Cristian Măcelaru în „Patetica” de Ceaikovski, la Sala Radio
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristian-macelaru-in-patetica-de-ceaikovski-la-sala-radio/

Vineri, 28 martie, aveţi ocazia să ascultaţi simfonia ,,Patetica” de Ceaikovski, în interpretatea Orchestrei Naţionale Radio, sub bagheta dirijorului de origine română Cristian Măcelaru, în prezent dirijor asociat al Filarmonicii din Philadelphia.

Un articol de Liliana Matei|28 martie 2014

Este ultima lucrare a celebrului Ceaikovski, una dintre cele mai emoţionante şi mai dramatice simfonii compuse vreodată, pe care a dirijat-o în premieră absolută la Sankt Petersburg cu doar 9 zile înainte de moartea sa: Simfonia a VI-a – Patetica.

Dedicată nepotului său (de unchi) Vladimir Davidov, de care se spune că îl legau sentimente de iubire, lucrarea a născut un întreg mister în jurul său. Compozitorul a mărturisit că în spatele notelor se ascunde o poveste (deci simfonia este o lucrare programatică), dar pe care nu o poate dezvălui public, adesea partitura fiind considerată o istorie a propriei sale drame personale şi a luptei omului cu destinul său. Pelicule cunoscute ca „Anna Karenina” (versiunea din 1997 cu Sophie Marceau), mult apreciatul film SF „Soylent Green” („Produsul verde”, cu Charlton Heston) sau „Aviatorul” (regizat de Martin Scorsese, cu Leonardo di Caprio) au fost toate ilustrate cu teme din celebra simfonie, utilizată de altfel şi în numeroase spectacole de balet, piese de teatru etc.

Cu o activitate artistică în plină ascensiune, derulată mai ales în S.U.A. şi Canada, Cristian Măcelaru şi-a început cariera alături de Philadelphia Orchestra. În stagiunea 2010-2011 a fost numit dirijor asistent al aceleiaşi orchestre, fiind distins cu Sir Georg Solti Emerging Conductor Award pentru merite deosebite. Având şi formaţie de violonist, Cristian Măcelaru a fost concertmaestru al Orchestrei Simfonice din Miami, debutând la Carnegie Hall cu aceeaşi orchestră. A fost invitat să dirijeze Orchestra Simfonică din Chicago pentru a-l înlocui pe Pierre Boulez. Cristian Măcelaru colaborează în mod curent cu Orchestra Métropolitain din Montréal, Orchestrele Simfonice din Washington, Seattle, Toronto, Baltimore.

Programul serii va include încă o lucrare a lui Ceaikovski – Furtuna, poem simfonic inspirat de piesa lui Shakespeare. În memoria compozitorului german Richard Strauss, de la a cărui naştere se aniversează 150 de ani, vă veţi bucura şi de suita Ultimele patru lieduri, interpretată cu participarea apreciatei soprane Irina Iordăchescu (foto jos).

Irina Iordachescu

Soprană a Operei Naţionale Bucureşti, cu un palmares extrem de variat de roluri titulare în repertoriul liric, pe scene din ţară şi din străinătate, Irina Iordăchescu  a fost distinsă cu numeroase premii ca „G.B. Viotti” – Italia – premiul „Cesare Bardelli”; „Silvia Geszty” – Spania – premiul III; „Maria Callas” – Grecia – premiul III; „Vincenzo Bellini” – Italia – Locul II; „IVC s’Hertogenbosch” – Olanda – premiul III şi premiul publicului. A cântat pe importante scene europene şi a fost invitată în festivaluri: Musical Festival of Ravenna (debutul internaţional, la Teatrul „Dante Alighieri” din Ravenna) – în 2001, în acelaşi an a fost invitată în două concerte vocal-simfonice pe scena Teatrului Scala din Milano, sub bagheta marelui dirijor Riccardo Muti, în 2007 a revenit pe scena Scalei în „Teneke”, operă de  Fabio Vacchi, a interpretat rolul Gilda („Rigoletto”) pe scena Festivalului de operă din Sankt Margarethen –Austria (2009). Un moment foarte important în cariera sa a fost reprezentat şi de invitaţia de a interpreta rolului Musetta din „La Bohème”, în regia lui David McVicar, la Festivalul liric de la GLYNDEBOURNE – Marea Britanie.

Concertul este prezentat cu sprijinul Operei Naţionale Bucureşti.

Biletele sunt disponibile pe www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în Magazinele Inmedio semnalizate “Bilete.ro”, în Magazinele Germanos şi la Casa de Bilete a Sălii Radio.

Foto: Virgil Oprina

19
/04
/21

După „Iubita mea doarme” și ”Fata cu ochii verzi”, Toulouse Lautrec continuă să lucreze la material nou și revin acum cu o nouă piesă – „Revin in 5 minute”! Pentru acest cântec actorul Victor Rebengiuc a tras vocea de pe intro, iar pentru filmul de fundal trupa a folosit "found footage" cu fete din anii 60 care dansează la bustul gol - inspiraţia şi nebunia tinereţii actualilor noştri bunici.

16
/04
/21

SoNoRo Interferenţe, programul educativ al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo, ajunge în 2021 la 15 ani de existență. Anul acesta vor fi acordate în premieră burse pentru cursuri de canto, muzica de cameră cu voce fiind una dintre perlele repetoriului muzical clasic. Astfel, elevii și studenții la canto vor avea șansa de a participa la acest program, alături de colegii care studiază un instrument.

16
/04
/21

Anul 2021 stă sub semnul intersectării destinelor unora dintre cei mai importanți compozitori din istoria muzicii. Aniversările și comemorările din acest an realizează o panoplie componistică extraordinară, întinsă pe mai bine de două secole, din baroc până în zilele noastre. Astfel, comemorarea celor 280 de ani de la moartea lui Antonio Vivaldi la Viena, devine punctul de referință al turneului internațional online JAZZT Vivaldi., orașul nașterii lui Vivaldi – Veneția și cel al dispariției sale – Viena, fiind incluse în această incursiune în evoluția creației sale.

16
/04
/21

Spectacolul va fi transmis online duminică, 18 aprilie, începând cu orele 19:00. Biletele se pot achiziționa de pe https://tickets.operanb.ro/ până miercuri, 21 aprilie, orele 19:00. Înregistrarea va fi disponibilă spre vizionare timp de 72 de ore, începând de duminică, 18 aprilie, orele 19:00.

06
/04
/21

Sâmbătă, 10 aprilie 2021, de la ora 18.30, Opera Brașov vă invită să vizionați online, în transmisiune directă, spectacolul cu opera bufă „La Cenerentola” de Gioachino Rossini.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Opera bucureșteană sărbătorește astăzi, 1 aprilie 2021, un moment important din istoria sa: chiar dacă existența unei Companii de Operă găzduite de Teatrul Național de pe Calea Victoriei datează încă din 1885, la 1 aprilie 1921 are loc instituționalizarea acesteia sub titulatura Opera Română din București, printr-un decret guvernamental care îl avea printre semnatari pe Ministrul Culturii din acea vreme, poetul Octavian Goga.