Cu Biblia la școală: „(M)ucenicul”, un film provocator, despre religie și educație
https://www.ziarulmetropolis.ro/cu-biblia-la-scoala-mucenicul-un-film-provocator-despre-religie-si-educatie/

Cum ar trebui să li se predea religia copiilor şi adolescenţilor? Cât de necesară este educaţia sexuală în şcoli? Și ce efecte poate avea implicarea Bisericii în cele mai adânci straturi ale societăţii? Sunt câteva dintre temele – extrem de actuale şi în România – puse în discuţie de filmul „(M)ucenicul”/ „The Student”, în regia lui Kirill Serebrennikov, care ajunge pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.

Un articol de Liliana Matei|9 martie 2017

„În urmă cu trei ani, președintele rus Vladimir Putin a dat o lege prin care educația religioasă devenea obligatorie în școlile de stat, permițându-le studenților și părinților să aleagă între șase discipline religioase, cea dominantă fiind religia creștin ortodoxă. A fost o lege care a intrat în conflict cu ideea de separare a Bisericii de stat, subliniind clar cât de mult s-a distanțat Rusia de ateismul impus de regimul comunist“, comenta Variety după premiera de la Cannes, în 2016.

Dezbaterea este actuală și în România, unde Biserica Ortodoxă se opune transformării orei de religie în una de istorie a religiilor, dar și includerii orelor de educație sexuală în programa școlară.

În (M)ucenicul, Veniamin (Petr Skvortsov), un adolescent cuprins de o criză mistică, își confruntă mama, colegii și profesorii cu Biblia în mână. Au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? Chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? Ar trebui studiată teoria evoluției la ora de științe? Adulții sunt copleșiți de certitudinile pe care tânărul le strigă invocând Scriptura. Nimeni, în afară de Elena (Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.

Scenariul se bazează pe o controversată piesă de teatru, Martyr, care pornește de la ideea că Biblia citită de un copil sau un adolescent poate da naștere unor reacții radicale, neprevăzute. „Marius Von Mayenburg mi-a povestit că a scris această piesă după ce a citit Biblia și a descoperit niște versete foarte bizare, foarte violente, cu un înțeles dublu neașteptat. A simțit că, scoase din context, frazele astea ar putea descrie exact opusul iubirii și fraternității. Așa s-a născut piesa de teatru, de la ideea că e foarte simplu să răstălmăcești cuvintele Scripturii”, declară regizorul Kirill Serebrennikov într-un interviu pentru No Film School.

(M)ucenicul_3

Una dintre cele mai puternice scene din film se petrece în timpul orei de biologie, când profesoara încearcă să le predea noțiuni de bază despre funcțiile sexuale. Teoria evoluționistă, relațiile în afara căsătoriei – toate sunt contestate folosind Biblia. Srsa versetelor e mereu indicată, pentru a confirma autenticitatea lor.

„Filmul este o analiză relevantă a fanatismului religios și, în același timp, o privire critică asupra Rusiei moderne, o țară ale cărei instituții majore au devenit dominate de minți reacționare și de bigotism”, scrie The Hollywood Reporter.

(M)ucenicul a avut premiera în competiția Un Certain Regard la Cannes, unde a obținut Premiul François Chalais, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului. Regizorul rus Kirill Serebrennikov a câștigat numeroase premii în teatru, film și televiziune. (M)ucenicul este al patrulea său lungmetraj, după Playing the Victim (2006, Marele Premiu la Kinotavr Russian Open Film Festival și Rome Film Festival), Yury’s Day (Competiție Locarno IFF, 2008) și Betrayal (Competiție, Festivalul de la Veneția, 2012), filmul care i-a adus notorietatea internațională.

(M)ucenicul va fi distribuit în cinematografele din România din 31 martie, de Transilvania Film.

25
/05
/22

La doar un an de la redeschiderea cinematografelor din țară (post pandemie), lanțul de cinematografe Cineplexx face anunțul primei investiții importante: First Class Cinema – serviciul premium de la Cineplexx Băneasa. Deschisă publicului cinefil din 25 mai, locația VIP reprezintă o reconfirmare a angajamentului pe care compania și l-a luat pentru dezvoltarea industriei naționale și menținerea experienței de cinema în topul preferințelor românilor.

15
/05
/22

TIFF propune la ediţia din acest an un Focus Polonia, care cuprinde o selecție a Festivalului Internațional de Film New Horizons din Wrocław, producții contemporane, filme cult  și o retrospectivă Krzysztof Kieślowski.

12
/05
/22

“Unde este Anne Frank?, în regia israelianului Ari Folman, este o modalitate inedită prin care publicul poate aprofunda istoria dincolo de manualele școlare sau cărțile de istorie, un promotor al memoriei și al cultivării valorilor democratice, un instrument al educației despre Holocaust, despre importanța combaterii discriminării, rasismului și a atitudinilor extremiste”, declară reprezentanții Institutului Național pentru Studierea Holocaustului în Romania “Elie Wiesel”, în contextul lansării filmului în cinematografele din țară începnd cu 20 mai.

12
/05
/22

În paralel cu cea de-a 15-a ediție a festivalului One World Romania, în luna mai se vor desfășura mai multe evenimente KineDok, inclusiv în cadrul festivalului. Programul promovează filmul documentar în spații neconvenționale din șase țări partenere: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația, Georgia și România.