VIDEO Cum l-a descoperit Radu Jude pe actorul Alexandru Dabija
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-l-a-descoperit-radu-jude-pe-actorul-dabija/

Regizorul de teatru Alexandru Dabija îşi face debutul în actorie în scurtmetrajul lui Radu Jude „O umbră de nor”, selecţionat la Festivalul de Film de la Cannes (16-26 mai)

Un articol de Adina Scorţescu|23 aprilie 2013

Prin scurtmetrajul lui Radu Jude „O umbră de nor“, selecționat la Festivalul de Film de la Cannes (16-26 mai), regizorul de teatru Alexandru Dabija își face debutul în actorie.

Filmul prezintă, în 30 de minute, povestea unui preot care, într-o zi toridă de vară, este chemat la căpătâiul unei muribunde pentru a-i spune o rugăciune. „Sunt numeroase sensuri posibile care pot fi găsite în acest film. Poate că cel mai important este exprimat într-un fragment din rugăciunea rostită de personajul principal: «ticăloasa mea viață ca un somn a trecut, ca o umbră de nor»“, crede Radu Jude (foto stânga).

Regizorul a povestit, pentru Ziarul Metropolis, că în urmă cu doi ani termina lucrul la „Toată lumea din familia noastră“ (lungmetrajul care a luat Marele Premiu al Festivalului de la Sarajevo). În vara următoare, citind Cehov, a dat peste „multe povești cu popi“. Și, ca într-un fel de emulație – dar și pornind de întâmplări adevărate, relatate de preoți, a început să scrie scenariul, împreună cu Florin Lăzărescu.

În toamnă, la Festivalul Național de Teatru, Radu Jude a văzut spectacolul „Despre iubire la om“. Şi, pentru că i-a plăcut foarte mult, a vrut să afle mai multe lucruri despre regizorul lui – Alexandru Dabija. Când i-a văzut poza, și-a dat seama că preotul din film „ar fi cineva cam ca ăsta“. Așa că l-a chemat la o probă, neștiind că Dabija chiar visează la actorie (într-un interviu dat pentru Adevărul, în 2012,  acesta spunea că își dorește să joace alături Marcel Iureș).

Am primit multe sfaturi, pentru care îi sunt recunoscător lui Alexandru Dabija.

Radu Jude,
regizor

Proba a fost luată, iar regizorul Dabija a devenit actorul principal din filmul lui Jude.  Întâlnirea a fost importantă nu doar din punct de vedere profesional, ci și uman. Iar relația cu un regizor transformat în actor n-a fost problematică, tocmai pentru că „există un respect pentru munca unui regizor în sine“.

Rampă de lansare pentru cineaşti

Din distribuția scurtmetrajului (o comedie neagră) mai fac parte Șerban Pavlu, Mihaela Sîrbu, Olga Taisia Podaru, Gabriel Spahiu, Adina Cristescu, Marilena Chelaru, Mihaela Alexandra Anton, Silviu Mircescu. Imaginea a fost realizată de Marius Panduru, iar scenografia și costumele poartă semnătura Augustinei Stanciu. Producătorul este Ada Solomon.

„Quinzaine des Réalisateurs“, în cadrul căreia a fost selecționat „O umbră de nor“este o secţiune specială a Festivalului de Film de la Cannes, care are ca scop prezentarea varietăţii de expresie din cinematografia mondială. De-a lungul timpului, în cadrul ei au fost prezenți regizori precum Werner Herzog, Martin Scorsese, Michael Haneke, Jim Jarmush, Luc și Jean-Pierre Dardenne.

Scurtmetrajul lui Radu Jude va fi difuzat în România de către HBO.

Foto: Hi Film, Art Act Magazine

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.

01
/01
/15

S-au ivit pe cerul teatrului stele care au lucit orbitor o vreme, care au stârnit admiraţie unanimă. Criticii au făcut prognoze artistice pe termen lung, însă, apoi, luminile lor s-au stins. Cu actorul Gheorghe Dinică nu a fost aşa.

30
/12
/14

Ovidiu Iuliu Moldovan: ardeleanul greco-catolic cu privirea directă şi faţa neîmblânzită de zâmbet, sigur în gesturi, un om ce nu putea fi scos din ale lui, cu trăsături tipice zodiei Capricornului... Duritatea lui masculină era arma cu care confisca mintea oricărei femei.

30
/12
/14

Anul 2014 poate fi considerat unul aproape anost prin prisma box office-ului nord-american, aflat la cel mai scăzut nivel al său din ultimii şase ani, dar a cărui calitate cinematografică a fost totuşi "salvată" în a doua jumătate a lui de revenirea în forţă a filmelor biografice.