Cristian Mungiu, scrisoare deschisă adresată Ministrului Culturii: „Nu suntem niciodată prioritatea dvs.”
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristian-mungiu-scrisoare-deschisa-adresata-ministrului-culturii-nu-suntem-niciodata-prioritatea-dvs/

Regizorul Cristian Mungiu atrage atenţia, printr-o scrisoare deschisă adresată ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, asupra cinematografelor închise de curând în Bucureşti şi a lipsei unei strategii la nivel naţional care pune în pericol existenţa unor festivaluri şi soarta filmelor independente.
UPDATE: Cinematograful Patria din Bucureşti s-a închis, în urma promulgării legii care interzice activităţile în clădirile cu risc seismic.

Un articol de Petre Ivan|4 decembrie 2015

“Cred că e de datoria mea, acum, să vă atrag atenţia că nu suntem niciodată prioritatea dumneavoastră. Nici măcar ultimii pe listă. Şi nu e «fair», domnule ministru”, afirmă Cristian Mungiu în scrisoarea deschisă transmisă  astăzi  ministrului Culturii.

Pornind de la sălile Studio, Patria şi CinemaPRO din Bucureşti, care însumează peste 350 de locuri şi care au fost închise în urma promulgării legii care interzice activităţile în clădirile cu risc seismic, regizorul Cristian Mungiu spune că acestea adunau public “atât cât a mai rămas pentru film românesc, european şi non-mainstream-hollywoodian”.

Foarte mult public pentru asemenea filme n-a mai rămas – după ce, în ultimii 25 de ani, din raţiuni de management catastrofal şi de privatizări dubioase, s-a distrus încetul cu încetul întreaga reţea de peste 600 de săli de cinematograf pe care o aveam în 1989. Odată cu ea a dispărut iremediabil şi un întreg public pentru care cinematograful însemna o sală mică, apropiată de casă, unde mergi special ca să vezi un film anume – şi nu mall-ul unde te duci să mănânci un hamburger şi să mai vezi lume, iar, dacă tot eşti acolo, intri la multiplex să vezi şi un film care se întâmplă să se dea la ora aia. – Cristian Mungiu

Regizorul este de părere că închiderea acelor săli, “de vreme ce erau în pericol să cadă la primul cutremur”, este o decizie bună, dar ridică întrebarea: “Ce facem mai departe?”

De asemenea, regizorul atrage atenţia că, în ultimii 15 ani, cinematografia a câştigat cele mai mari premii posibile la festivaluri prestigioase din lume, generând multe comentarii pozitive despre România.

“Şi atunci de ce, domnule ministru? De ce suntem trataţi la categoria şi alţii? Ce ar mai trebui să facem ca să devenim şi noi la un moment dat o Cristian Mungiuprioritate?”, adaugă acesta, spunând că cineaştii nu reprezintă genul de artişti cu capul în nori.

“Mi se reproşează astăzi, domnule ministru, că nu am folosit mai bine momentul 2007 – când am primit toate decoraţiile posibile şi imposibile de la autorităţile române care se mândreau că se realizase o performanţă internaţională. În locul lor, ar fi trebuit să cer mai ferm nişte măsuri concrete. Pentru comunitate. Legate de cinematecă, de săli, de legislaţie, de toate lucrurile care au mers din prost în mai prost până am ajuns unde suntem acum: fără vreo sală validă de proiecţie într-un oraş care, ca şi celelalte competitoare din România, se visează capitală culturală, fără să aibă măcar un cinematograf de calitate”, îşi încheie Cristian Mungiu scrisoarea deschisă.

Cinematograful Patria din Bucureşti a fost închis

Cinematograful Patria s-a închis, iar Ministerul Culturii încă nu s-a pronunţat cu privire la această problemă. Nu ştim ce se va întâmpla cu personalul. Oamenii au o grămadă de probleme şi nimănui nu-i pasă, iar ministerul doarme – Maria Bikfalvi, preşedintele Sindicatului Liber RomâniaFilm

Foto: Cristian Mungiu – cinemagia

08
/12
/21

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.