Conferințele FITS 2019: Vertigo Dance Company sau despre succesul dansului ca împletire a artei cu viața
https://www.ziarulmetropolis.ro/conferintele-fits-2019-rachel-grodjinovsky-vertigo-dance-company-despre-succesul-dansului-ca-impletire-a-artei-cu-viata-din-jurul-artei/

Spectacolele de dans israeliene sunt, de mulţi ani, printre cele mai de succes la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu. şi foarte repede sold out  La conferinţa de la Librăria Habitus din a cincea zi a FITS, Rachel Grodjinovsky, reprezentanta celebrei Vertigo Dance Company, a vorbit despre companie şi spectacolul „One One&One”.

Un articol de Cristina Enescu Aky|18 iunie 2019

Compania de dans contemporan Vertigo a fost creată în 1992 de un cuplu de artiști și se dorește a fi un mesager al artei israeliene de cel mai înalt nivel. Alături de compania de dans, Vertigo include și o școală de dans și organizarea de workshop-uri internaționale, inclusiv cu persoane cu dizabilități.

După mulți ani de carieră în dans, Rachel Grodjinovsky s-a rupt o vreme de această profesie, apoi a revenit în Israel și a găsit o scenă a dansului destul de adormită. „Exista o nevoie de a dezvolta dansul contemporan israelian și am fost norocoasă să fiu printre cei care au ajutat la asta. În timp am ajuns să putem prezenta lumii o altă imagine a Israelului, altceva decât vezi la știri sau la televizor, imaginea unei culturi artistice extrem de creative.”

Ce face atât special dansul contemporan din Israel? „La noi în Israel practic nu ai cum să separi viața ta socială, politică, de cea artistică, iar asta înseamnă că băieții (timp de 3 ani) și fetele (timp de 2 ani) merg în armată la 18 ani, motiv pentru care băieții își încep cariera ceva mai târziu decât de regulă. Dansatorii au așadar această pauză obligatorie în pregătirea lor artistică, pe de altă parte nu au cum să nu fie influențați de realitățile din jurul lor, iar asta face ca dansul lor să fie foarte puternic, pasional. Israelul ca stat are doar 70 de ani, dar are o tradiție de peste 2.000 de ani, și asta se simte de asemenea în modul în care facem artă.”

Rachel Grodjinovsky spune că „Vertigo a fost numele primului lor spectacol înainte de a lua acest nume și pentru companie. Numele a fost ales pentru că descrie senzația pe care o au piloții când fac acrobații în aer, și pe care au vrut să o replice în dans. Vertigo e în primul rând un stil de viață, în care arta și natura umană. Ca sediu, ei au creat un sat artistic eco într-o zonă în care, în Biblie, se spune că a avut loc lupta dintre David și Goliat. Noa Wertheim vine dintr-un mediu foarte religios, pentru care tradiția și filozofia Bibliei sunt extrem de importante. Iar asta se vede în mod special în spectacolul One One&One, prezentat la Sibiu. De aici și conexiunea cu pământul, pe care dansatorii se mișcă la propriu pe scenă și cu care noi toți avem o conexiune foarte puternică. De aceea și la workshopul susținut în cadrul FITS, Noa a vorbit despre grounding, împământare. E un cerc al vieții relația asta specială cu pământul, din care am venit și în care ne întoarcem.”

Dansatorii (majoritar din Israel, căci compania are un pronunțat caracter cultural național, dar și unii internaționali) sunt selectați nu numai după nivelul și specificul lor tehnic ci și în funcție de personalitatea lor, căci Vertigo e în primul rând, spune Rachel Grodjinovsky o comunitate de afinități elective, iar coregrafa Noa Wertheim petrece mult timp și discutând cu ei.

Octavian Saiu a observat că multe companii de dans din Israel sunt fondate și conduse nu doar de o persoană ci de familii de artiști, ceea ce impregnează proiectele artistice cu un intens spirit comunitar  Vorbind despre estetica dansului acestei celebre trupe de dans, reprezentanta companiei a vorbit despre faptul că coregrafa Noa Wertheim caută nu doar o rigoare a mișcărilor ci în mod special expresia interioară particulară a fiecărui dansator. „În One One&One, prezentat la FITS 2019, e o complicitate specială între dansatori, își dau complet voie să se dăruiască celorlalți dansatori. E o mișcare care vine din interior.” Spectacolul jonglează cu lumea interioară și cea exterioară, cu viața comunitară și cea interioară a fiecărui dansator.

*

One One & One (Vertigo Dance Company, Israel)

Coregrafie: Noa Wertheim

Dansatori: Sian Olles, Liel Fibak, Sándor Petrovics, Shani Licht, Etai Peri, Daniel Costa, Hagar Shachal, Jeremy Alberge, Korina Fraiman, Yotam Baruch

Muzică originală: Avi Balleli

Muzicieni: (violă și voce) Galia Hai, Oud Eliahu Dagmi, (voce/Vocals) Ilai Balleli

Costume: Sasson Kedem

Stage Design: Roy Vatury

Lighting Design: Dani Fishof – Magenta

https://vertigo.org.il/en/

www.sibfest.ro

Foto credit: Paul Băilă



26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.