Cum regăsești artistul din tine? Răspunde scriitoarea Ioana Casapu
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-regasesti-artistul-interior-din-tine-raspunde-scriitoarea-ioana-casapu/

INTERVIU „Embody Through Storytelling” este un workshop de coaching ce promovează exprimarea creativă, deblocarea emoţională şi conectarea la artistul interior, ca stil de viaţă şi ca metodă de curatoriere a propriului succes. Pe 2 iunie, scriitoarea Ioana Casapu te invită să-ţi explorezi creativitatea.

Un articol de Liliana Matei|30 mai 2018

Găzduit de Camera de Dans și Film și organizat de Qreator by IQOS, workshopul „Embody Through Storytelling” se adresează tuturor acelora care vor să-și (re)descopere talentele creative și să-și (re)găsească originalitate. Despre toate acestea, aflăm mai multe de la Ioana Cristina Casapu.

Cum a apărut workshopul Embody Through Storytelling?

Am început să lucrez la acest program de coaching în urmă cu 6 luni. A fost o perioadă decisivă, în care am ales să renunț la multe vicii, oameni sau contexte nefavorabile vieții mele. Ai putea crede că viața mea de acum e super plictisitoare, dar sunt chiar și eu surprinsă că a ieșit mai degrabă superbă. Viața mea era foarte dureroasă și fiecare zi era o provocare înainte de asta. Nu mai eram neapărat funcțională, nu știam ce vreau să mai fac cu viața mea, și mă simțeam atât de burnt out încât mi-era aproape imposibil să mai lucrez sau să îmi caut proiecte noi. Am acceptat mulți oameni lângă mine care erau epuizați emoțional și indisponibili pentru că, într-un fel, așa eram și eu. Nu mai știam cine sunt, și cred că asta se aplică multor oameni ce experimentează o criză personală după vârsta de 30 de ani, sau chiar mai devreme. Nu este o problemă a generației Y, este o situație global socială, indiferent de vârstă sau mediu, trebuie doar să privim în jur și să vedem epidemia de depresie care ne afectează. Așa am început să lucrez la workshop și la un program mai elaborat, care e gândit pentru sesiuni de 7 săptămâni de coaching, pentru oameni care au nevoie de sprijin și mentorat, în principal adulți care doresc să se conecteze la sursa nealterată de pasiune și bucurie din interiorul lor, și să învețe cum să mențină o curiozitate naturală atunci când se confruntă cu blocaje mentale sau emoționale.

Programul a fost creat după o metodă concepută de autoarea și regizoarea americană Julia Cameron. Ce înseamnă mai exact workshopul?

Julia Cameron, care era scenarist la Hollywood în perioada când a demarat programul de coaching, și se confrunta la rândul ei cu blocaje de carieră, personale, existențiale, a făcut o treabă foarte bună în a crea o serie de exerciții creative gândite pe principiile reabilitării artistice. Sigur că programul gândit de ea nu avea în vedere doar artiști, ci oameni de toate felurile care căutau o soluție pe termen mediu la o problemă veche de când lumea și pământul: ce să fac cu viața mea? În Embody Through Storytelling am combinat mai multe exerciții pe aceste principii, care includ elemente de psihodramă, jurnalism narativ, role play, meditație și scrierea zilnică a unui jurnal. E un workshop construit pe empatie, umor și focusat pe soluții, creat pentru oamenii care doresc să își acceseze resursele interioare de creativitate, indiferent de industria în care lucrează sau de mediul din care provin. Adresăm un dialog deschis cu copilul interior, arhitectul fericirii care trăiește în fiecare dintre noi, și ne concentrăm pe felul în care această conexiune ne poate transforma viețile, joburile și relațiile prin permeabilitatea creativității.

De ce durează programul general 7 săptămâni?

Dintr-un punct de vedere neuroștiințific, aceasta este durata optimă pentru a integra cu succes un nou comportament în rutina noastră de funcționare. Durează doar 22 de ore să înveți un skill nou, și 7 săptămâni să îl stăpânești în mod aproape inconștient, să devină natural.

Cum poți să îți recapeți încrederea în propriile forțe creative și de ce avem nevoie de asta?

Lucrând de la interior spre exterior, cu pași moderați, fără grabă, și cu conștiința permanentă a faptului că ne dorim asta. Lucrurile se pot schimba în noi. Lucrurile s-au schimbat pentru mine, însă doar pentru că mi-am dorit realmente ca ele să se schimbe, cred acum. Am atins pragul cel mai de jos. E un clișeu enervant, dar îmi place să cred că aceste clișee sunt adevăruri universale. Poate fi imposibil să înțelegi cum funcționezi ca om și cum ești pe dinăuntru, și să schimbi ceva până când nu ești cu adevărat pregătit să faci asta – sau atât de sătul încât nu mai poți continua o singură zi în mintea ta așa cum este ea. E ceva ce nu poate fi forțat prin presiune socială sau prin traumă.

Cei care caută sprijin în mentorat și în cursuri de dezvoltare personală au ajuns la un platou în viețile lor, sau la un punct de cumpănă, de regulă. Sunt oameni care au, poate, foarte mult succes în carieră, dar viețile lor personale au de suferit. Sau, sunt oameni care au o viață stabilă și confortabilă, dar nu se simt împliniți cu ceea ce fac. Mai sunt și persoane care traversează o criză existențială și se confruntă cu prăbușirea tuturor elementelor de stabilitate din viețile lor și au nevoie de un start nou. Ceea ce încerc să ofer prin programul acesta nu este un panaceu universal pentru toate tipurile de provocări ale lumii cu care ne confruntăm, ci mai degrabă un plan de lucru pentru ca acești oameni să își poată accesa și utiliza resursele interioare de forță creatoare, pe care uită adesea că le au, capacitatea cu care își pot construi așa cum vor viitorul ideal pentru ei.

Cum putem să ne accesăm creativitatea interioară și să o aplicăm în viața personală?

În multe feluri. Aș zice însă, că cel mai la îndemână, vorbind sincer cu noi înșine, prin instrumente puternice ca scrisul sau auto-interviul. Cei mai mulți oameni se confruntă cu imposibilitatea preconcepută că nu pot face un anumit lucru decât în condițiile X, Y sau Z. Aici intervin constrângeri exterioare, legate de mediu, societate, puncte de vedere și tradiții, dar și interioare, cele cu care creștem încă din copilărie și care se reflectă ulterior, toată viața, în relațiile pe care le stabilim, indiferent de context. În acest program urmărim o decontextualizare, o deconstruire, dacă vrei, a „programelor” cu care am fost obișnuiți să lucrăm emoțional, la nivel subconștient, și să updatăm software-ul acolo unde nu mai servește o cauză sănătoasă.

După ce ai aplicat la rândul tău metodele de dezvoltare personală din acest curs, ce lucruri s-au îmbunătățit pentru tine?

S-au îmbunătățit multe, iar procesul e unul ongoing și de durată. Poate dura toată viața, dar importantă este perseverența și abordarea fiecărei situații noi cu awareness. Aș zice că mi-am deblocat multe „canale” de acces spre lucrurile care mă interesau cu adevărat și am căpătat mult mai mult curaj că le pot pune în mișcare de una singură, fără factori externi. Sigur că nu sunt o persoană reformată. Și nici nu am o viață perfectă – încă fumez foarte multe țigări, încă am momente de depresie puternice, încă lucrez să mă simt integrată în viața pe care vreau să o duc, încă rănesc oameni neintenționat sau mă străduiesc să duc la capăt toate lucrurile pe care le încep. Dar renunțarea la ideea că ar trebui să avem o viață perfect aliniată cu standardele (imposibile) pe care tot singuri ni le setăm, culmea, și de a fi oameni perfecți pentru toți ceilalți, indiferent cât de imperfecți am fi cu toții, creează mult spațiu vital pentru cine suntem cu adevărat și ne poate face să ne simțim „normali”.

Cea mai importantă lecție de luat acasă de la acest workshop?

Avem dreptul să simțim lucruri și să nu ne fie rușine cu ele. A simți nu este o greșeală. O greșeală este să polemizăm dacă este politically correct sau drăguț să vorbim despre sensibilitățile și vulnerabilitățile acestei lumi și despre sănătatea emoțională în mod public. Este necesar și sănătos, ba chiar și drăguț, la finalul zilei, să știi că nu ești singur, perfect sau nebun. Viața este foarte scurtă, mesajul meu este fiți cine vreți să fiți, sunteți suficient de buni, oricum. Toate emoțiile sunt tranzitorii.

Ioana Cristina Casapu este o scriitoare stabilită la Berlin, cu peste 10 ani de experiență în management editorial și în proiecte culturale și corporate. A studiat business, comunicare și psihologie și are o atitudine umanistă în relație cu tehnologia. A colaborat ca director editorial cu publicațiile Berlin Art Parasites (DE), Thought Catalog (NY) și Autor Magazine (RO), și a scris pentru Dazed Digital, C-Heads și Dilema Veche. În 2015 a publicat un studiu despe psihologia relațiilor moderne, după ce a petrecut 5 luni pe Tinder și a întâlnit peste 160 de persoane în 5 țări. Primul ei roman, Deviații de Stereo (2016) este o radiografie la 360 de grade a generației Y din București.

Poate fi imposibil să înțelegi cum funcționezi ca om și cum ești pe dinăuntru, și să schimbi ceva până când nu ești cu adevărat pregătit să faci asta – sau atât de sătul încât nu mai poți continua o singură zi în mintea ta așa cum este ea. E ceva ce nu poate fi forțat prin presiune socială sau prin traumă. (Ioana Cristina Casapu, scriitoare)

06
/09
/17

Între 7 și 10 septembrie, trăim într-un oraș al dansului, datorită Bucharest International Dance Film Festival, care ne propune cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Despre provocările unui astfel de eveniment, am stat de vorbă cu coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu, cofondatoare a festivalului ajuns la a treia ediție.

07
/08
/17

Renumitul director de imagine italian Blasco Giurato semnează imaginea filmului românesc ”Octav”, al regizorului Serge Ioan Celebidachi, ce va rula în cinematografe începând cu 6 octombrie 2017. Marcel Iureș are rolul principal în filmul în care mai joacă actori precum Victor Rebengiuc, Andi Vasluianu, Lia Bugnar. Blasco Giurato a semnat imaginea a peste 100 de filme, printre care și „Cinema Paradiso”, pelicula premiată cu Oscar.

01
/08
/17

Românul celebru în străinătate care a descoperit Legea Constructală, Membru de Onoare al Academiei Române din 2011, Doctor Honoris Causa a 18 universități din lume este printre primii 100 cei mai citați din inginerie. Profesorul universitar la Duke University, universitatea particulară de elită în SUA, ține prelegeri pe tot globul și a publicat 30 de cărți.

21
/07
/17

Bogdan-Alexandru Stănescu (BAS) coordonează colecția „Biblioteca Polirom”. BAS (39 de ani) este poet și, din acest an, romancier. Cartea sa „Copilăria lui Kaspar Hauser” a fost primită cu entuziasm, primind elogii peste elogii. Ne-am întâlnit să stăm un pic de vorbă despre cărți, nu neapărat ale noastre. A reieșit că situația nu e deloc roz. Iată.

12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

09
/06
/17

„Mă simt jenată când aud laude”, spune actriţa Tora Vasilescu într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, realizat la Cluj-Napoca. Ea va primi Premiul de Excelenţă al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), la Gala de închidere care va avea loc sâmbătă seară.