Constantin Chiriac va deschide toate întâlnirile publice de la FITS 2017 cu un poem despre iubire
https://www.ziarulmetropolis.ro/constantin-chiriac-va-deschide-toate-intalnirile-publice-de-la-fits-2017-cu-un-poem-despre-iubire/

Cea de-a XXIV-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, programată în perioada 9-18 iunie, va sta sub semnul iubirii, aceasta fiind tema aleasă de organizatori.

Un articol de Monica Andronescu|21 mai 2017

Artiștii din peste 72 de țări vor aduce spectacole de teatru, dans și circ, conferințe și dezbateri care se vor desfășura în numeroase spații convenționale și neconvenționale din oraș.

Pe 18 mai, Institutul Francez din București a găzduit prima conferință de presă a acestei ediții, în prezența lui Constantin Chiriac, președintele FITS. La eveniment au participat, de asemenea, Tamar Samash, ambasadorul Israelului, Kisaburo Ishii, ambasadorul Japoniei, Urs Herren, ambasadorul Elveției, Mihai Gribincea, ambasadorul Republicii Moldova, Christophe Gigaudaut, directorul Institutului Francez București, Nigel Bellingham, directorul British Council, Yan Jianwu, consilier pe probleme de cultură al Ambasadei Republicii Populare Chineze și Ronald E. Hawkins, consilier pentru presă și cultură în cadrul Ambasadei Statelor Unite ale Americii.

Baryshnikov, Wilson și Fokin, invitați de onoare

Mikhail Baryshnikov, Robert Wilson şi Valery Fokin sunt trei dintre invitaţii de onoare la ediţia din 2017 a FITS.

Teatrul de Stat din Letonia, The New Riga Theatre, prezintă la FITS 2017 „Brodsky/Baryshnikov”, un one-man- show în regia lui Alvis Hermanis. Spectacolul din acest an este bazat pe poeme scrise de laureatul Premiului Nobel Joseph Brodsky, interpretate de Mikhail Baryshnikov, cunoscutul dansator, coregraf şi actor american.

Regizorul spectacolului a prezentat la FITS 2016 cu spectacolul „Farmecul adânc al Rusiei” şi a fost distins cu o stea pe Aleea Celebrităţilor din Sibiu. Numeroasele sale premii includ Europe Prize New Theatre Realities, Premiul Stanislavski, două premii Masca de Aur (Moscova), Max Reinhardt Pen (Salzburg Festspiele), Premiul Nestroy Preis (Austria) şi Premiul Wolf Konrad (Germania).

Spectacolul a fost nominalizat la Premiile Teatrului Letonian, categoria „Spectacolul Anului”, iar actorul a primit nominalizare, în cadrul aceleiaşi ceremonii, la categoria „Actorul Anului”.

Celebrul artist american Robert Wilson, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai teatrului contemporan, se numără și el printre invitații de onoare ai festivalului. Acesta va primi o stea pe Aleea Celebrităților, în semn de recunoaştere a contribuţiei sale în domeniul teatrului.

Robert Wilson a primit, de-a lungul anilor, numeroase premii de excelenţă, printre care: Premiul pentru Întreaga Activitate, acordat de Institutul Goethe (2014), Premiul Olivier la categoria „Best New Opera” pentru „Einstein pe plajă” (2013), două premii Ubu şi o nominalizare la Premiile Pulitzer.

La Sibiu, în chip de omagiu pentru compozitorul revoluționar John Cage, artistul va interpreta „Lecture on Nothing”, text fundamental pentru arta experimentală din secolul XX.

Teatrul Alexandrinsky din Rusia va prezenta spectacolul „Yours, Gogol. The Last Monologue”, o incursiune în lumea lui Gogol și o meditație despre locul artistului în ziua de azi, pornind de la documente istorice și biografice.

Producția regizată de Valery Fokin, care la FITS va primi, și el, o stea pe Aleea Celebrităților, a avut premiera în luna decembrie a anului trecu.

Până azi, Fokin a creat în jur de 20 de spectacole pornind de la textele lui Gogol, concentrându-se pe teatralitatea şi analiza psihologică a actorilor. Alături de multe alte premii, în 2015, regizorul, care este şi directorul artistic al Teatrului Alexandrinsy, a fost distins cu Premiul Internaţional Gogol, iar în 2016, pentru contribuţia sa în dezvoltarea tradiţiilor teatrale din St. Petersburg, a primit Premiul Guvernului din St. Petersburg pentru Artă şi Cultură, categoria Teatru.

„Suntem foarte norocoși să spunem că-i avem pe Robert Wilson și Mikhail Baryshnikov în festival”, a declarat la București Constantin Chiriac, directorul FITS. Acesta a mai spus: „De asemenea, vom derula un program important în timpul evenimentului, American Democracies Series. Pe lângă asta, faptul că avem sprijin de la companii importante pe piața românescă, ne permite să aducem artiști valoroși, la ale căror reprezentații putem să ținem limita maximă a prețului biletelor între 10 și 20 de lei. Un exemplu în acest sens sunt spectacolele lui David Dimitri, un artist excepțional și o instituție în sine, care va susține nu mai puțin de șase reprezentații. Este un mare cadou pe care îl facem tuturor spectatorilor care nu au venit niciodată și tuturor celor care iubesc ceea ce înseamnă arta, cultura”.

Speed networking la Bursa de Spectacole

Bursa de Spectacole, o componentă importantă a FITS, vine în 2017 cu o schimbare, așa cum a anunțat tot președintele FITS:„În cadrul Bursei, am făcut un program numit speed networking. Astfel, pe parcusul a trei ore, personalități importante se vor întâlni cu toți cei care vor dori, timp de 10 minute. E o șansă unică și democrată de a le oferi dialog. Va fi, de asemenea, președintele International Society for Performing Arts (ISPA) din New York – cea mai importantă structură a industriilor creative”.
Ediția din acest an va avea ca temă „iubirea”, motiv pentru care, în deschiderea conferinței, Constantin Chiriac a citit scrisoarea lui Einstein către fiica sa, anunțând și că la această ediție va deschide toate întâlnirile publice la care va fi prezent cu câte un poem despre iubire.

„Anul trecut, când am avut momentul aniversar Shakespeare, am decis ca, la fiecare întâlnire publică, să spun câte un poem”, a spus Constantin Chiriac (…) „Având tema iubire, anul acesta, la toate prezentările publice în care voi apărea, voi spune câte un poem despre iubire”.

05
/08
/19

„Scriu cu imagini – aş putea spune despre oricare spectacol al meu.” Dacă traseul Cătălinei Buzoianu în teatru este sau nu rezumat în aceste cuvinte e o discuţie în sine. Dar ele redau, aproape ca un mic poem, întreaga ei gândire/ creaţie regizorală.

02
/08
/19

Ultima lună de vară vine cu evenimente culturale de impact, precum Festivalul Anonimul, în Delta Dunării, Festivalul de Teatru Independent Undercloud, la Muzeul Țăranului din București, sau Festivalul Internațional George Enescu, ce-și deschide porțile în ultima zi din august.

31
/07
/19

S-a născut pe 1 august 1939... Ajunsă la optzeci de ani, actrița Valeria Seciu, retrasă din viața profesională, pare, dacă ne e permisă o parafrază, să se situeze în „calmul valorilor”, venit, paradoxal, tocmai din neliniștea creatorului de cursă lungă.

21
/07
/19

Pe 21 iulie 1899, la Oak Park, Illinois, se năștea Ernest Hemingway. 120 de ani mai târziu, vă propunem să ni-l amintim pe scriitorul de Nobel din mărturiile pe care acesta i le-a lăsat biografului său A.E. Hotchner. Punctul de plecare îl reprezintă Parisul lui Hemingway; aruncăm apoi o privire înspre iubirile, accidentele de avion sau ultimele zile ale acestuia.

21
/06
/19

22 iunie 1963. Ultima zi din viața unei artiste care a îndrăznit: să viseze, să se încăpățâneze, să râdă de convenții și prejudecăți, să dezvăluie cântecul popular într-un fel în care nimeni nu l-a mai dezvăluit, pe scurt, să facă artă autentică în vremuri măcinate de boli grele.

29
/05
/19

METROPOLIS SPECIAL Vă invităm să (re)descoperiți povestea de dragoste dintre Carol al II-lea și Elena Lupescu, așa cum ne-o înfățișează scriitoarea Tatiana Niculescu în cea mai nouă dintre cărțile sale – „Regele și Duduia” (Editura Humanitas, 2019).

27
/05
/19

Regizoarea Carmen Lidia Vidu rememorează în exclusivitate pentru Ziarul Metropolis experiența participării sale, cu spectacolul „Jurnal de România. Timișoara”, parte a proiectului de teatru documentar „Jurnal de România”, la Festivalul Voice of Europe, de la Jena, Germania, desfășurat între 20 și 26 mai 2019. Vă invităm să descoperiți o poveste de succes din teatrul autohton de azi!

20
/05
/19

Călătorie în timp, „Melmoth” ne invită să ne întoarcem spre tenebrosul gotic. Ne dezvăluie oameni care ar fi putut fi și istorii născute din istoria pe care o descoperim neîncetat, încercăm să o înțelegem. Noi, cititorii, devenim martori și vedem în fața ochilor scene impresionante din istorii atroce, cum ar fi genocidul armean sau Holocaustul.