Culori în câmp electric, la Conacul Otetelișanu
https://www.ziarulmetropolis.ro/culori-in-camp-electric-la-conacul-otetelisanu/

Fundaţia “Domeniul Otetelişanu”, în parteneriat cu Galeria Danaart şi Arts United, anunţă tabăra de pictură “În câmp electric”, proiect în cadrul unui amplu program de rezidenţe pentru lumea artistică şi industriile creative, derulat la Conacul Otetelişanu.

Un articol de Liliana Matei|11 Septembrie 2014

Evenimentul se va desfășura în perioada 22-30 septembrie, la Conacul Otetelișanu din Benești, un sat aflat la 40 de kilometri de Craiova. Zece artiști sunt invitați să imagineze povești în casele în care desena, cândva, Constantin Lecca, artistul care-și adjudeca, pe la 1800, meritul de a fi fost primul de pe aceste meleaguri care să picteze icoane în stil occidental sau primul care, alături de boierii Otetelișeni, să fi tipărit reviste și cărți la Craiova.

Istoriile vor căpăta culori și sensuri contemporane, în viziuni cu mesaj – deși arta flirtează de ani buni cu nihilismul -, sau în linii inspirate de frumos – deși mai e prea clar unde se sfârșește misiunea lor estetică. În casa Otetelișenilor de la Benești s-a născut Petrache Poenaru, membru titular al Academiei Române, fondatorul colegiilor naționale din București și Craiova. Probabil că cei mai mulți îl cunosc, însă, mai degrabă drept inventatorul tocului cu rezervor, brevetat la Paris și Viena în 1827, sub complicatul nume de “condeiul portăreț alimentându-se el însuși cu cerneală”.

Păstrând tradiția deschizătorilor de drumuri, la Benești se va testa acum brevetul unui desenator. Pictorii invitați în casa Otetelișenilor vor folosi, în premieră, culorile Caran d’Ache, faimoasa linie profesională elvețiană aleasă să poarte mai departe faima caricaturistului francez care, alături de Emile Zola, uimea lumea pe la 1900. Un anume Arnold Schweitzer a împrumutat, în 1915, acest pseudonim celebru, Caran d’Ache, pentru a fonda la Geneva casa elvețiană de excelență pentru instrumente de scris și culori profesionale. Tot el a inventat un creion special de desen, brevetat cu numele companiei, obiect care între timp a căpătat recunoaștere internațională. În nuanțe cu atâta istorie poate că ar căpăta alt sens căsuța albă a boierilor olteni, pierdută acum printre frasinii care însoțesc un drum gălbior ce duce spre biserică.

O culă boierească ce rămâne senină în amintirea vremurilor în care Otetelișenii se mândreau cu primele școli ridicate în Oltenia sau se întunecă de zarva zilelor în care însuși Tudor Vladimirescu trecea pe aici, în bubuit de flinte și în ropotul zecilor de panduri călări, pentru a le tăia capetele jefuitorilor.

O parte dintre lucrările realizate în cadrul acestui program vor fi incluse în Colecția Otetelișanu, tablourile urmând să fie expuse în cadrul unui eveniment unic, care va avea loc la Galeria Odeon din București.

EXCELENȚĂ ÎN STIL CLASIC

Promotor al culturii și al evenimentelor de înaltă ținută, Fundația “Domeniul Otetelișanu” derulează un amplu program de rezidențe culturale la Conacul de la Benești, serie în care, de la începutul acestei veri, a găzduit mai multe evenimente de anvergură, printre care colocviul pentru excelență în presă – organizat cu sprijinul Institutului Polonez, workshop-uri pentru film documentar, sub îndrumarea regizorilor Copel Moscu și Napoleon Helmis, sau rezidențe de etnografie, care s-au bucurat de sprijinul mai multor misiuni diplomatice la București.

Tabăra de pictură “În câmp electric”, la care au fost invitați zece pictori în ascensiune din România și Franța, va închide acest sezon al burselor de creație, care va fi reluat după câteva săptămâni de vacanță. Programele destinate industriilor creative sunt derulate pentru duce mai departe faima boierilor care au pornit din aceste locuri pentru a-și continua destinul de deschizători de drumuri, iluminați și filantropi. De numele lor se leagă primele piese de teatru și de operetă în limba română, primele tipărituri din Oltenia, primele școli cu predare în limba română, decizii politice cruciale și… de ce nu, amintirea celor mai faimoase baluri, organizate la București, pe la 1900, în cel mai elegant stil parizian.

Imagine: Eugen Vasile Iovan

13
/07
/19

Scena Control-ului capătă acum o nouă dimensiune lansând primul „canvas” de artă urbană open space, ce aduce împreună artiști vizuali și branduri care simt că orașul vibrează mai puternic dinspre strada Constantin Mille nr.4.

20
/06
/19

Un computer care se autodistruge în interiorul muzeului, drone care captează frânturi dintr-o corespondență paranormală, o mașină computațională care creează nori și se străduiește să devină parte a naturii, o frescă digitalizată a unei hărți celestiale din secolul XVI - o parte din propunerea Liminal, festivalul de artă, știință și tehnologie din București, care are loc zilele acestea.

19
/06
/19

Într-o epocă a dominației digitalului, cineastul francez Michel Gondry propune o întoarcere la un cinema artizanal, ca mijloc de distracție și de stimulare a imaginației și a creativității, la îndemâna oricui, prin „Uzina filmelor de amatori” inaugurată la Cluj-Napoca în timpul TIFF și deschisă până la sfârșitul lunii iulie.

15
/06
/19

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu se bucură în fiecare an de prezența unor reputați reprezentanți ai tuturor artelor spectacolului. Vă prezentăm seria de expoziții-instalație, de fotografie, grafice sau pictură care se regăsesc în programul festivalului, însoțite de vernisaje pentru celebrarea lucrărilor prezente timp de 10 zile printre cele 540 de evenimente ale ediției cu numărul 26 de FITS – le regăsiți o scurtă descriere și/sau detalii mai jos.

13
/06
/19

Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, prin Unitatea de Management a Proiectului, organizează, în cadrul proiectului CultPlatform_21 – Creative Spaces of the 21st Century, Festivalul de Artă dedicat patrimoniului invizibil. Evenimentul va avea loc în perioada 18-20 iunie, la Centrul Cultural POINT (Strada General Eremia Grigorescu 10) din București.

13
/06
/19

Teatrul de Comedie găzduiește în perioada 20-23 iunie 2019, în foyerul Sălii Radu Beligan, expoziția de fotografie „Actor. Actori”, semnată de fotograful și actorul Andrei Runcanu. Expoziția cuprinde 45 de portrete ale actorilor Teatrului de Comedie, ideea centrală fiind explorarea ideii de dialog dintre actor și camera de fotografiat, cu atât mai mult cu cât, atât cel fotografiat, cât și cel care realizează fotografia, sunt actori.

Page 1 of 4812345...102030...Last »