Costumul – un spectacol care te face să te urci pe scenă
https://www.ziarulmetropolis.ro/costumul-un-spectacol-care-te-face-sa-te-urci-pe-scena/

Luni, 22 septembrie, Costumul în regia lui Peter Brook, s-a jucat cu sala plină la Opera Naţională.

Un articol de Andrada Văsii|24 septembrie 2013

Luni, 22 septembrie, Costumul, în regia lui Peter Brook, s-a jucat cu sala plină la Opera Naţională.  

Producția are la bază nuvela lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare. Montat inițial în limba franceză, spectacolul a revenit în 2012 la Theatre des Bouffes du Nord, unde a suferit numeroase modificări sub îndrumarea lui Peter Brook; astfel, noua montare, pe care au văzut-o spectatorii români la Opera Naţională, a fost în limba engleză.

Philomen trăieşte alături de soţia sa, Matilda, în oraşul Sophiatown. O comunitate puternic afectată de măsurile luate împotriva oamenilor de culoare, dar marcată de micile bucurii ale vieţii. Soţul perfect, Philemon, află de la un prieten că soţia sa are o aventură. Drept urmare, merge acasă să verifice, iar acolo îl găseşte pe amantul Matildei sărind pe fereastă.

În iureşul momentului, costumul acestuia este uitat undeva prin cameră. Pedeapsa lui Philemon este simplă: Matilda trebuie să trateze Costumul ca şi când acesta ar fi musafirul lor. Pe parcurs, Matilda îşi pierde din energie şi ajunge să fie mistuită de o pedeapsă, fie ea şi uşoară, la prima vedere.

Matilda iubeşte Costumul musafir

Acțiunea este plasată în Africa de Sud a anilor ’50 și beneficiază de melodii jazz interpretate de un grup de patru actori. Nu de puţne ori, publicul a fost marcat de istorioarele povestitorului, legate de greutăţile de zi cu zi în comunitate (probleme sociale, dorinţe neîmplinite, gelozie, sărăcie ).

Farmecul spectacolului a fost stricat, pe alocuri de momentul muzical-instrumental la volum prea mare, şi care a acoperit replicile actorilor. Totuşi, performanţele muzicale ale actriţei  Kheswa Nonhlanhla au emoţionat publicul.

costumul

Kheswa Nonhlanhla, în spectacolul Costumul

Jared McNeill a interpretat un rol demn de aplauze în Costumul. Pe alocuri, el a depăşit performanţele celorlalţi actori prezenţi pe scenă. Deşi personajul său gravita între tipologii (narator- prietenul lui Philomen şi contactul cu publicul), acesta a reuşit să facă faţă tuturor provocărilor rolului.

Matilda este o femeie neîmplinită. Deşi adorată de soţul ei, ea doreşte mai mult de la viaţă: să cânte. Până la finalul spectacolului, deşi mistuită de ruşine pentru adulterul comis, ajunge să îşi vadă împlinită pasiunea la nivel micro: cântă pentru prieteni şi sfârşeşte singură în pat tânjind după iubire.

Costumul

Kheswa Nonhlanhla nu face parte din tipologia clasică de actriță, după cum mărturisește și Marie-Hélène Estienne (regizor), dintr-un motiv foarte simplu: ea este cântăreață, iar în urma unui casting special pentru această producție a devenit şi actriță.

Întrebată fiind cum a ales-o pe actriță pentru aceast rol din Costumul, Marie-Hélène Estienne a replicat simplu: „pe loc’’. În momentul în care căutarea pentru persoana potrivită rolului Matildei era în plină desfășurare, Marie-Hélène a primit numărul unui foarte cunoscut agent. Acesta, citind povestea piesei, i-a scris regizoarei: „O am pe Matilda voastră!’’. Ea a venit la audiții și toți cei prezenți au decis în cinci minute că rolul va fi al ei.

Publicul din România a avut contact cu un alt fel de teatru: acel teatru care smulge ropote de aplauze la sfârşit, care te face să te ridici din scaun şi să te urci pe scenă lângă actori.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook

Foto credit: Costumul

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.