Cristian Mungiu, scrisoare deschisă adresată Ministrului Culturii: „Nu suntem niciodată prioritatea dvs.”
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristian-mungiu-scrisoare-deschisa-adresata-ministrului-culturii-nu-suntem-niciodata-prioritatea-dvs/

Regizorul Cristian Mungiu atrage atenţia, printr-o scrisoare deschisă adresată ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, asupra cinematografelor închise de curând în Bucureşti şi a lipsei unei strategii la nivel naţional care pune în pericol existenţa unor festivaluri şi soarta filmelor independente.
UPDATE: Cinematograful Patria din Bucureşti s-a închis, în urma promulgării legii care interzice activităţile în clădirile cu risc seismic.

Un articol de Petre Ivan|4 decembrie 2015

„Cred că e de datoria mea, acum, să vă atrag atenţia că nu suntem niciodată prioritatea dumneavoastră. Nici măcar ultimii pe listă. Şi nu e «fair», domnule ministru”, afirmă Cristian Mungiu în scrisoarea deschisă transmisă  astăzi  ministrului Culturii.

Pornind de la sălile Studio, Patria şi CinemaPRO din Bucureşti, care însumează peste 350 de locuri şi care au fost închise în urma promulgării legii care interzice activităţile în clădirile cu risc seismic, regizorul Cristian Mungiu spune că acestea adunau public „atât cât a mai rămas pentru film românesc, european şi non-mainstream-hollywoodian”.

Foarte mult public pentru asemenea filme n-a mai rămas – după ce, în ultimii 25 de ani, din raţiuni de management catastrofal şi de privatizări dubioase, s-a distrus încetul cu încetul întreaga reţea de peste 600 de săli de cinematograf pe care o aveam în 1989. Odată cu ea a dispărut iremediabil şi un întreg public pentru care cinematograful însemna o sală mică, apropiată de casă, unde mergi special ca să vezi un film anume – şi nu mall-ul unde te duci să mănânci un hamburger şi să mai vezi lume, iar, dacă tot eşti acolo, intri la multiplex să vezi şi un film care se întâmplă să se dea la ora aia. – Cristian Mungiu

Regizorul este de părere că închiderea acelor săli, „de vreme ce erau în pericol să cadă la primul cutremur”, este o decizie bună, dar ridică întrebarea: „Ce facem mai departe?”

De asemenea, regizorul atrage atenţia că, în ultimii 15 ani, cinematografia a câştigat cele mai mari premii posibile la festivaluri prestigioase din lume, generând multe comentarii pozitive despre România.

„Şi atunci de ce, domnule ministru? De ce suntem trataţi la categoria şi alţii? Ce ar mai trebui să facem ca să devenim şi noi la un moment dat o Cristian Mungiuprioritate?”, adaugă acesta, spunând că cineaştii nu reprezintă genul de artişti cu capul în nori.

„Mi se reproşează astăzi, domnule ministru, că nu am folosit mai bine momentul 2007 – când am primit toate decoraţiile posibile şi imposibile de la autorităţile române care se mândreau că se realizase o performanţă internaţională. În locul lor, ar fi trebuit să cer mai ferm nişte măsuri concrete. Pentru comunitate. Legate de cinematecă, de săli, de legislaţie, de toate lucrurile care au mers din prost în mai prost până am ajuns unde suntem acum: fără vreo sală validă de proiecţie într-un oraş care, ca şi celelalte competitoare din România, se visează capitală culturală, fără să aibă măcar un cinematograf de calitate”, îşi încheie Cristian Mungiu scrisoarea deschisă.

Cinematograful Patria din Bucureşti a fost închis

Cinematograful Patria s-a închis, iar Ministerul Culturii încă nu s-a pronunţat cu privire la această problemă. Nu ştim ce se va întâmpla cu personalul. Oamenii au o grămadă de probleme şi nimănui nu-i pasă, iar ministerul doarme – Maria Bikfalvi, preşedintele Sindicatului Liber RomâniaFilm

Foto: Cristian Mungiu – cinemagia

01
/06
/20

RECOMANDĂRI De la documentarele lui Serghei Lozniţa şi comediile de început ale lui Nanni Moretti şi până la dramele lui Krzysztof Zanussi, excentricităţile lui Serghei Paradjanov şi o amplă retrospectivă a cinema-ului indian, arhiva MUBI, pusă la dispoziţia abonaţilor, oferă numeroase tentaţii cinefile.

28
/05
/20

CRONICĂ DE FILM La unele documentare ne uităm pentru că ne interesează mai ales un autor sau un stil. Iar pe altele le privim în primul rând pentru subiect. Din a doua categorie face parte „Becoming” (2020), de Nadia Hallgren – un film despre Michelle Obama produs şi difuzat de Netflix.

22
/05
/20

O serie de interviuri reunite sub umbrela InspiraTIFF, un proiect nou conceput de echipa Festivalului Internațional de Film Transilvania, va fi difuzată săptămânal pe platforma de streaming TIFF Unlimited, începând din 25 mai. Primul invitat al jurnalistului Mihnea Măruță este regizorul Cristi Puiu, unul dintre cei mai valoroși invitați ai TIFF, prezent la Cluj cu toate filmele sale în ultimii 20 de ani.

19
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Pentru că încă nu putem merge la cinema şi la festivaluri, rămânem tot la platformele cu filme accesibile din fotoliul de acasă. De data asta, vă recomandăm trei scurtmetraje foarte speciale, realizate de britanicul Jonathan Glazer, thailandezul Apichatpong Weerasethakul şi americanul Jonas Mekas şi disponibile pe MUBI.

17
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera recentă la HBO şi disponibil pe platforma HBO GO, „Natalie Wood: Ce rămâne în urmă” (2020) este un documentar biografic realizat de Laurent Bouzereau despre una dintre cele mai cunoscute actriţe americane. Filmul are ca punct de pornire moartea suspectă a vedetei la doar 43 de ani.

13
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil să apară și primele filme realizate în izolare. Radu Jude a lansat un scurt autoportret conceput la invitația Arte/ZDF. Iar Dan Chișu a încercat un lungmetraj, un simplu excercițiu autocomplezent despre un regizor care roagă actori să joace într-un film despre viața în carantină.

07
/05
/20

PREVIEW Din multitudinea de oferte de filme care pot fi văzute de acasă în perioada asta de izolare, vă propunem câteva titluri clasice maghiare, puse la dispoziţie online şi gratuit, cu subtitrare în engleză, chiar de Arhiva de Film din Ungaria.

Page 1 of 26212345...102030...Last »