Cum erau cenzurate muzica, filmul şi teatrul în comunism
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-erau-cenzurate-muzica-filmul-si-teatrul-in-comunism/

„Tăiam cuvinte, dar nu tăiam niciodată ideea“ – Sanda Manu. „Cenzura mai mult ne-a ajutat, pentru că noi inventasem un mic pachet periculos format din ideile zilelor noastre, din idei care deranjau” – Artan. „Cenzura a avut mai multe etape, dar nu a început în comunism, atunci doar i s-a schimbat semnul şi sensul” – Cristian Tudor Popescu.

Un articol de Ziarul Metropolis|15 decembrie 2015

Centrul de Studii în Istorie Contemporană, în parteneriat cu Fundația Konrad Adenauer România, a organizat luna trecută proiectul Arta și cenzura în comunism, care a cuprins o serie de evenimente, desfășurate în trei zile separate, dedicate cenzurii în muzică, film și teatru din România comunistă.

Proiectul a fost deschis, la Club A, de o dezbatere despre cenzura în muzică, moderată de Sorin Dănescu (ex-Viţa de Vie, ex-Diesel) și i-a avut ca invitaţi pe Artan (Adrian Pleșca), Mircea Baniciu și Mihai Godoroja.

ARTAN

„Pe atunci, ne interesa să facem pe grozavii, aşa că cenzura mai mult ne-a ajutat, pentru că noi inventasem un mic pachet periculos format din ideile zilelor noastre, din idei care deranjau”.

SORIN DĂNESCU

„Cred că pe atunci conştientul colectiv era mult mai puternic decât în zilele noastre. Înainte de 1989, şi calitatea muzicii era mai bună, pentru că în condiţiile în care exista acel pat al lui Procust, muzicienii se străduiau să fie subversivi şi să scoată ce-i mai bun”.

MIKE GODOROJA

„Am citit în cărţile de istorie ale copiilor mei că perioada anilor 80 a fost cea mai tristă pentru România, dar eu cred că România avea o dublă viaţă: una oficială, controlată de Guvern şi una interioară, a oraşelor şi a oamenilor între care funcţiona socializarea directă şi în care Cenzura nu pătrundea”.

Dezbaterea despre cenzura în film de la Cinemateca Eforie a fost moderată de Mihai Fulger şi i-a avut ca invitați pe Cristian Tudor Popescu, Florin Mihăilescu și Nae Caranfil.

CRISTIAN TUDOR POPESCU

„Cenzura a avut mai multe etape, dar nu a început în comunism, atunci doar i s-a schimbat semnul şi sensul”.

NAE CARANFIL

„Era o cenzură estetică în IATC: eram ghidaţi spre anumite subiecte şi spre o anumită metodă de tratare a lor; era o cenzură difuză”.

FLORIN MIHĂILESCU

„În cinematografia actuală funcţionează o cenzură de ordin economic”.

Dezbaterea despre cenzura în teatru, de la Teatrul Bulandra, le-a avut invitate pe Eugenia Vodă şi pe Sanda Manu.

EUGENIA VODĂ

„Sub presiunea cenzurii şi autocenzurii se trezea o creativitate cu care teatrul de după 1989 nu s-a mai întâlnit; astfel se naşte un paradox: când istoria este vitregă, talentul pare să fie şi mai bine pus în valoare.”

SANDA MANU

„Nu am venit să vorbesc împotriva cenzorilor, ci a turnătorilor; cenzorii nu erau de pus la zid; eu eram primul cenzor al pieselor mele, tăiam cuvinte, dar nu tăiam niciodată ideea”.

Sanda Manu, Eugenia Voda_FOTO-ANDREI_GINDAC_76

În foaierul sălii Studio Space de la Teatrul Bulandra a fost vernisată „CenzurART” – expoziție de fotografie a lui Andrei Gîndac, care a conţinut imaginile realizate pentru campania de teasing a proiectului.

Scopul principal al proiectului a fost acela de a readuce în conștiința publică actuală faptul că, în timpul regimului comunist din România, cenzura s-a manifestat masiv în toate domeniile culturii, ajungând să modifice radical tipul de percepție al spectactorului, precum și atitudinea și receptarea în fața obiectului artistic.

Foto: Andrei Gîndac

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.