Cripta & America, venim! Evadări din realism
https://www.ziarulmetropolis.ro/cripta-america-venim-evadari-din-realism/

CRONICĂ DE FILM Comedia dezinvolt-naivă „America, venim!”, debutul lui Răzvan Săvescu, este un film de public croit după model american, la care se adaugă inspirate note româneşti. În schimb, „Cripta”, regizat de Corneliu Gheorghiţă, testează timid un gen puţin căutat – filmul-parabolă (în registru lejer).

Un articol de Ionuţ Mareş|17 septembrie 2014

Este un an cu puține filme românești (majoritar proaste) și cu unul singur aparținând regizorilor deja vechiului Nou Cinema – documentarul-experiment „Al doilea joc” al lui Corneliu Porumboiu (plus noul Nae Caranfil, „Closer to the Moon”).

Prin urmare, atenția este captată de tot mai dezinhibate încercări de filme de public, așa cum este și „America, venim!”, debutul în cinema al regizorului de seriale de televiziune Răzvan Săvescu („La bloc”), sau desprinderi de realism, așa cum se prezintă „Cripta”, al doilea film al lui Corneliu Gheorghiță, regizor lansat în lungmetraj cu atipicul „Europolis” (2010).

Realizate în registre tematice, narative și vizuale diferite, cele două filme sunt departe de a schimba percepția asupra cinemaului, dar nici nu insultă inteligența spectatorului.

Există câteva motive pentru care „Cripta” și „America, venim!” merită o șansă de a fi văzute în sala de cinema (deși regia le recomandă mai mult ca producții de televiziune).

Cripta

● Poveste ușor clișeistică despre un om de afaceri francez care, venit la Băile Herculane să dezvolte, cu cinism și superioritate occidentală, un proiect imobiliar, rămâne blocat în subsolul și curtea unei clădiri abandonate. Filmul se vrea o parabolă a transfigurării, însă meritul lui Corneliu Gheorghiță este că marșează mai puțin pe relevarea directă și gălăgios-filosofică a sensurilor (așa cum se întâmpla prin filmele românești ale anilor `90) și că acordă mai mare atenție încercărilor protagonistului de a rezista, fizic și psihic.

● Tentația simbolurilor și a metaforelor inutile este temperată (deși nu complet eliminată), în favoarea unui stil frust de a povesti cinematografic. Filmul nu mizează pe suspansul obișnuit al filmelor cu personaje în momente dificile. Iar asta e, în acest caz, un lucru bun, pentru că ținta lui Corneliu Gheorghiță pare a fi observarea transformării protagonistului (și a poziționării spectatorului față de acesta).

● Jocul convingător al lui Serge Riaboukin în rolul afaceristului. Actorul francez trece cu credibilitate de la siguranța vest-europeanului debarcat într-o lume pe care o consideră inferioară la neputința și epuizarea omului ajuns într-o situație limită (Bonus – o scurtă apariție a actriței Sanda Toma).

Distribuit de Paradox Film, „Cripta” a intrat în cinematografe la 12 septembrie

Rating: ●●○○○

America, venim!

● „America, venim!” nu-și propune mai mult decât ceea ce poate oferi: un divertisment agreabil pornit de la o premisă cu iz de film de Billy Wilder – o trupă de actori de provincie ajunge să-și încerce norocul chiar la New York și printre comunitățile de români din SUA. Bun prilej de ciocniri culturale și civilizaționale.

● Deși are ca model comediile simple de peste Ocean, „America, venim!” reușește să aclimatizeze acest tipar, oferindu-i, pe fond american, o colorată notă românească. Una care nu sună fals, în ciuda aspectului glossy. Iar asta funcționează cel mai bine în dialoguri.

● Situațiile comice sunt ok construite, iar Răzvan Săvescu apasă pe butoanele corecte pentru a obține adeziunea publicului. Însă filmul se susține în primul rând pe distribuție, din care se evidențiază dezinvoltura arătată de Adrian Văncică, Gheorghe Ifrim sau Tania Popa, remarcabili actori de comedie. Potriviți pe rolurile lor par a fi și ceilalți actori centrali – Mihai Călin, Ion Sapdaru, Ioana Blaj sau Alexandru Bindea.

Distribuit de Transilvania Film și Ro Image, „America, venim!” poate fi văzut în cinematografe din 19 septembrie

Rating: ●●○○○

12
/10
/15

Cel mai recent film al regizorului Radu Muntean, Un etaj mai jos, a câștigat cel mai important premiu la Filmfest Hamburg, al treilea festival internațional de film din Germania, ca mărime. Până pe 15 octombrie, filmul poate fi văzut la Cinema City AFI Cotroceni și Cinemateca Union din București și la Cinema Victoria din Cluj.

09
/10
/15

Peste exact o săptămână, debutează cea de a X-a ediție a Zilelor Filmului German (ZFGX). Proiecția filmelor are loc la Cinema Studio, începând din seara zilei de 16 octombrie, data care marchează deschiderea ediției jubiliare, cu o peliculă de excepție: „Victoria”, elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, considerat surpriza germană a Berlinalei din acest an și răsplătit cu Ursul de Argint.

09
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

09
/10
/15

În ultimii 22 de ani Astra Film Festival a transformat Sibiul în spațiul privilegiat unde anual, timp de o săptămână, se poate vedea mersul lumii doar prin vizionarea selecției de filme. Viața de la 1,30 metri înălțime, spaimele interioare ale Hertei Muller – laureate a premiului Nobel, cum a învins Chuck Norris comunismul și viitorul filmului documentar în atelierele Aristoteles, sunt doar câteva din reperele weekend-ului la AFF 2015.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

05
/10
/15

12 dintre filmele care s-au întors cu trofee de la Cannes pot fi văzute pentru prima dată în România între 23 și 29 octombrie, la Les Films de Cannes à Bucarest. Laureatul cu Palme d’Or și marii câștigători ai premiilor pentru regie, scenariu, interpretare, Camera d’Or sau Un Certain Regard vor aduce la Cinema Studio, Elvire Popesco și Cinema PRO o frântură din agitația și entuziasmul provocate la Cannes.