele competiționale se vor desfășura în două insituții-emblemă ale capitalei, Ateneul Român și Universitatea Națională de Muzică, în timp ce concertele finale vor avea loc la Ateneul Român, alături de Orchestra Filarmonicii „George Enescu”.

Perioada de înscriere pentru concurs se încheie la 1 iulie, iar informațiile despre regulament și formularul de înscriere pot fi accesate pe site-ul Festivalului Enescu.

05
/02
/16

Cea dintâi premieră a anului 2016, "Hapciu în RE major", adaptare după celebra operetă "Mam'zelle Nitouche" (de F.R. Hervé, libret de Henri Meilhac și Albert Millaud), marchează un moment unic în istoria Operei Comice pentru Copii: este pentru prima dată când pe scena instituției se montează un spectacol de operetă. Premiera are loc sâmbătă, 20 februarie, de la ora 17.00, și duminică, 21 februarie, de la ora 11.00.

05
/02
/16

Un frumos recital conceput în jurul a doi mari compozitori ai repertoriului german – Beethoven și Brahms – este ceea ce ne propun miercuri, 10 februarie (19.00) la Sala Radio violonista Cristina Anghelescu (solistă a Orchestrelor și Corurilor Radio) și pianistul Daniel Goiţi.

05
/02
/16

„Aphonopelma johnnycashi” se va numi păianjenul care a împrumutat numele cântăreţului Johnny Cash. Creatura cu opt picioare este neagră în întregime, așa cum se îmbrăca regretatul artist, decedat în 2003 și care cânta cu chitara sa mai ales "Man in Black", unul din hiturile sale.

02
/02
/16

Filarmonica “George Enescu”  şi  asociaţia “Clasic e fantastic” anunţă cel de-al doilea concert al anului 2016, din ciclul educativ „Clasic e fantastic. Cum să înţelegem muzica”. Duminică, 21 februarie, la orele 10 şi 12.30, copiii sunt invitaţi să afle povestea Bărbierului din Sevilia, capodopera de teatru muzical semnată  de compozitorul Italian Gioacchino Rossini.

01
/02
/16

Așa cum și-a obișnuit publicul și în stagiunile precedente, Orchestra de Cameră Radio îi aduce în fața publicului pe câțiva dintre tinerii muzicieni români care vor „scrie” mai departe istoria scenelor de concert din țară și din străinătate: laureaţii competiţiei naţionale anuale „DRUMUL SPRE CELEBRITATE”. 

23
/01
/16

Mai este loc de noi interpretări pentru Brahms și Beethoven? Mi-am pus întrebarea înainte de a asculta două discuri apărute recent pe piață, semnate de nume importante ale artei interpretative contemporane: violonista olandeză Janine Jansen și dirijorul austriac Manfred Honeck, directorul muzical al Orchestrei Simfonice din Pittsburgh. Și am descoperit, nu neapărat cu surprindere, ci cu încântare, că Brahms și Beethoven au încă (foarte) multe de spus.

22
/01
/16

Super! Pet Shop Boys lansează un nou album, cel de-al 13-lea al grupului care a cunoscut gloria cu hituri ca "West end girls", "It's a sin", "Domino Dancing" sau "Go west". Noul album, ce urmează să apară pe piaţă pe 1 aprilie, se numeşte, desigur, "Super".

20
/01
/16

Vineri, 22 ianuarie (19.00), Orchestra Națională Radio îi invită pe iubitorii muzicii la un concert MOZART / BEETHOVEN, eveniment ce se va desfășura la Sala Radio sub bagheta dirijorală a lui MĂDĂLIN VOICU - fiul marelui violonist Ion Voicu - și cu participarea apreciatului violonist ALEXANDRU TOMESCU, care se bucură de privilegiul de interpreta pe vioara Stradivarius, instrument pe care a cântat și Ion Voicu.

15
/01
/16

„Muzică, prin fond şi prin formă, poezia lui Eminescu nu mai are nevoie de nici o altă melodie”, spunea criticul şi istoricul literar Garabet Ibrăileanu, încercând să sublinieze ideea, adevăratră în fond, că muzicalitatea poeziei eminesciene, excepţională, îşi este suficientă sieşi. Cu toate acestea, nu puţini au fost artiştii români care, de-a lungul anilor, au pus pe muzică câteva dintre cele mai cunoscute poezii eminesciene.