Cripta & America, venim! Evadări din realism
https://www.ziarulmetropolis.ro/cripta-america-venim-evadari-din-realism/

CRONICĂ DE FILM Comedia dezinvolt-naivă „America, venim!”, debutul lui Răzvan Săvescu, este un film de public croit după model american, la care se adaugă inspirate note româneşti. În schimb, „Cripta”, regizat de Corneliu Gheorghiţă, testează timid un gen puţin căutat – filmul-parabolă (în registru lejer).

Un articol de Ionuţ Mareş|17 septembrie 2014

Este un an cu puține filme românești (majoritar proaste) și cu unul singur aparținând regizorilor deja vechiului Nou Cinema – documentarul-experiment „Al doilea joc” al lui Corneliu Porumboiu (plus noul Nae Caranfil, „Closer to the Moon”).

Prin urmare, atenția este captată de tot mai dezinhibate încercări de filme de public, așa cum este și „America, venim!”, debutul în cinema al regizorului de seriale de televiziune Răzvan Săvescu („La bloc”), sau desprinderi de realism, așa cum se prezintă „Cripta”, al doilea film al lui Corneliu Gheorghiță, regizor lansat în lungmetraj cu atipicul „Europolis” (2010).

Realizate în registre tematice, narative și vizuale diferite, cele două filme sunt departe de a schimba percepția asupra cinemaului, dar nici nu insultă inteligența spectatorului.

Există câteva motive pentru care „Cripta” și „America, venim!” merită o șansă de a fi văzute în sala de cinema (deși regia le recomandă mai mult ca producții de televiziune).

Cripta

● Poveste ușor clișeistică despre un om de afaceri francez care, venit la Băile Herculane să dezvolte, cu cinism și superioritate occidentală, un proiect imobiliar, rămâne blocat în subsolul și curtea unei clădiri abandonate. Filmul se vrea o parabolă a transfigurării, însă meritul lui Corneliu Gheorghiță este că marșează mai puțin pe relevarea directă și gălăgios-filosofică a sensurilor (așa cum se întâmpla prin filmele românești ale anilor `90) și că acordă mai mare atenție încercărilor protagonistului de a rezista, fizic și psihic.

● Tentația simbolurilor și a metaforelor inutile este temperată (deși nu complet eliminată), în favoarea unui stil frust de a povesti cinematografic. Filmul nu mizează pe suspansul obișnuit al filmelor cu personaje în momente dificile. Iar asta e, în acest caz, un lucru bun, pentru că ținta lui Corneliu Gheorghiță pare a fi observarea transformării protagonistului (și a poziționării spectatorului față de acesta).

● Jocul convingător al lui Serge Riaboukin în rolul afaceristului. Actorul francez trece cu credibilitate de la siguranța vest-europeanului debarcat într-o lume pe care o consideră inferioară la neputința și epuizarea omului ajuns într-o situație limită (Bonus – o scurtă apariție a actriței Sanda Toma).

Distribuit de Paradox Film, „Cripta” a intrat în cinematografe la 12 septembrie

Rating: ●●○○○

America, venim!

● „America, venim!” nu-și propune mai mult decât ceea ce poate oferi: un divertisment agreabil pornit de la o premisă cu iz de film de Billy Wilder – o trupă de actori de provincie ajunge să-și încerce norocul chiar la New York și printre comunitățile de români din SUA. Bun prilej de ciocniri culturale și civilizaționale.

● Deși are ca model comediile simple de peste Ocean, „America, venim!” reușește să aclimatizeze acest tipar, oferindu-i, pe fond american, o colorată notă românească. Una care nu sună fals, în ciuda aspectului glossy. Iar asta funcționează cel mai bine în dialoguri.

● Situațiile comice sunt ok construite, iar Răzvan Săvescu apasă pe butoanele corecte pentru a obține adeziunea publicului. Însă filmul se susține în primul rând pe distribuție, din care se evidențiază dezinvoltura arătată de Adrian Văncică, Gheorghe Ifrim sau Tania Popa, remarcabili actori de comedie. Potriviți pe rolurile lor par a fi și ceilalți actori centrali – Mihai Călin, Ion Sapdaru, Ioana Blaj sau Alexandru Bindea.

Distribuit de Transilvania Film și Ro Image, „America, venim!” poate fi văzut în cinematografe din 19 septembrie

Rating: ●●○○○

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale: