Cum „citim” programul Festivalului Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-citim-programul-festivalului-enescu/

„Magia există…”, aşa cum spune sloganul, dar magia se propagă, contaminează şi se transmite! O dată la doi ani avem privilegiul să ascultăm în Bucureşti unele dintre cele mai importante orchestre ale lumii, alături de faimoşi dirijori şi interpreţi de seamă.

Un articol de Corina Dima|2 Septembrie 2015

Ediţia 22-a Festivalului Enescu ni se dezvăluie în tot atâtea zile, 22, pline de muzică, multă muzică bună!

În cadrul Festivalului Enescu întâlnim o multitudine de reprezentaţii muzicale – de la concerte simfonice cu orchestre mari sau mici, la recitaluri instrumentale (pian, vioară, violoncel etc.), la operă sau lucrări vocal-simfonice. Dacă nu eşti cât de cât familiarizat cu muzica clasică şi genurile muzicale, te poţi pierde uşor prin paginile programului.

Iată o sumară descriere a categoriilor mari de concerte, împărţite de organizatori pe „Serii’’; ca repere, „Seria’’ înseamnă un anumit tip de ansamblu muzical, un anumit tip de muzică/dintr-o anumită perioadă şi sala unde au loc concertele, cu precădere.

Să le luam pe rând:

Seria concertelor intitulate – „Mari orchestre ale lumii “ – aşa cum îi spune şi numele, înseamnă mari ansambluri orchestrale (100-120 membri pe scenă) care susţin în cadrul festivalului magic câte 2 concerte, în seri consecutive (cu program diferit). Aceste concerte încep la ora 19:30 şi se desfăşoară la Sala Palatului (care este foarte încăpătoare, are peste 4.000 locuri).

Aici puteţi asculta anul acesta orchestre emblemă din Amsterdam, Londra, Liverpool, Berlin, San Francisco, Israel, Dresda, Sankt Petersburg, Viena. Nu am mai menţionat şi orchestrele româneşti. Şi veţi observa cu plăcere că fiecare orchestră are în program o lucrare de G. Enescu (cu o singură excepţie)!

Capitala dâmboviţeană nu este vizitată de orchestre de mâna a doua, ci de orchestre una şi una! Dacă citiţi o revistă de specialitate sau vreţi să intraţi la un concert de muzică clasică într-una din capitalele lumii, o să regăsiţi foarte repede aceste nume de orchestre pe afiş, nume de prim rang.

Bucureştiul este norocos să aibă aşa oaspeţi de seamă… poftiţi la concerte!

Seria “Recitaluri şi concerte camerale“ şi “Enescu şi contemporanii“

Dacă ar fi să ne imaginăm o formă care sugerează structura concertelor – aceasta ar putea semăna cu o piramidă. La baza ei, rânduite frumos, ar sta concertele orchestrelor mari (,,Seria Mari orchestre ale lumii”), care se cântă seară de seară, la ora 19:30, la Sala Palatului urmate apoi, în ordinea frecvenţei, de concertele orchestrelor mici şi recitalurilor – concerte cu un singur instrument solist (seria “Recitaluri şi concerte camerale“).

Aceste concerte, care încep la ora 16:30/17:00, se bucură de acustica primitoare şi atmosfera specială emanată de lăcaşul construit la 1888, Ateneul Român. Păcat că sala Ateneului nu este mai încăpătoare, aceasta are aproximativ 800 locuri, mult prea puţine, având în vedere cererea atât de mare a publicului pentru a asculta adevăraţi maeştrii ai sunetelor. Spre exemplu, anul acesta ne vor încânta cu prezenţa soliştii: Murray Perahia, Anne-Sophie Mutter, Elisabeth Leonskaja, David Garrett.

“Enescu şi contemporanii“ sunt câteva concerte care au loc la sfârşit de săptămână, de dimineaţă, la Ateneu. Orchestre mici, camerale, interpretează partituri ale muzicii mai noi, contemporane.

“Concertele de la miezul nopţii“ ţes în miez de noapte atmosfera magică şi misterioasă. Să intri la Ateneu la ora 22:30 şi să ieşi la miezul nopţii, vă zic, ca în basme, este cu taină, cu transformări şi mistere. Anul acesta, în majoritatea serilor se va cânta muzică vocal-simfonică (cu orchestră, cor şi solişti) din perioada preclasică (ex. compozitori: Monteverdi, Haendel, Bach).

Festivalul ne mai surprinde, în anumite ediţii, şi cu alte tipuri şi genuri de manifestări din artele spectacolului – exemplu: spectacole de dans contemporan şi operă, dar acestea sunt prezenţe mai rare. Anul acesta ne bucurăm de 2 spectacole de dans semnate Gigi Căciuleanu, care aniversează 50 ani de la debut pe scena Teatrului Mic ( spectacole pe 5 şi 6 septembrie la Teatrul Mic) şi 2 spectacole de operă, Oedip, pe 18 şi 20 septembrie la Opera Naţională.

Festivalul Enescu are loc şi în oraşele din ţară – este punctat de câte unul-două concerte (în principiu, al Orchestrei Filarmonice locale, uneori cu câte un invitat solist ori dirijor străin) în fiecare oraş. Anul acesta au loc concerte în: Timişoara, Braşov, Iaşi, Sibiu, Ploieşti, Bacău.

Ca să vă faceţi o idee, iată şi preţurile biletelor de anul acesta pentru concertele din Bucureşti (mai scumpe decât la ediţiile anterioare): concertele de la Sala Palatului (între 70-160 lei/ bilet), la Ateneul Român (între 130-160 lei/bilet pentru Seriile recitaluri şi Concerte sau Concerte de la miezul nopţii iar pentru Enescu şi contemporanii / Concerte de dimineaşă între 40-50 lei).

Atât abonamentele cât şi biletele s-au dat ca pâinea caldă, din prima zi când acestea au fost puse în vânzare.

Dacă nu aveţi bilete

Dacă nu reuşiţi să ajungeţi în sălile de concerte, aveţi mai multe variante de a asculta concertele:

Live streaming pe site festival: www.festivalenescu.ro

Transmisii în direct în sălile de cinema, la Grand Cinema în Băneasa Shopping Bucureşti (dar şi în ţară: Constanţa, Timişoara, Piteşti şi Cluj): www.grandentertainment.ro
Biletele costă 50 lei (loc standard) şi 55 (loc premium).

De asemenea, deoarece Televiziunea Română este unul dintre suporterii Festivalului, va face multe transmisiuni şi înregistrări ale tuturor concertelor.

Şi, o altă modalitate de a vă bucura de muzică, este să mergeţi în Piaţa Festivalului între 10-20 septembrie (în faţa Ateneului) unde, în fiecare zi au loc concerte (susţinute atât de adulţi dar şi de copii, elevi de la Şcolile de muzică din Bucureşti şi din ţară), diverse ateliere pentru copii, transmisii, proiecţii de filme şi tot felul de surprize pentru cei mari dar şi pentru cei mici.

FOTO: Cătălina Filip

18
/02
/19

Unul dintre cei mai mari dirijori români, CRISTIAN MANDEAL – care se bucură de peste 45 de ani de activitate, în care a dirijat sute de concerte pe 4 continente, în 35 de ţări – și tânărul violoncelist român ȘTEFAN CAZACU (25 de ani), care cântă pe un violoncel creat în urmă cu 101 ani, la Torino (Italia), de către lutierul Georg Ullman – își dau întâlnire pe scena Sălii Radio, într-un concert extraordinar prezentat vineri, 22 februarie (19.00), alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO.

13
/02
/19

Biletele puse în vânzare pentru concertul de jazz „Tenderly”, susținut de Luiza Zan Trio pe 14 februarie, la ora 20:00 la ARCUB s-au epuizat. „Joy of Life” - următorul concert din programul stagiunii de jazz ARTIST IN RESIDENCE, organizat de Primăria Capitalei prin ARCUB, va fi susținut de trioul de senzație al artistului Petrică Andrei în data de 28 februarie, ora 20:00, la ARCUB, Sala Mare.

13
/02
/19

Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară Radio. Sub bagheta dirijorului Adrian Grigoraş concertul prezentat de Orchestra de Muzică Populară Radio sub titlul „DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” va fi susţinut de tineri artişti şi cupluri deja cunoscute ale scenei folclorice românești.

13
/02
/19

Opera Națională București desfășoară în perioada 11 februarie - 30 iunie 2019 un proiect cultural propriu în contextul preluării de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene. Spectacolele acestei săptămâni, 11 februarie – 17 februarie 2019 sunt dedicate Austriei, considerată în întreaga lume ca fiind „țara muzicii”. Mozart, Haydn, Schubert, Bruckner sau Mahler s-au născut în Austria.

12
/02
/19

Programul de burse SoNoRo Interferențe ajunge anul acesta la cea de-a XIII-a ediție și anunță noi preselecții pentru tinerii muzicieni români. Pe 16 februarie, la Academia ‘Gh. Dima’ din Cluj-Napoca, și pe 17 februarie, la Universitatea de Muzică din București, vor avea loc audițiile în urma cărora vor fi selectați cei 30 de tineri, cărora li se vor acorda anul acesta burse de studiu în Italia, la Montepulciano, în România, la Port Cultural Cetate, și în Germania, la Traunstein.

11
/02
/19

De peste zece ani, Fundația Calea Victoriei oferă publicului o selecție mereu interesantă de cursuri și ateliere în domeniul artelor și științelor umanise și organizează numeroase evenimente culturale. Echipa Fundației a început anul acesta cu două evenimente având în centru pasiunea pentru muzica clasică și talentul dirijoral, dar și de povestitor, al dirijorului Tiberiu Soare: un concert extraordinar și relansarea a două volume despre muzica clasică.

05
/02
/19

Opera Națională București prezintă miercuri, 6 februarie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „La Traviata” de Giuseppe Verdi în regia și mișcarea scenică a lui Paul Curran. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Publicul spectator o va putea urmări pe soprana Diana Țugui  în rolul Violetta Valéry, în calitate de invitată pe scena Operei Naționale București.

02
/02
/19

Duminică, 3 februarie, pianistul Radu Lupu, revine la Londra după o îndelungă absență. Elogiat pentru „magia lui pianistică” (The Guardian) și recunoscut în întreaga lume drept unul dintre cei mai mari pianiști ai momentului, Radu Lupu va concerta la prestigiosul Royal Festival Hall alături de orchestra londoneză Philharmonia și sub bagheta binecunoscutului dirijor Paavo Järvi, câștigător al Premiului Grammy.

30
/01
/19

Andreea Soare, soprană la Opera din Paris, puțin cunoscută în presa și constiința publică din România, este o voce deja consacrată și valorificată pe marile scene ale lumii. Deși și-a câstigat un renume la nivel european, un renume care îi asigură un loc în rândul elitei muzicale tinere, ea este cuprinsă de o dorință arzătoare de a cânta acasă, acasă însemnând România, țara pe care a învățat să o iubească pornind de la familie.

29
/01
/19

Opera Națională București prezintă vineri, 1 februarie 2019, ora 18:30 spectacolul Bal Mascat de Giuseppe Verdi. Regia este semnată de Grischa Asagaroff (Germania), secenografia îi aparține lui Luigi Perego (Italia), iar design-ul luminilor e realizat de Gigi Saccomandi(Italia). Coregrafia poartă semnătura lui Renato Zanella, coordonatorul artistic al baletului Operei Naționale București. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea.

24
/01
/19

În continuarea tradiţiei instaurate la Sala Radio în ultimele stagiuni, de a aduce în fața publicului, la fiecare final de ianuarie, un titlu de operă, în formulă de concert, cu o distribuție de excepție, vineri, 25 ianuarie (19.00) Orchestra Națională Radio prezintă celebra operă TRUBADURUL, ce poartă semnătura lui VERDI.

Page 1 of 12712345...102030...Last »