Cum să vezi filme de artă ieftin din fotoliul de acasă
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-s%c4%83-vezi-filme-de-art%c4%83-ieftin-din-fotoliul-de-acas%c4%83/

Folosirea tot mai numeroaselor servicii de streaming pare să înlocuiască încet dar sigur mersul la cinema. O platformă ca Netflix a devenit cunoscută în special pentru seriale. Însă există câteva site-uri unde cinefilii pot să vadă filme de artă, vechi sau noi, la un preţ accesibil.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 Ianuarie 2019

Indiferent dacă suntem jurnalişti de cinema, critici de film sau cinefili, am ajuns să ne plângem tot mai des de lipsa cinematografelor pentru filme de artă în România.

Numărul ecranelor a tot crescut, datorită înmulţirii mall-urilor şi implicit a multiplexurilor. Însă foarte puţine dintre cele doar câteva zeci de filme de autor distribuite reuşesc să ajungă în aceste săli comerciale.

Iar în contextul dezastrului din reţeaua de cinematografe pentru filme de artă, accesul unui public ceva mai larg, adică nu doar cele câteva mii de spectatori din festivaluri, la un alt fel de cinema decât producţiile în serie oferite de studiourile hollywoodiene este foarte dificil, inclusiv în multe dintre oraşele mari.

DVD-urile sunt în continuare destul de scumpe şi sunt percepute, în bună măsură, ca fiind depăşite, parte a trecutului.

În mod paradoxal, deşi numărul posturilor de televiziune cu filme din grilele reţelelor de cablu a tot crescut, foarte greu găseşti filme de artă. Şi cu atât mai greu este să dai peste unele noi, adică din ultimii 2-3 ani.

Bineînţeles, există şi excepţia unui post ca Cinemax, dedicat filmelor de autor. Însă nici selecţia unei astfel de televiziuni nu este foarte diversificată.

În acest context, era inevitabil să ne îndreptăm, ca public, spre online. Numărul platformelor „video on demand” (VOD) a crescut în ultimii ani.

Fără a înlocui experienţa de cinema (nici măcar atunci când se folosesc cele mai performante sisteme de „home video”), aceste servicii de streaming pot fi, de fapt, complementare vizionării filmelor pe marele ecran.

Iar unele dintre ele oferă filme pe care nici măcar pirateria (cu excepţia celei mai sofisticate) nu le poate pune la dispoziţie – e bine ştiut că cinefilia în România este întreţinută de piraterie într-o măsură deloc de neglijat.

În plus, pirateria riscă să uniformizeze gusturile – ea oferă acces în primul rând tot la filmele mainstream de festival, în majoritate de limbă engleză.

E drept, ea este folosită mai ales pentru cele mai noi filme, lucru pe care platormele VOD nu îl pot oferi decât într-o măsură redusă.

Pe primul loc în topul preferinţelor mele se află, de departe, platforma MUBI, înfiinţată în 2007 şi care are ca slogan „Viaţa e prea scurtă pentru a vedea filme proaste”. La doar 8,99 euro pe lună (cu o perioadă iniţială de probă gratuită de şapte zile), MUBI oferă o selecţie ambiţioasă de filme.

Principiul lor e simplu – în fiecare zi intră un nou film, care e disponibil 30 de zile, şi iese un alt film, care a stat deja 30 de zile. Astfel, pe platformă se găsesc în permanenţă 30 de tiluri, din numeroase ţări.

Toate au subtitrare cel puţin în limba engleză (chiar şi majoritatea celor vorbite în engleză), iar câteva şi în română.

Unele sunt filme recente, din ultimii 2-3 ani (câteva chiar din ultimul an), altele sunt mai vechi sau foarte vechi.

Se găsesc filme de ficţiune, documentare şi, uneori, experimentale. În principal lungmetraje, dar şi mediumetraje sau scurtmetraje.

Clasice, dar şi underground. Filme de autori canonici, dar şi filme de autori puţin cunoscuţi, care pot deveni revelaţii.

O selecţie suficient de complexă pentru a satisface gusturi cinefile dintre cele mai diverse.

În plus, MUBI are şi o secţiune de închirieri („rentals”), care conţine o bogată colecţie de filme de autor ce pot fi văzute la un preţ de 3,99 euro fiecare.

Pentru filme foarte noi de festival, dar mai puţin vizibile, realizate de regizori mai puţin cunoscuţi, există platforma europeană Festival Scope.

Disponibilă publicului larg de doar câţiva ani, ea este o extensie a unui serviciu ceva mai vechi, Festival Scope Pro, dedicat profesioniştilor din lumea filmului: producători, distribuitori, programatori, critici.

Festival Scope se bazează pe parteneriate semnate cu numeroase festivaluri, care pun la dispoziţie filme independente foarte noi, la scurt timp după premiera lor mondială. Este o platformă în special pentru cinefilii care vor să se ţină la curent cu descoperirile din festivaluri, atât din zona filmului de ficţiune, cât şi din zona documentarelor.

Pasionaţii de filme documentare de autor, în special europene, au la dispoziţie o extraordinară platformă în limba engleză creată în Cehia, DAFilms

Pentru doar 6 euro pe lună, cinefilii au acces la o bogată colecţie de peste 1.700 de filme documentare, în mare măsură noi. Foarte atrăgătoare sunt focusurile pe care platforma le propune cu unii dintre cei mai mari autori de cinema nonficţional din lume.

Site-ul oferă şi posibilitatea de a descărca filme, opţiune pentru care se plăteşte separat.

DAFilms este un proiect al Doc Alliance, o alianţă formată de şapte dintre cele mai importante festivaluri de filme documentare din Europa: CPH:DOX (Danemarca), Doclisboa (Portugalia), Docs Against Gravity FF (Polonia), DOK Leipzig (Germania), FIDMarseille (Franţa), Ji.hlava IDFF (Cehia), Visions du Réel (Elveţia).

Pentru cinema-ul românesc, există platforma Cinepub, lansată în 2015. Pe Cinepub unde pot fi văzute, gratuit, numeroase filme româneşti, grupate în mai multe categorii: animaţie, scurtmetraje, lungmetraje, documentare şi experimentale.

Deşi nu oferă filme foarte noi, platforma a reuşit să adune în anii trecuţi de la apariţie o colecţie bogată de titluri. Scurtmetraje realizate de regizori tineri, dar şi scurtmetrajele de început ale unor regizori consacraţi între timp. Lungmetraje de ficţiune şi documentare devenite clasice, dar şi titluri mai puţin cunoscute.

O bună platformă pentru cineaşti, în special cei tineri, care pot să îşi arate filmele unui public mai larg. Şi un bun prilej pentru cinefili să acceseze o arhivă utilă, care se îmbogăţeşte săptămânal cu câte un nou film.

Bineînţeles, filme de autor relevante se găsesc şi pe platforme mainstream ca Netflix şi HBO GO.

Cunoscută în special pentru seriale, Netflix a devenit în ultimii 2-3 tot mai vizibilă şi în zona filmelor artistice, în special prin achiziţia sau prin producţia unor titluri realizate de mari autori de cinema ai momentului, care au impus platforma printre marii jucători din industria filmului.

Însă numărul unor astfel de filme ambiţioase, care se disting de filmele de consum dominante pe platformă, este încă unul foarte mic. De asemenea, nici colecţia de titluri clasice nu este impresionantă – câteva filme cult, în special americane, dintre cele în mare măsură văzute cel puţin o dată de cinefili.

Mai multe titluri interesante pot fi găsite şi pe HBO GO, platforma care vine la pachet cu un abonament la serviciul de posturi de televiziune de sub tutela HBO. Şi asta în special datorită prezenţei unor filme care sunt de obicei difuzate pe postul Cinemax, dedicat cinema-ului de autor, chiar dacă în mare măsură mainstream și de limbă engleză.

 

12
/05
/16

Relansat pe platforma gratuită Cinepub, „Un cartuș de Kent și un pachet de cafea”, câștigător în 2004 al Ursului de Aur pentru scurtmetraj, este o realizare ușor atipică în filmografia lui Cristi Puiu. Un film cu atât mai interesant de a fi revăzut și discutat.

12
/05
/16

La 26 de ani de la prima colaborare dintre celebrul regizor Gary Marshall şi actriţa Julia Roberts în cadrul legendarei comedii romantice ,,Pretty Woman”, cei doi îşi reunesc forţele şi revin pe marile ecrane din 13 mai, în filmul ,,Mamă, ce zi!”, un eveniment cinematografic care a rezervat partituri principale şi pentru: Jennifer Aniston, Jason Sudeikis și Kate Hudson.

12
/05
/16

Publicația americană The Hollywood Reporter anunță, cu ocazia începerii festivalului de film de la Cannes, lista sa de filme de urmărit sub titlul: „21 de filme de festival de care se va vorbi anul acesta la Hollywood”. Printre acestea se numară și „Bacalaureat”, cel mai recent film regizat de Cristian Mungiu, prezentat de publicația americană cu cuvintele: „o privire clinică asupra traiului în România contemporană”.

11
/05
/16

Gala Premiilor Uniunii Cineaștilor din România va avea loc luni, 16 mai, în Sala de spectacole a Cercului Militar Național, unde, începând cu ora 18.30 actori, regizori, scenariști, muzicieni, numeroase personalități culturale, dar și oficialități, vor fi întâmpinați pe covorul roșu.

10
/05
/16

Debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, Câini, va concura pentru Trofeul Transilvania, la cea de-a 15-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie). Este singurul film românesc din Competiția TIFF și unul dintre cele 9 debuturi din selecție.

10
/05
/16

La aniversarea a 150 de ani de la apariția Casei Regale a României, casa de producție Chainsaw Film Production lansează ”Războiul Regelui”,  cel mai complex documentar despre Regele Mihai I și intervenția decisivă a Casei Regale a României în scurtarea celui de-al doilea Război Mondial. Documentarul va fi difuzat în seara asta, la ora 23.15, pe postul de televiziune ProTV.

10
/05
/16

Sub înaltul patronaj al Ambasadei Indiei în România, Centrul Cultural „Rabindranath Tagore” vă invită la cea de-a VIII-a ediție a festivalului culturii indiene „NAMASTE INDIA”, ce va avea loc în perioada 15 mai - 30 iunie 2016, în trei dintre cele mai frumoase locaţii din București.

10
/05
/16

CRONICĂ DE FILM Prezentat în Competiţia din acest an a Berlinalei, „Midnight Special”, al patrulea lungmetraj al cineastului american Jeff Nichols, este bulversant. Un film-OZN, în care suspansul american de bună tradiţie este dublat de o revigorantă şi inovatoare viziune SF.

09
/05
/16

Competiția Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie) de anul acesta stă sub semnul diversității și inventivității, tinerii cineaști deconstruind ingenios convențiile genului horror, thriller, romance și western.

09
/05
/16

 Grand Cinema & More invită cinefilii să întâmpine cele mai așteptate filme de aventură ale anului 2016 într-o manieră cu totul specială. „Căpitanul America: Război Civil”, „X-Men: Apocalypse”, „Alice în Țara Oglinzilor”, „Warcraft. Începutul”, „Ziua Independenței: Renașterea” vor fi disponibile în revoluționarul sistem de sunet Dolby Atmos, într-una dintre cele mai performante săli de cinema din România, Grand Ultra.  

09
/05
/16

,,Exit” este noul proiect al lui Bogdan Benea (scenarist si regizor). Povestea celor doi, Ana si Rareș, care se întâlnesc să se sinucidă, câștigă  Premiului Abis Studio la concursul The Pitch din cadrul festivalului Next.

06
/05
/16

Au mai rămas cinci zile până la deschiderea oficială a celei de-a 69-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes ( 11 şi 22 mai). Vă prezentăm, via AFP, câteva cifre care oferă o imagine a amplorii acestei întâlniri unice în lume.

06
/05
/16

“03.BYPASS”, cel de-al treilea lungmetraj semnat de Nap Toader, rulează de astăzi, în cinematografele din București și alte 18 de orașe. „03.ByPass” este o dramă, cu conotații sociale, dar cu accente comerciale de thriller psihologic, tensiune erotică, suspans, umor negru, comic de situație şi de limbaj. În plan tematic filmul vorbește despre alienarea comportamentului în faţa ispitei banilor.

05
/05
/16

Un truism, însă e inevitabil: „Croaziera”, lungmetrajul-cult din 1981 scris și regizat de Mircea Daneliuc, a fost unul dintre foarte puținele filme din perioada comunistă care ataca direct sistemul și arunca în ridicol justificarea prin celebrele „șopârle” folosită de mulți dintre cei care se erijau în opozanți.

04
/05
/16

Caravana Docuart se întoarce pentru a 3-a oară consecutiv la Cluj-Napoca, cu proiecții de film documentar românesc, la Cinema Mărăşti, în zilele de 6 şi 7 mai.

Page 110 of 246« First...102030...108109110111112...120130140...Last »