Cristian Mungiu: Românii consumă filme de artă de pe torenţi. Ar trebui educaţi să meargă la cinema
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristian-mungiu-romanii-consuma-filme-de-arta-de-pe-torenti-ar-trebui-educati-sa-mearga-la-cinema/

Regizorul şi iniţiatorul Les Films de Cannes à Bucarest Cristian Mungiu consideră că ar fi ideal să existe „o educaţie sistematică în şcoli” privind cinematografia de artă, precizând că românii consumă acest gen de filme, dar descărcate de pe torenţi, nu în cinema.

Un articol de Petre Ivan|23 octombrie 2014

„Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest fost legitimat prin prezenţa unor oaspeţi de cea mai respectabilă notorietate, în frunte cu câştigătorul Palme d’Or de anul trecut, Abdellatif Kechiche”, a mai spus Mungiu, într-un interviu acordat Mediafax

Potrivit regizorului, ediţia din acest an va avea o componentă „cumva socială”. „Există un film ale cărui încasări vor fi direcţionate către proiectul fundaţiei Ovidiu Ro «Fiecare copil în grădiniţă» şi un alt film ale cărui încasări vor fi donate programelor de adopţie a câinilor de la distanţă”, a mai spus Mungiu.

Întrebat cum ar putea fi publicul educat pentru a aprecia mai mult filmele de artă, Mungiu a precizat că trebuie creat un „sistem civilizat şi extins de săli de cinema care să programeze asemenea filme şi prin reducerea substanţială a pirateriei”.Les Films de Cannes

„Problema este că publicul preferă să vadă filmele astea (ca şi pe celelalte), dacă se poate, gratis – chiar şi pe computer, decât în sală, cu bilet plătit -, iar educaţia ar trebui să vină şi în sensul ăsta, în care în primul rând consumatorii de filme de autor să înţeleagă că, dacă nu susţin crearea unor noi asemenea filme cumpărând bilet, va fi tot mai greu ca ele să fie produse în continuare. „, a mai spus Mungiu.

El a mai afirmat că „ideal ar fi să existe o educaţie sistematică în şcoli, de la vârste tinere”. „Anul trecut, în cadrul festivalului, am încercat să punem laolaltă, la aceeaşi masă, reprezentanţi ai MCC, ai CNC-ul român şi ai celui francez, încât să reuşim şi în România crearea unei platforme VoD (video on demand, n.r.) destinată exclusiv şcolilor, elevilor, aşa cum este în Franţa. E o idee la care ţin şi sper să fie posibil să o realizăm în anii următor”, a mai spus regizorul.

De asemenea, Cristian Mungiu a precizat că „un oraş este pus pe hartă de evenimentele lui culturale”. „Însă până vom ajunge ca la Sarajevo, unde oraşul trăieşte doar pentru festivalul de film din august, când pe fiecare stâlp e un afiş al municipalităţii cu înscrisul «proudly supporting the Sarajevo Film Festival…», mai avem mult.

Poate Bucureştiul e un oraş prea mare pentru aşa ceva şi de asta Primăria Generală nu este interesată de eveniment, însă eu continuu să cred, până la urmă, că un oraş e pus pe hartă de evenimentele lui culturale, incluzând aici şi festivalurile de filme, şi nu de pasaje rutiere sau de diametrala nord-sud la care semafoarele nu sunt coordonate”.

Les Films de Cannes à Bucarest, pe scurt

Les Films de Cannes à Bucarest a fost iniţiat în 2010, de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes Thierry Frémaux, care a deschis prima ediţie şi a revenit constant la Bucureşti în anii următori. În fiecare an, festivalul aduce filmele câştigătoare ale celor mai

Winter Sleep, de Nuri Bilge Ceylan

Winter Sleep, de Nuri Bilge Ceylan

importante trofee la Cannes, în premieră în România.

La ediţiile trecute, Les Films de Cannes à Bucarest i-a avut ca invitaţi, printre alţii, pe Abdellatif Kechiche, regizorul premiat cu Palme d’Or pentru „La vie d’Adele”, actriţa Sandrine Bonnaire, regizorii Gaspar Noé, Elia Suleiman, Amat Escalante, Matteo Garrone, Kornél Mundruczó şi Sergei Loznitsa.

Regizorul şi scenaristul Cristian Mungiu a câştigat trofeul Palme d’Or de la Cannes în 2007, cu filmul „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, o dramă despre avorturile ilegale din perioada comunistă a ţării noastre. Cineastul român a revenit pe Croazetă în 2009, cu antologia de scurtmetraje „Amintiri din Epoca de Aur”, care a rulat în secţiunea Un Certain Regard. Anul trecut, filmul „După dealuri”, de Cristian Mungiu, a înregistrat o dublă victorie la Cannes: premiul pentru scenariu, obţinut de Mungiu, şi premiul pentru interpretare feminină, acordat ex-aequo actriţelor Cristina Flutur şi Cosmina Stratan.

Cristian Mungiu a fost distins, în 2008, cu Ordinul Artelor şi Literelor în grad de Cavaler de către Guvernul francez.

Foto: Cristian Mungiu – cinemagia

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.