„Crazy Horse“ – celebrul cabaret parizian, sub lupa unui mare cineast
https://www.ziarulmetropolis.ro/crazy-horse-celebrul-cabaret-parizian-sub-lupa-unui-mare-cineast/

O trupă de tinere care prestează cele mai spectaculoase dansuri erotice din lume poate fi, în sine, un subiect suficient de ofertant vizual şi tematic pentru un film care cere să fie văzut. Documentarul americanului Frederick Wiseman va fi proiectat la Cinema Elvira Popescu, pe 22 şi 29 mai

Un articol de Ionuţ Mareş|20 mai 2013

CRONICĂ DE FILM O trupă de tinere care prestează cele mai spectaculoase dansuri erotice din lume poate fi, în sine, un subiect suficient de ofertant vizual şi tematic pentru un film care cere să fie văzut.

Însă, atunci când cel care investighează modul de funcţionare al unui astfel de ansamblu este regizorul american Frederick Wiseman (n. 1930), veteran al cinematografiei mondiale şi autor a circa 40 de documentare, rezultatul este mai mult decât un film reuşit. Într-un astfel de caz avem de-a face cu o stimulare la meditaţie despre fantasme, vise, dorinţe, frumuseţe sau, de ce nu, raportul dintre aparenţă şi realitate, dintre spectacol şi construcţia sa, care sintetizează însăşi esenţa cinematografului.

Prezentat la numeroase festivaluri de top, „Crazy Horse“ (2011), documentar ce va putea fi văzut la Cinema Elvira Popescu la 22 şi 29 mai, de la ora 19.00, este cea mai recentă realizare a lui Wiseman, cunoscut pentru înclinaţia de a observa, în filme care au stârnit uneori controverse puternice, felul în care funcţionează instituţiile. Tot un fel de instituţie este şi celebra trupă pariziană de dansuri de noapte ambalate în creative jocuri de lumini, culori şi coreografie.

Marketingul erotismului

Adept al unui cinema pur observaţional, manifestat prin documentare lipsite de comentariu din off, de intervenţia directă a regizorului sau chiar de interviuri cu persoanele aduse pe ecran, Wiseman oferă o cât mai mare libertate spectatorului de a-şi canaliza eforturile de interpretare în funcţie de propriile sensibilităţi.

În „Crazy Horse“, camera de filmat surprinde, neobservată, imagini din spectacole, de la repetiţii, din public şi, reprezentativ pentru stilul lui Wiseman, din discuţiile despre organizarea şi administrarea celebrului cabaret parizian. Implicarea cineastului este pe cât posibil redusă şi, în acest sens, până şi explicaţiile reprezentanţilor Crazy Horse despre ce înseamnă o astfel de trupă sunt selectate din interviurile pe care ei le dau presei.

Totuşi, amprenta lui Wiseman este puternică în faza de selecţie şi montare a celor mai stimulative imagini. Fiecare cadru are o încărcătură proprie, vizuală sau narativă. Cele mai impresionate secvenţe sunt, inevitabil, cele din spectacole. Wiseman le alătură însă momente de la repetiţii, din discuţiile organizatorice sau de la o preselecţie, deconstruind sau echilibrând ingenios acel glamour din jurul apariţiilor scenice ale tinerelor.

Wiseman nu creează conflicte sau tensiuni false şi nici nu cedează tentaţiei la îndemână de a pătrunde în viaţa fetelor, intervievându-le şi individualizându-le. Aşa cum a arătat în lunga sa carieră, începută în 1967 cu filmul cult şi interzis „Titicut Follies“, cineastul este preocupat de funcţionarea instituţiilor, grupurilor, colectivităţilor şi foloseşte aparatul de filmat nu pentru a brusca realitatea (deşi spectatorul este de multe ori bruscat), ci pentru a o observa şi investiga, pătrunzându-i şi relevându-i astfel cele mai ascunse sensuri.

INFO

Crazy Horse (documentar, SUA/Franţa, 2011)

Regia: Frederick Wiseman
Cu: Naamah Alva, Daizy Blu, Philippe Decouflé, Philippe Katerine
Durata: 2h 24′

Cinema Elvira Popescu, Bucureşti, 22 şi 29 mai, de la ora 19.00

Rating: ●●●●○

Foto: Photo by Antoine Poupel.  Courtesy of Zipporah Films.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.