COOLsound.ro, on line despre scena independentă românească 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/coolsound-ro-on-line-despre-scena-independenta-romaneasca-2021/

COOLsound – on line despre scena independentă românească 2021 / COOLsound – online about the Romanian independent stage 2021 este un proiect bilingv ce se va lansa în două etape în vara şi toamna anului 2021 pe platforma www.coolsound.ro.

Un articol de Liliana Matei|21 iunie 2021

Inițiativa – un proiect realizat de Pro Contemporania cu sprijinul JTI – își propune susţinerea unor producţii artistice online realizate de muzicieni, actori, dansatori sau performeri români aflaţi în plină activitate – o mare parte dintre ei tineri, dar nu numai – cu un repertoriu reprezentativ, producţii de autor filmate profesional si adunate pe canalul youtube procontemporania si platforma online www.COOLsound.ro.

Până la acest moment, primul capitol al proiectului bilingv COOLsound – on line despre scena independentă românească 2021 / COOLsound – online about the Romanian independent stage 2021 cuprinde 16 artiști prezentați prin fișe bilingve cu conținut video, foto și text integral în română și engleză, având în centru un moment artistic solo și un interviu – declarație, prezentări multimedia complexe care reprezintă practic veritabile cărți de vizită ale acestora la momentul anului 2021, accesibile prin portalul www.COOLsound.ro.

Proiectul, inițiat și realizat de Pro Contemporania, este sprijinit de JTI, companie cu tradiţie în susţinerea artei şi culturii şi presupune producția efectivă a materialelor și a  „fișei de prezentare” a fiecărui protagonist, așa cum arată ea la nivelul anului 2021.

Prima etapă a proiectului, prevăzută a fi încheiată până în toamna anului 2021, va cuprinde 25 de artişti, cărora li se vor alătura ulterior alţii, în măsura în care vom identifica noi companii dornice să susţină acest proiect.

Primele pagini de Dicţionar online al scenei independente din domeniul muzicii clasice, actoriei și dansului din România cuprind artiști din zona artelor spectacolului care în momentul intrării în proiect erau afectați de trecerea prin pandemia Covid 19 și NU erau angajaţi ai unei instituţii publice de profil din România.

Această situație nu-i împiedica să fie premianţi ai unor prestigioase concursuri internaţionale sau implicaţi în proiecte culturale de anvergură în țară si în afara granițelor. Toate aceste nume sunt nu doar ale unor tineri, ci sunt ale unor artişti de toate vârstele care au optat pentru statutul de artist independent, respectiv pentru  a nu fi angajații unei instituții de cultură de stat, ci de a evolua pe bază de proiect, statut puternic afectat de trecerea prin pandemie.

Toți acești creatori de înaltă valoare artistică au traversat, şi unii dintre ei traversează încă, situații limită. În 2020-2021, activitățile din domeniul artelor spectacolului – inclusiv cele independente – au fost oprite, veniturile artiștilor independenți dispărând pur și simplu. Dintre aceștia, nu puțini sunt artiștii care, deși colaborau cu instituții de cultură importante şi-au pierdut contractele de colaborare, care odată cu reluarea activității, în vara anului 2021, reapar doar într-o proporție limitată. Deși în Europa există multe exemple de susținere de către stat a acestor artiști, iar statul român a găsit unele soluţii, criza rămâne majoră. Dacă responsabilii autorităților în domeniu nu au înţeles sau nu au resursele necesare să înțeleagă că investiţia în domeniul artistic este o “win-win situation” şi aduce un beneficiu semnificativ pe termen mediu și lung, mediul privat poate contribui salutar în această direcţie.

Artiştii au fost primii scoși din teren şi au fost / vor fi reintroduși ultimii.

Perioada anilor 2020-2021, prin definirea activităților artistice ca aparținând categoriei celor ne-esențiale, a proiectat potențial categoria socio-profesională a artistului într-o zonă vizibil defavorizată.

Artele sunt incluzive și pot contribui la renașterea societății în întregul ei. Gesturile de sustinere a artiștilor în astfel de momente nu înseamnă doar un ajutor important, punctual. Înseamnă si o perspectivă în care acești oameni sau mulți dintre ei vor răspunde „prezent” la alte acțiuni viitoare.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.

22
/01
/24

Un spectacol-coupé, cu o durată de două ore, vă aşteaptă în penultima zi a lunii la Sala Media a TNB, ca să ne amintim de cel mai mare dramaturg al românilor, Ion Luca Caragiale, născut pe 30 ianuarie 1852: Caragiale altfel & Moftul român.