Constantin Chiriac, Marcel Iureș, Horațiu Mălăele, Marian Râlea, în spectacole jucate în cadrul FITS 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/constantin-chiriac-marcel-iure%c8%99-hora%c8%9biu-m%c4%83l%c4%83ele-marian-r%c3%a2lea-%c3%aen-spectacole-jucate-%c3%aen-cadrul-fits-2019/

George Mihăiţă, Tudor Chirilă, Maia Morgenstern, Rodica Mandache, Marcel Iureş, Horaţiu Mălăele, Marian Râlea, Oana Pellea, Pavel Bartoş, Alexandru Papadopol sunt doar câţiva din artiştii pe care îi puteţi (re)vedea în acest an la FITS, în cadrul spectacolelor invitate din România!

Un articol de Petre Ivan|13 iunie 2019

FITS este o celebrare a frumosului, care aduce la un loc mai multe arte ale spectacolului din toate colțurile lumii: teatru, dans, muzică, film, conferințe, lansări de carte, circ contemporan, expoziții și multe altele. Ca în fiecare an, în programul festivalului se găsește o selecție dintre cele mai bune spectacole care se joacă acum pe scenele României, realizată cu multă atenție și dăruire de către organizatorii FITS.

În prima zi din festival, spectatorii pot vedea MIHĂIȚĂ. RECONSTITUIREA UNEI VIEȚI, o producție a Teatrului de Comedie din București, în care textul, regia și interpretarea poartă semnătura lui George Mihăiță: O oră și… în care îmi rememorez viața, fără cosmetizări, rămânând în fața publicului cel care sunt de fapt: George Mihăiță, actorul de film și de teatru, iubitorul de poezie, tatăl, cel care a creat o revistă pentru adolescenți… omul sincer din spatele rolurilor, cel care spune o poveste în cuvinte și imagini.

PESCĂRUȘUL, de A.P.Cehov, în regia lui Andrei Șerban, care speră „că această variantă va fi într-adevăr ultima, cu toate că nu am reușit să dezlegăm motivul pentru care Cehov a numit «comedie» o poveste care se încheie cu o moarte violentă. Am totuși încredere că împreună vom putea (re)descoperi paradoxul că, în teatru, schimbarea continuă este singura constantă. Când acceptăm că nimic nu este definitiv, putem începe să cercetăm”

IN A FOREST DARK AND DEEP, o coproducție ArtEst Foundation & unteatru, de Neil LaBute, în regia Iarinei Demian, cu Tudor Chirilă și Mihaela Sârbu.

Foto: Adi Bulboacă

Povestea din acest spectacol poate părea simplă: doi frați rămân blocați într-o casă, în timpul unei furtuni, însă niciunul dintre cei doi nu este ceea ce pare, iar miza revederii lor nici nu poate fi rostită și, cu atât mai puțin, acceptată.

SUNT UN ORB, o producție Asociația Teatrului de Comedie „George Mihăiță”, îl aduce pe scena sibiană pe Horațiu Mălăele într-un tur de forță actoricesc și emoționant, însă nu lipsit de umor, cu un text (improvizat) de același Horațiu Mălăele și colaj din opera unor poeți cunoscuți, în care este vorba despre mine, dar este vorba și despre dumneavoastră, promite protagonistul.

BEFORE BREAKFAST, de Eugene O’Neill, în regia Andrei & Andreea Grosu, spune povestea a doi oameni: El și Ea la micul dejun. Nu discută despre anumite lucruri de teamă sau poate pentru că nu știu cum să le pună în cuvinte. Camera se umple de cuvinte nespuse, ce le bântuie mințile de la început până la final. Totul are un sfârșit, dar dar orice sfârșit e un început, nu? Certurile cu partenerul sunt grele, căci nu există câștigător, toată lumea pierde. Sau poate că în zilele cu un mic dejun plăcut se vor salva…

AȘTEPTÂNDU-L PE GODOT, de Samuel Beckett, în regia Silviu Purcărete, avându-i în distribuție pe Constantin Chiriac, Marian Râlea, Cristian Stanca, Pali Vecsei, Andrei Văcariu – evident, o producție cu amprenta TNRS. Piesa vorbeşte despre sentimente şi emoţii rămase până acum neexprimate, dar pe care, cu Beckett ca ghid, le putem recunoaşte ca ale noastre.

MOȘ NICHIFOR este un spectacol marca Teatrul ACT în regia lui Alexandru Dabija, după „Moș Nichifor Coțcariul” de Ion Creangă, cu Ruxandra Maniu și Marcel Iureș.

Foto: Alex Iureș

Proza lui Creangă este distilată într-o dramaturgie aluzivă, insinuantă și plină de umor, iar spectacolul prezintă întâlnirea dintre două generații și confruntarea între două feluri de a vedea lumea: unul conservator, ironic-tradiționalist, și unul modern, agresiv în fragilitatea sa.

DANSUL PINGUINULUI IMPERIAL de la Teatrul Municipal Ariel Râmnicu Vâlcea, regia Vlad Popescu, propune povestea tragi-comică a doi bătrâni bufoni care își imaginează Moartea ca personaj drag lor, celebrul explorator Emil Racoviță, de a cărui viață au fost fascinați, pentru a se obișnui mai ușor cu ideea sfârșitului.

REGULILE JOCULUI. Teatrul pentru Copii și Tineret GONG prezintă un spectacol a cărui scenariu și regie îi aparțin lui Yann Verburgh. Printre ruinele casei sale, un băiețel pe nume Oldo își așteaptă tatăl – un mic prinț prins între două lumi aflate în război – împreună cu prietenul său, Aman, cel cu care joacă fotbal, căruia îi spune povestea lui și alături de care începe să se simtă mai puțin singur. Alături de Oldo, Aman visează să schimbe lumea într-un loc mai bun, cu reguli noi, în care amândoi să se bucure de aceleași drepturi, fiindcă, de fapt, Aman este fată.

Aceste spectacole sunt parte din Sezonul România-Republica Moldova, realizat cu sprijinul ICR.

Biletele pentru FITS 2019 pot fi achiziționate online sau de la Agenția Teatrală din Sibiu (strada Nicolae Bălcescu 17), între orele 11.00- 18.00, iar în timpul festivalului Agenția va fi deschisă zilnic, între 09:00 și 20:00.

Pe site-ul festivalului (www.sibfest.ro) se pot găsi informații despre întregul program și prețul biletelor.

24
/11
/23

Pe Facebook, pe whatsApp, peste tot aruncăm cuvinte în grabă, le scriem în grabă le rostim în grabă. Folosim adesea structuri gramaticale greșite, preluate multe dintre ele din mass-media și propagate cu o viteză uimitoare.

24
/11
/23

“Lacul Lebedelor”, cel mai cunoscut spectacol de balet al tuturor timpurilor, se joacă săptămâna viitoare pe scena Sălii Palatului din București, cu participarea extraordinară a Baletului și Orchestrei Operei Naționale București, avându-i ca invitați pe prim balerinii de talie mondială, Iana Salenko și Marian Walter.

22
/11
/23

Iosif Paștina joacă în “Disco Regret”, piesă scrisă de Doru Vatavului și regizată de Irisz Kovacs. A terminat U.N.A.T.C-ul în 2020 la clasa profesorilor Marius Gîlea, Bogdana Darie, Ioana Barbu și spune că: "Am avut noroc că am terminat chiar la începerea pandemiei și am avut privilegiul de a apuca să joc de câteva ori licența până la lockdown. Alți colegi n-au fost așa norocoși”.