Cristiana Pașca Palmer și Vlad Ivanov în juriul Competiției Oficiale Pelicam 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/cristiana-pasca-palmer-si-vlad-ivanov-in-juriul-competitiei-oficiale-pelicam-2019/

Cinci producţii cu perspective provocatoare asupra relaţiei dintre om şi natură concurează în acest an pentru Marele Premiu al Festivalului Pelicam: The Human Element / Elementul uman (SUA, 2018), When Lambs Become Lions / Când mieii se transformă în lei (SUA, Kenya, 2018), Eating Animals / Mâncăm animale (SUA, 2018), Anote’s Ark / Arca lui Anote (Canada, 2018) şi Welcome to Sodom / Bun venit în Sodoma (Austria, 2018).

Un articol de Petre Ivan|30 mai 2019

Juriul care va alege câștigătorul trofeului Pelicam îi are în componență pe Cristiana Pașca Palmer, secretarul programului pentru biodiversitate al ONU și fost ministru român al Mediului, actorul Vlad Ivanov, întors recent de la Festivalul de Film de la Cannes, datorită rolului principal din La Gomera (r. Corneliu Porumboiu) aflat în competiția oficială și Jean Guy Henckel, unul dintre cei mai renumiți practicieni ai agriculturii organice din Franța. Marele premiu, în valoare de 2,500 de euro, este oferit de Primăria Municipiului Tulcea.

 Apă, aer, pământ, foc: cele 4 elemente naturale ale planetei sunt surprinse în relația lor electrizantă cu cel de-al cincilea element – omul, care le modifică ireversibil, în documentarul The Human Element / Elementul Uman (r. Matthew Testa): o privire cinematografică focalizată asupra schimbărilor climatice, pornind de la activitatea și fotografiile realizate de James Balog (producător și el al filmului), unul dintre cei mai renumiți fotografi de mediu din lume. Documentarul The Human Element va fi proiectat în premieră națională la Gala de Deschidere Pelicam 2019. Proiecția va avea loc vineri, 21 iunie, la Teatrul Jean Bart din Tulcea – locație principală a festivalului.

 Premiat la Festivalul de Film Tribeca și câștigător al trofeului pentru Cel mai bun film la Docudays UA International Documentary Human Rights Film Festival, documentarul When Lambs Become Lions (SUA, 2018) creează o linie fină între valoarea vieții unui om în comparație cu cea a vieții unui elefant. Prin film, călătorim într-un oraș din Kenya aflat în proximitatea unor zone de conservare a faunei sălbatice, unde doi bărbați – un comerciant de fildeș și vărul său mai mic, paznic al ariilor protejate, încearcă să mențină status quo-ul lor din ce în ce mai fragil.

Pelicam

The Human Element

Eating Animals (SUA, 2018), cel mai nou documentar al regizorului Christopher Quinn, laureat al Grand Jury Prize la Festivalul de film de la Sundance pentru filmul God Grew Tired of Us (2006), este produs împreună cu actrița Natalie Portman (care este și naratoarea filmului) și începe cu o întrebare simplă – de unde vin ouăle, produsele lactate și carnea pe care le consumăm? Filmul are la bază investigațiile jurnalistice ale celebrului scriitor Jonathan Safran Foer (producător și el al filmului), publicate în cartea sa (bestseller internațional) cu același nume.

În multe părți ale lumii schimbările climatice nu mai sunt o noțiune abstractă, ci o fațetă a realității care se va suprapune, în final, cu viața unor comunități întregi, scriind o nouă pagină a istoriei lor, așa cum ne arată documentarul Anote’s Ark / Arca lui Anote (Canada, 2018), regizat de Matthieu Rytz, nominalizat la Marele Premiu al Juriului (Grand Jury Prize) la Festivalul de Film de la Sundance. Una dintre cele mai mici țări din lume – Kiribati, o națiune care trăiește în insulele Pacificului central (Micronesia), va fi acoperită complet de ocean până în 2100, ca rezultat al schimbărilor climatice la nivel global. Filmul urmărește eforturile fostului președinte al Kiribati (perioada 2003 – 2016), Anote Tong, în încercarea de a găsi soluții pentru relocarea poporului său.

Ce se întâmplă cu toate telefoanele smartphone, cu laptop-urile, tabletele și alte electronice care nu mai sunt la modă și au trecut în uitare – un trend care se aplică și celor pe care le utilizăm acum? O parte din ele ajung în Ghana, unde oamenii le desfac pentru a scoate materiale ce pot fi reutilizate. Acest proces, însă, scoate și materialele toxice, fiind un real pericol pentru cei care încearcă să-și câștige traiul în acest mod. Documentarul Welcome to Sodom / Bun venit în Sodoma (Austria, 2018) ne arată pericolele societății de consum și ale poluării masive care o însoțește – situație la care, cel mai probabil, contribuim și noi.

A rămas mai puțin de o lună până la festivalul Pelicam (20-23 iunie, Tulcea), prilej pentru o seară de filme dedicată iubitorilor de film și natură din București, care sunt deja cu gândul la Pelicam. Miercuri, 5 iunie, de Ziua Internațională a Mediului, la J’ai Bistrot București va avea loc evenimentul Pelicam Warm-up, în cadrul căruia va fi proiectat filmul Little Yellow Boots, câștigătorul competiției Fresh Perspectives la ediția de anul trecut a festivalului. Evenimentul va începe la ora 21:00 și intrarea este liberă.

Foto: Pelicam 2019, Vlad Ivanov – pelicam.ro

 

03
/07
/14

Personajul de benzi desenate Batman, care a stat la baza mai multor desene animate, seriale de televiziune, lungmetraje şi jocuri video, va sărbători pe 23 iulie 75 de ani de la prima sa apariţie într-o revistă de benzi desenate.

03
/07
/14

Filmele "Bridges of Sarajevo", de Cristi Puiu, şi "Câinele japonez", de Tudor Jurgiu, au fost selectate în competiţia celei de-a 61-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Pula, din Croaţia, care se va desfăşura între 12 şi 26 iulie.

02
/07
/14

Transilvania Film anunță premiera în cinematografe a coproducției româno-spaniole – Canibal. Regia filmului ce va avea premiera în cinematografele din țară pe 11 iulie este semnată de cunoscutul regizor de origine spaniolă Manuel Martín Cuenca.

01
/07
/14

TVR 1 a programat pentru miercuri, 2 iulie, în seara de pauză de la Cupa Mondială FIFA Brazilia 2014, un documentar atipic, realizat de un regizor atipic, despre un personaj care nu poate fi încadrat în niciun tipar: Diego Armando Maradona.

29
/06
/14

CRONICĂ DE FILM Realizat de Guillaume Canet, actor francez tentat ocazional de regie, „Blood Ties” („Legături de sânge”) se înscrie în categoria unei posibile nișe de retro-cinema, tot mai frecventată în ultimii ani. Nu este o plecăciune în fața unui anumit regizor, cât a unui gen și stil clar asumate, la modă odată.

27
/06
/14

Lungmetrajul "Quod Erat Demonstrandum", de Andrei Gruzsniczki, a fost selectat în secţiunea Variety Critics' Choice: Europe Now! a celei de-a 49-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary, din Cehia, informează site-ul oficial al evenimentului.

27
/06
/14

Sibiul, cea mai aclamată destinație turistică românească în presa internațională din ultimii ani, menționat în prestigioasa publicație Huffington Post, este subiectul celui mai nou film și al unei inedite colecții de fotografii realizate de Dumitru Budrala, unul dintre antropologii de marcă din România și din Europa.

25
/06
/14

Proiectul Cinema-Edu aduce limbajul artistic al cinematografiei în vocabularul fiecărui licean. Pe parcursul a șase luni de proiecții, elevii învață să aprecieze filmele de artă și, mai ales, să înțeleagă formele sale de vizionare.

25
/06
/14

Lungmetrajul "Kira Kiralina", regizat de Dan Piţa, o adaptare după romanul omonim scris de Panait Istrati, va intra în cinematografele din România pe 5 septembrie. Pelicula îi are în distribuţie pe Iulia Dumitru, Iulia Cîrstea, Corneliu Ulici, Ștefan Iancu, Mircea Rusu, Florin Zamfirescu, Andrei Runcanu şi Ovidiu Niculescu.

24
/06
/14

Sâmbătă aceasta, pe 28 iunie, Grădina Botanică din Bucureşti se transformă în cinema outdoor şi se pregăteşte pentru cel mai mare picnic nocturn din capitală. Nu orice fel de picnic, ci unul cu scurtmetraje premiate la marile festivaluri ale lumii, poveşti cinematografice care vor pune la încercare imaginaţia cinefililor bucureșteni între 21:00 și 5 dimineaţa.

22
/06
/14

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE. Debut în regie al directorului de imagine Nicolae Mărgineanu, „Un om în loden” (1979) este un mai mult decât onorabil film polițist, vizionabil și astăzi, în pofida a două mari ghiulele propagandistice care îl trag în jos.