Cum să vezi filme de artă ieftin din fotoliul de acasă
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-s%c4%83-vezi-filme-de-art%c4%83-ieftin-din-fotoliul-de-acas%c4%83/

Folosirea tot mai numeroaselor servicii de streaming pare să înlocuiască încet dar sigur mersul la cinema. O platformă ca Netflix a devenit cunoscută în special pentru seriale. Însă există câteva site-uri unde cinefilii pot să vadă filme de artă, vechi sau noi, la un preţ accesibil.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 Ianuarie 2019

Indiferent dacă suntem jurnalişti de cinema, critici de film sau cinefili, am ajuns să ne plângem tot mai des de lipsa cinematografelor pentru filme de artă în România.

Numărul ecranelor a tot crescut, datorită înmulţirii mall-urilor şi implicit a multiplexurilor. Însă foarte puţine dintre cele doar câteva zeci de filme de autor distribuite reuşesc să ajungă în aceste săli comerciale.

Iar în contextul dezastrului din reţeaua de cinematografe pentru filme de artă, accesul unui public ceva mai larg, adică nu doar cele câteva mii de spectatori din festivaluri, la un alt fel de cinema decât producţiile în serie oferite de studiourile hollywoodiene este foarte dificil, inclusiv în multe dintre oraşele mari.

DVD-urile sunt în continuare destul de scumpe şi sunt percepute, în bună măsură, ca fiind depăşite, parte a trecutului.

În mod paradoxal, deşi numărul posturilor de televiziune cu filme din grilele reţelelor de cablu a tot crescut, foarte greu găseşti filme de artă. Şi cu atât mai greu este să dai peste unele noi, adică din ultimii 2-3 ani.

Bineînţeles, există şi excepţia unui post ca Cinemax, dedicat filmelor de autor. Însă nici selecţia unei astfel de televiziuni nu este foarte diversificată.

În acest context, era inevitabil să ne îndreptăm, ca public, spre online. Numărul platformelor „video on demand” (VOD) a crescut în ultimii ani.

Fără a înlocui experienţa de cinema (nici măcar atunci când se folosesc cele mai performante sisteme de „home video”), aceste servicii de streaming pot fi, de fapt, complementare vizionării filmelor pe marele ecran.

Iar unele dintre ele oferă filme pe care nici măcar pirateria (cu excepţia celei mai sofisticate) nu le poate pune la dispoziţie – e bine ştiut că cinefilia în România este întreţinută de piraterie într-o măsură deloc de neglijat.

În plus, pirateria riscă să uniformizeze gusturile – ea oferă acces în primul rând tot la filmele mainstream de festival, în majoritate de limbă engleză.

E drept, ea este folosită mai ales pentru cele mai noi filme, lucru pe care platormele VOD nu îl pot oferi decât într-o măsură redusă.

Pe primul loc în topul preferinţelor mele se află, de departe, platforma MUBI, înfiinţată în 2007 şi care are ca slogan „Viaţa e prea scurtă pentru a vedea filme proaste”. La doar 8,99 euro pe lună (cu o perioadă iniţială de probă gratuită de şapte zile), MUBI oferă o selecţie ambiţioasă de filme.

Principiul lor e simplu – în fiecare zi intră un nou film, care e disponibil 30 de zile, şi iese un alt film, care a stat deja 30 de zile. Astfel, pe platformă se găsesc în permanenţă 30 de tiluri, din numeroase ţări.

Toate au subtitrare cel puţin în limba engleză (chiar şi majoritatea celor vorbite în engleză), iar câteva şi în română.

Unele sunt filme recente, din ultimii 2-3 ani (câteva chiar din ultimul an), altele sunt mai vechi sau foarte vechi.

Se găsesc filme de ficţiune, documentare şi, uneori, experimentale. În principal lungmetraje, dar şi mediumetraje sau scurtmetraje.

Clasice, dar şi underground. Filme de autori canonici, dar şi filme de autori puţin cunoscuţi, care pot deveni revelaţii.

O selecţie suficient de complexă pentru a satisface gusturi cinefile dintre cele mai diverse.

În plus, MUBI are şi o secţiune de închirieri („rentals”), care conţine o bogată colecţie de filme de autor ce pot fi văzute la un preţ de 3,99 euro fiecare.

Pentru filme foarte noi de festival, dar mai puţin vizibile, realizate de regizori mai puţin cunoscuţi, există platforma europeană Festival Scope.

Disponibilă publicului larg de doar câţiva ani, ea este o extensie a unui serviciu ceva mai vechi, Festival Scope Pro, dedicat profesioniştilor din lumea filmului: producători, distribuitori, programatori, critici.

Festival Scope se bazează pe parteneriate semnate cu numeroase festivaluri, care pun la dispoziţie filme independente foarte noi, la scurt timp după premiera lor mondială. Este o platformă în special pentru cinefilii care vor să se ţină la curent cu descoperirile din festivaluri, atât din zona filmului de ficţiune, cât şi din zona documentarelor.

Pasionaţii de filme documentare de autor, în special europene, au la dispoziţie o extraordinară platformă în limba engleză creată în Cehia, DAFilms

Pentru doar 6 euro pe lună, cinefilii au acces la o bogată colecţie de peste 1.700 de filme documentare, în mare măsură noi. Foarte atrăgătoare sunt focusurile pe care platforma le propune cu unii dintre cei mai mari autori de cinema nonficţional din lume.

Site-ul oferă şi posibilitatea de a descărca filme, opţiune pentru care se plăteşte separat.

DAFilms este un proiect al Doc Alliance, o alianţă formată de şapte dintre cele mai importante festivaluri de filme documentare din Europa: CPH:DOX (Danemarca), Doclisboa (Portugalia), Docs Against Gravity FF (Polonia), DOK Leipzig (Germania), FIDMarseille (Franţa), Ji.hlava IDFF (Cehia), Visions du Réel (Elveţia).

Pentru cinema-ul românesc, există platforma Cinepub, lansată în 2015. Pe Cinepub unde pot fi văzute, gratuit, numeroase filme româneşti, grupate în mai multe categorii: animaţie, scurtmetraje, lungmetraje, documentare şi experimentale.

Deşi nu oferă filme foarte noi, platforma a reuşit să adune în anii trecuţi de la apariţie o colecţie bogată de titluri. Scurtmetraje realizate de regizori tineri, dar şi scurtmetrajele de început ale unor regizori consacraţi între timp. Lungmetraje de ficţiune şi documentare devenite clasice, dar şi titluri mai puţin cunoscute.

O bună platformă pentru cineaşti, în special cei tineri, care pot să îşi arate filmele unui public mai larg. Şi un bun prilej pentru cinefili să acceseze o arhivă utilă, care se îmbogăţeşte săptămânal cu câte un nou film.

Bineînţeles, filme de autor relevante se găsesc şi pe platforme mainstream ca Netflix şi HBO GO.

Cunoscută în special pentru seriale, Netflix a devenit în ultimii 2-3 tot mai vizibilă şi în zona filmelor artistice, în special prin achiziţia sau prin producţia unor titluri realizate de mari autori de cinema ai momentului, care au impus platforma printre marii jucători din industria filmului.

Însă numărul unor astfel de filme ambiţioase, care se disting de filmele de consum dominante pe platformă, este încă unul foarte mic. De asemenea, nici colecţia de titluri clasice nu este impresionantă – câteva filme cult, în special americane, dintre cele în mare măsură văzute cel puţin o dată de cinefili.

Mai multe titluri interesante pot fi găsite şi pe HBO GO, platforma care vine la pachet cu un abonament la serviciul de posturi de televiziune de sub tutela HBO. Şi asta în special datorită prezenţei unor filme care sunt de obicei difuzate pe postul Cinemax, dedicat cinema-ului de autor, chiar dacă în mare măsură mainstream și de limbă engleză.

 

05
/08
/19

Cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Independent ANONIMUL, care începe astăzi, 5 august, propune publicului filme în premieră în România, proiecții speciale, un program special dedicat regizorului Sergei Loznitsa, care va fi recompensat anul acesta cu Trofeul ANONIMUL pentru contribuția sa la frumusețea cinematografiei universale, dezbateri, precum și o serie de concerte și DJ set-uri.

05
/08
/19

“Cred că am devenit, astăzi, persoana care mi-am dorit să fiu. Am învăţat că, indiferent cât de mult suferi, lumea nu se va opri în loc pentru durerea ta. Am învăţat că trebuie să te desparţi de cei dragi prin cuvinte calde. S-ar putea să fie ultima oară când îi vezi… Am învăţat să iubesc ca să pot fi iubită!” – Cezara Dafinescu, actrita care, ieri, şi-a serbat cea de-a 71 -a aniversare!

02
/08
/19

Documentarul „I Am Patrick Swayze”, în care prieteni şi colegi împărtăşesc amintiri cu actorul cunoscut din filme ca „Dirty Dancing”, „Ghost” şi „Point Break”, va fi lansat la zece ani de la moartea lui Patrick Swayze.

02
/08
/19

Ultima lună de vară vine cu evenimente culturale de impact, precum Festivalul Anonimul, în Delta Dunării, Festivalul de Teatru Independent Undercloud, la Muzeul Țăranului din București, sau Festivalul Internațional George Enescu, ce-și deschide porțile în ultima zi din august.

01
/08
/19

Cea de-a patra ediție a festivalului Película – UN FESTIVAL CA O FIESTA! va avea loc între 11 și 15 septembrie 2019, la București. Timp de 5 zile, la Cinema Elvire Popesco, Institutul Cervantes, Cinema Muzeul Țăranului Român și alte spații alternative din București, publicul va putea descoperi culturile altor țări, diferențele și similaritățile dintre România și zona Ibero-Americană.

30
/07
/19

În timp ce în România, în primii ani după Revoluție, cinema-ul de ficțiune se răfuia gălăgios cu trecutul recent, iar documentarul era în derută, cvasi-inexistent, după prăbușirea Studioului Sahia, un tânăr fotograf din Germania, plecat în copilărie din Banatul românesc, Dobrivoie Kerpenisan, realiza două documentare splendide despre oamenii din satul natal.

30
/07
/19

S-a stins din viață, în această dimineață, la vârsta de 76 de ani, cunoscuta actriţă Florina Cercel. În cei peste 50 de ani de carieră, a interpretat peste 100 de roluri în teatru şi film, roluri prin care a fascinat de fiecare dată publicul spectator. Actrița, care suferea de mai mulți ani de cancer pulmonar, a murit în locuința sa din București.

28
/07
/19

CRONICĂ DE FILM Este greu de explicat cum un film în care se vorbește atât de mult – intelectuali care discută non-stop despre lumea în schimbare pe care o trăim – poate oferi o vizionare pe alocuri pasionată. Este ceea ce reușește regizorul francez Olivier Assayas în „Vieți duble” (2018).

Page 11 of 252« First...910111213...203040...Last »