Conferința de deschidere a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferinta-de-deschidere-a-festivalului-international-de-teatru-de-la-sibiu/

În deschiderea FITS, prima conferinţă de presă a adus la întâlnirea cu publicul pe directorul FITS, Constantin Chiriac (director al Teatrului ”Radu Stanca” din Sibiu şi omul datorită căruia există şi a tot crescut acest festival), criticul de teatru Octavian Saiu (moderatorul conferinţelor FITS), precum şi coregrafa Brenda Angiel, creatoarea spectacolului ”Tango la altitudine II”, prezentat în festival, şi regizorul Alexandru Grecu (preşedintele UNITER din Republica Moldova).

Un articol de Cristina Enescu Aky|12 iunie 2017

Un soare blând și generos.

Un oraș tihnit, respirând frumos, istorie și sens prin toate fațadele și colțurile de stradă

Al treilea cel mai important și frumos festival de teatru și arte performative din lume.

Aceste trei lucruri frumoase s-au întâlnit într-o zi de vineri și au dat startul unei perioade de zece zile, menite să multiplice ceea ce e mai frumos în spiritul uman: iubirea, frumusețea creativității, provocarea gândurilor și a ideilor, culori, forme, mișcări, muzici. Cu alte cuvinte – Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ajuns la cea de-a 24-a ediție.

Constantin Chiriac a început prin recitarea Sonetului 66 al lui Shakespeare, ale cărui versuri au răsunat percutant, uneori amar, alteori descriptiv și programatic, pentru chiar vremurile în care ne găsim:

Mă uit scârbit la tot, și-aș vrea să mor, 
Decât să-l văd slăvit pe ticălos,
Iar pe sărman de râsul tuturor,
Să-l văd tăgăduit pe credincios,
Pe vrednicul de cinste oropsit….

Și totuși, teatrul este despre iubire, despre spirit și despre înălțarea din noroiul cotidian, iar FITS 2017 gravitează cu atât mai mult în jurul acestei energii ”care mișcă sori și stele”, în vorbele lui Dante: iubirea, tema FITS 2017.

Directorul FITS a vorbit și despre câteva motive pentru care festivalul este un succes care crește de la an la an, o necesitate și un eveniment cultural unic:

  • Trăim atât de multă dezbinare în Europa și în lume încât există o reală nevoie ca artiștii să dea un imbold unificator societății umane, prin iubirea de frumos și prin dialog cultural.
  • Este un eveniment profund conectat la realitatea zilelor noastre. Spre exemplu, luând-o înaintea discursurilor politice, festivalul construiește punți de legătură și dialog, de exemplu cu Statele Unite ale Americii prin programul ”New Democracy Series”, care conturează o ”dimensiune NATO culturală” a FITS din acest an.
  • FITS educă, nu prin forță ci mișcând sufletele prin ”miracolul frumosului”. Educarea publicului prin cultură este o dimensiune esențială a teatrului.
  • Numărul voluntarilor FITS s-a dublat față de anul trecut, ceea ce arată că tinerii își doresc enorm  să fie parte din acest festival, iar festivalul recunoaște importanța de a da o șansă vocii tinerilor oameni de teatru, inclusiv prin organizarea anul acesta a unui ”festival în festival” dedicat școlilor de teatru.
  • Anul acesta sunt prezentate spectacole și la Academia Forțelor Terestre, în public aflându-se atât militari cât și civili. Un spațiu de întâlnire necesar care aduce laolaltă arta, publicul larg dar și o nișă de public care are, și ea, nevoie de teatru, anume militarii.
  • Nici, FITS, nici vreun alt eveniment cultural înrădăcinat într-o comunitate nu poate fi copiat, și nici nu ar avea sens un astfel de demers. Comunitățile locale sunt cele care pot să nască proiectele culturale care li se potrivesc cel mai bine.
  • Anul acesta, FITS include și valorifică circuitul cultural al vechilor biserici săsești cu orgă dimprejurul Sibiului, aici fiind organizate diferite concerte și evenimente. În luna august, la întâlnirea sașilor din zonă, directorul FITS dorește să propună dezvoltarea unor proiecte culturale care să redea și mai mult aceste spații extraordinare circuitului cultural public. Dialogul creator este cea mai bună formă de naționalism.
  • FITS este unicul festival de profil care și-a asumat un proiect editorial constant, anume prezentarea unor volume importante din zona teatrului.

Coregrafa argentiniană Brena Angiel a vorbit despre provocările și libertatea pe care le oferă dansul aerian și despre esența de tango, învăluită în dans contemporan, din spectacolul ”Tango la altitudine II”. Directorul UNITEM (Uniunea Teatrală din din Republica Moldova), regizorul Alexandru Grecu, a descris schimbarea de mentalitate și creșterea nivelului artei actorului, a regizorului și a spectacolelor din Rep. Moldova după 1989, despre întâlnirea de destin a teatrului de aici, în cătușele mentalității sovietice, cu Matei Vișniec, care a făcut mai mult pentru unirea spiritului românesc decât politicienii. El a vorbit și despre puternica dimensiune social-politică a teatrului moldovenesc.

 

24
/02
/21

Începând cu data de 1 Martie 2021, spațiul expozițional din Foaierul Media al TNB (aripa dinspre Intercontinental) se va anima din nou, găzduind o amplă expoziție cu lucrările artistului ION OLARU, scenograful-pictor, autorul a zeci de scenografii de televiziune, de teatru, dar și de scenografie pentru filme de animație, totodată pictor, făuritor de icoane sau de surprinzătoare ”micro-monumente ale armoniei universale”(cf. Corneliu Antim, critic de artă), elaborate dintr-un material inedit… tărtăcuța!

24
/02
/21

Cea de-a doua ediție a Classix Festival va avea loc la Iași, în perioada 14 - 18 martie 2021. Fiind desfășurat sub conceptul atemporalității, atât din punct de vedere artistic, dar și din perspectiva liantului dintre mediul diplomatic, artă, cultură și mediul de afaceri, Classix Festival 2021 marchează revitalizarea experiențelor artistice în contextul social curent pandemic.

24
/02
/21

„Apeirogon”, romanul irlandezului Colum McCann, este fără îndoială una dintre cele mai bune scrieri în limba engleză din 2020 și poate cea mai frumoasă carte despre Israel și Palestina din mileniul III.

24
/02
/21

Legendarul actor al Teatrului Nottara, Alexandru Repan, sărbătorește, vineri, 26 februarie 2021, 81 de ani pe scena vieții. Spectacolul Efecte colaterale de Alexandru Popa, în regia lui Vlad Zamfirescu, îl aduce în fața publicului chiar la aniversare. În foaierul Sălii Horia Lovinescu, o expoziție de fotografie aduce laolaltă instantanee impresionante cu cele mai importante roluri interpretate de Alexandru Repan pe scena Teatrului Nottara.

23
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Cu noul său film, „Servants” („Servitorii”, 2020), distribuit şi la noi în câteva din cinematografele deschise, regizorul slovac Ivan Ostrochovský pare a spune că cinema-ul este în primul rând o chestiune de stil. Însă e suficient asta?

23
/02
/21

În zilele de 26, 27, 28 februarie și 1 martie, între orele 10 și 17, la Muzeul Țăranului Român, ctitorii proiectului Teatrul Grivița 53, invită publicul larg să participe – prin achiziția de mărțisoare cu autograf – la strângerea de fonduri pentru construcția teatrului din Calea Griviței nr. 53, cea mai provocatoare aventură culturală a acestui moment și prima inițiativă privată de acest fel din 1946 până în prezent.

23
/02
/21

Pășiți într-o lume de peisaje vibrante, fotografii asociate cu elemente chimice, refractografii și obiecte vopsite cu Vantablack, cel mai negru negru, odată cu prima expoziție personală a lui Mihai Plătică la Gaep. Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei, Alpher-Bethe-Gamow va putea fi vizitată între 6 martie și 8 mai 2021.

23
/02
/21

În prima lună a primăverii, Naționalul sibian prezintă 13 spectacole la TNRS - Sala Mare și Fabrica de Cultură IACM Construcții - Sala „Lulu”, dintre care o premieră - „Mici crime conjugale”, un spectacol de Mariana Cămărășan și Amalia Iorgoiu. Premierele Scenei Digitale din luna martie sunt „Femei”, concept semnat Raluca Iani, și „Zeul carnagiului”, regia Bogdan Sărătean, alături de spectacolul-cadou „Orhidee”, de Pippo Delbono, oferit abonaților platformei. De asemenea, în luna mărțișorului vor fi difuzate ÎN DIRECT trei spectacole pe Scena Digitală pentru cei care nu pot participa la spectacolele din sălile de teatru.

23
/02
/21

Muzeul Național de Istorie a Moldovei, în parteneriat cu Arbor Institute for Culture, vă invită să descoperiți sau să redescoperiți expoziția „GIUVAIERGERIE ANTICĂ. Comorile Muzeului Național de Istorie a Moldovei“, noua expoziție virtuală găzduită pe Theopen-art.com, prima platformă de expoziții de artă în realitate virtuală din Republica Moldova și România.

23
/02
/21

Galeria Sector 1 inaugurează programul curatorial al anului 2021 alături de Kunsthalle Bega, cu expoziția Sensul Sculpturii, artiști: Apor - Nimbert Ambrus, Dona Arnakis, Rudolf Bone, Teodor Graur, Oláh Gyárfás, Roxana Ionescu, Adi Matei, Alex Mirutziu, Vlad Nancă, Mihai Olos, Andrei Pituț, Bogdan Rața, Patricia Teodorescu, Ion Toderașcu, Napoleon Tiron, Casandra Vidrighin, curator Liviana Dan.

22
/02
/21

Asociația CREAS în parteneriat cu Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” prezintă prima reprezentație a musicalului „Next to Normal – (A)normal”, sub forma unui spectacol concert, pe data de 6 martie, de la ora 18:00, cu o distribuție de excepție. Biletele sunt puse în vânzare și pot fi achiziționate online.

22
/02
/21

UNATC „I.L. Caragiale” București, alături de Ambasada SUA la București, Centrul pentru Politicile Egalității de Șanse, Professional Fellows și American Council for International Education din România vă invită miercuri, 24 februarie, în intervalul orar 13:00-15:00, la dezbaterea online „De Dragobete, despre Loverboy”.

22
/02
/21

Miercuri, 24 februarie (19.00), Orchestra de Cameră Radio vă propune o seară emoționantă de muzică, nu doar prin repertoriul ales – Ravel, Mendelssohn, Wagner, Saint-Saëns ș.a. – ci mai ales prin menirea simbolică a evenimentului. Concertul transmis în direct de la Sala Radio și derulat sub bagheta cunoscutului dirijor Cristian Mandeal este dedicat memoriei dirijorului Camil Marinescu.