Cum să vezi filme de artă ieftin din fotoliul de acasă
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-s%c4%83-vezi-filme-de-art%c4%83-ieftin-din-fotoliul-de-acas%c4%83/

Folosirea tot mai numeroaselor servicii de streaming pare să înlocuiască încet dar sigur mersul la cinema. O platformă ca Netflix a devenit cunoscută în special pentru seriale. Însă există câteva site-uri unde cinefilii pot să vadă filme de artă, vechi sau noi, la un preţ accesibil.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 Ianuarie 2019

Indiferent dacă suntem jurnalişti de cinema, critici de film sau cinefili, am ajuns să ne plângem tot mai des de lipsa cinematografelor pentru filme de artă în România.

Numărul ecranelor a tot crescut, datorită înmulţirii mall-urilor şi implicit a multiplexurilor. Însă foarte puţine dintre cele doar câteva zeci de filme de autor distribuite reuşesc să ajungă în aceste săli comerciale.

Iar în contextul dezastrului din reţeaua de cinematografe pentru filme de artă, accesul unui public ceva mai larg, adică nu doar cele câteva mii de spectatori din festivaluri, la un alt fel de cinema decât producţiile în serie oferite de studiourile hollywoodiene este foarte dificil, inclusiv în multe dintre oraşele mari.

DVD-urile sunt în continuare destul de scumpe şi sunt percepute, în bună măsură, ca fiind depăşite, parte a trecutului.

În mod paradoxal, deşi numărul posturilor de televiziune cu filme din grilele reţelelor de cablu a tot crescut, foarte greu găseşti filme de artă. Şi cu atât mai greu este să dai peste unele noi, adică din ultimii 2-3 ani.

Bineînţeles, există şi excepţia unui post ca Cinemax, dedicat filmelor de autor. Însă nici selecţia unei astfel de televiziuni nu este foarte diversificată.

În acest context, era inevitabil să ne îndreptăm, ca public, spre online. Numărul platformelor „video on demand” (VOD) a crescut în ultimii ani.

Fără a înlocui experienţa de cinema (nici măcar atunci când se folosesc cele mai performante sisteme de „home video”), aceste servicii de streaming pot fi, de fapt, complementare vizionării filmelor pe marele ecran.

Iar unele dintre ele oferă filme pe care nici măcar pirateria (cu excepţia celei mai sofisticate) nu le poate pune la dispoziţie – e bine ştiut că cinefilia în România este întreţinută de piraterie într-o măsură deloc de neglijat.

În plus, pirateria riscă să uniformizeze gusturile – ea oferă acces în primul rând tot la filmele mainstream de festival, în majoritate de limbă engleză.

E drept, ea este folosită mai ales pentru cele mai noi filme, lucru pe care platormele VOD nu îl pot oferi decât într-o măsură redusă.

Pe primul loc în topul preferinţelor mele se află, de departe, platforma MUBI, înfiinţată în 2007 şi care are ca slogan „Viaţa e prea scurtă pentru a vedea filme proaste”. La doar 8,99 euro pe lună (cu o perioadă iniţială de probă gratuită de şapte zile), MUBI oferă o selecţie ambiţioasă de filme.

Principiul lor e simplu – în fiecare zi intră un nou film, care e disponibil 30 de zile, şi iese un alt film, care a stat deja 30 de zile. Astfel, pe platformă se găsesc în permanenţă 30 de tiluri, din numeroase ţări.

Toate au subtitrare cel puţin în limba engleză (chiar şi majoritatea celor vorbite în engleză), iar câteva şi în română.

Unele sunt filme recente, din ultimii 2-3 ani (câteva chiar din ultimul an), altele sunt mai vechi sau foarte vechi.

Se găsesc filme de ficţiune, documentare şi, uneori, experimentale. În principal lungmetraje, dar şi mediumetraje sau scurtmetraje.

Clasice, dar şi underground. Filme de autori canonici, dar şi filme de autori puţin cunoscuţi, care pot deveni revelaţii.

O selecţie suficient de complexă pentru a satisface gusturi cinefile dintre cele mai diverse.

În plus, MUBI are şi o secţiune de închirieri („rentals”), care conţine o bogată colecţie de filme de autor ce pot fi văzute la un preţ de 3,99 euro fiecare.

Pentru filme foarte noi de festival, dar mai puţin vizibile, realizate de regizori mai puţin cunoscuţi, există platforma europeană Festival Scope.

Disponibilă publicului larg de doar câţiva ani, ea este o extensie a unui serviciu ceva mai vechi, Festival Scope Pro, dedicat profesioniştilor din lumea filmului: producători, distribuitori, programatori, critici.

Festival Scope se bazează pe parteneriate semnate cu numeroase festivaluri, care pun la dispoziţie filme independente foarte noi, la scurt timp după premiera lor mondială. Este o platformă în special pentru cinefilii care vor să se ţină la curent cu descoperirile din festivaluri, atât din zona filmului de ficţiune, cât şi din zona documentarelor.

Pasionaţii de filme documentare de autor, în special europene, au la dispoziţie o extraordinară platformă în limba engleză creată în Cehia, DAFilms

Pentru doar 6 euro pe lună, cinefilii au acces la o bogată colecţie de peste 1.700 de filme documentare, în mare măsură noi. Foarte atrăgătoare sunt focusurile pe care platforma le propune cu unii dintre cei mai mari autori de cinema nonficţional din lume.

Site-ul oferă şi posibilitatea de a descărca filme, opţiune pentru care se plăteşte separat.

DAFilms este un proiect al Doc Alliance, o alianţă formată de şapte dintre cele mai importante festivaluri de filme documentare din Europa: CPH:DOX (Danemarca), Doclisboa (Portugalia), Docs Against Gravity FF (Polonia), DOK Leipzig (Germania), FIDMarseille (Franţa), Ji.hlava IDFF (Cehia), Visions du Réel (Elveţia).

Pentru cinema-ul românesc, există platforma Cinepub, lansată în 2015. Pe Cinepub unde pot fi văzute, gratuit, numeroase filme româneşti, grupate în mai multe categorii: animaţie, scurtmetraje, lungmetraje, documentare şi experimentale.

Deşi nu oferă filme foarte noi, platforma a reuşit să adune în anii trecuţi de la apariţie o colecţie bogată de titluri. Scurtmetraje realizate de regizori tineri, dar şi scurtmetrajele de început ale unor regizori consacraţi între timp. Lungmetraje de ficţiune şi documentare devenite clasice, dar şi titluri mai puţin cunoscute.

O bună platformă pentru cineaşti, în special cei tineri, care pot să îşi arate filmele unui public mai larg. Şi un bun prilej pentru cinefili să acceseze o arhivă utilă, care se îmbogăţeşte săptămânal cu câte un nou film.

Bineînţeles, filme de autor relevante se găsesc şi pe platforme mainstream ca Netflix şi HBO GO.

Cunoscută în special pentru seriale, Netflix a devenit în ultimii 2-3 tot mai vizibilă şi în zona filmelor artistice, în special prin achiziţia sau prin producţia unor titluri realizate de mari autori de cinema ai momentului, care au impus platforma printre marii jucători din industria filmului.

Însă numărul unor astfel de filme ambiţioase, care se disting de filmele de consum dominante pe platformă, este încă unul foarte mic. De asemenea, nici colecţia de titluri clasice nu este impresionantă – câteva filme cult, în special americane, dintre cele în mare măsură văzute cel puţin o dată de cinefili.

Mai multe titluri interesante pot fi găsite şi pe HBO GO, platforma care vine la pachet cu un abonament la serviciul de posturi de televiziune de sub tutela HBO. Şi asta în special datorită prezenţei unor filme care sunt de obicei difuzate pe postul Cinemax, dedicat cinema-ului de autor, chiar dacă în mare măsură mainstream și de limbă engleză.

 

20
/04
/18

Natalie Portman uimea la vârsta de 11 ani cu debutul în Leon/Profesionistul, filmul lui Luc Besson din 1994.

20
/04
/18

În această dimineață, la Constanța, a avut loc inaugurarea Centrului Cultural „Jean Constantin“ în locul fostului cinematograf Republica. Printr-o investiţie în valoare de aproximativ 9,5 milioane de lei, acesta a fost reabilitat şi transformat într-un Centru multifuncţional pentru tineret.

18
/04
/18

Prezentat în 2017 la Festivalul de la Cannes în Directors' Fortnight și aclamat de critica americană, „The Florida Project” în regia lui Sean Baker va fi prezentat în premieră în România la American Independent Film Festival. Filmul i-a adus lui Willem Dafoe o nominalizare la Oscarul de anul acesta - într-o distribuție din care face parte și starul Instagram, Bria Vinaite.

18
/04
/18

După succesul primei ediții, infiniTIFF – secțiunea dedicată realității virtuale (VR), noilor forme de storytelling și cinematografiei interactive, revine la Festivalul Internațional de Film Transilvania. Între 25 mai și 2 iunie, într-un cadru special amenajat la Cluj Hub, cinefilii precum și toți cei pasionați de noile forme de storytelling audiovizual, vor avea ocazia să descopere un program incitant de experiențe VR, Live Cinema și Loop Cinema.

18
/04
/18

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica începe miercuri, 18 aprilie, cu proiecția în avanpremieră națională a celui mai nou film regizat de Fatih Akin, “În întuneric” / “In The Fade”. Evenimentul va avea loc începând cu ora 20.00, la Cinema Elvire Popesco din București.

18
/04
/18

La filme, cetăţeni! Între 24 aprilie şi 6 mai, Festivalul Filmului Francez face o mică revoluţie pe marile ecrane din 9 oraşe din România (Arad, Braşov, Bucureşti, Buzău, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Sfântu Gheorghe, Timişoara) cu cea de a 22-a sa ediţie al cărei cuvânt de ordine este „schimbare” - schimbare de idei, de idealuri, de perspectivă, de viaţă, de societate.

18
/04
/18

Cea de-a 27-a ediție a Festivalului Internațional de Film DaKINO începe astăzi la Bucureşti, iar printre starurile din distribuţiile filmelor din acest an se numără Annette Bening, Jamie Bell, Alicia Vikander, Helen Mirren, James McAvoy, Christian Bale, Glenn Close, Dakota Fanning sau Jean-Pierre Bacri.

17
/04
/18

Născut la Londra în urmă cu 125 de ani, pe 16 aprilie 1889, Charles (Charlie) Spencer Chaplin a fost fiul lui Hannah şi al lui Charles Chaplin. Mama sa, actriţă măruntă, era mai mereu prin spitale, din cauza problemelor psihice, iar tatăl, cântăreţ, şi-a părăsit familia şi a murit din cauza alcoolismului.

17
/04
/18

INTERVIU „Filmul politic nu există ca gen în sine. Doar subiectul îl facă să fie așa”, spune Marius Copel, directorul artistic al festivalului Cinepolitica, ce are loc între 18 şi 22 aprilie la Cinema Elvire Popesco şi Institutul Balassi din Bucureşti. Festivalul oferă o secţiune competiţională şi mai multe proiecţii speciale.

17
/04
/18

Filme despre romi şi istoria lor vor putea fi văzute la European Film Week of the Invisible Roma, de astăzi (marți) până pe 22 aprilie. În total vor fi prezentate 12 filme din 11 ţări europene care ilustrează, printre altele, curajul unei activiste ce luptă pentru drepturile romilor din Suedia, poveştile vorbitorilor de limbă romani din Austria, povestea unor copii şi tineri din Cehia care reuşesc să găsească o cale de ieşire din ghetou prin intermediul muzicii sau povestea tragică a unei poete care a trădat secretele romilor din Polonia.

15
/04
/18

CRONICĂ DE FILM Pare că documentarul „România neîmblânzită” vine să răspundă dorinţei unei părţi a publicului larg de a vedea la cinema (şi) „frumuseţile” României. Realizat din filmări spectaculoase exclusiv în natură, documentarul îşi merită vizionarea pe marele ecran, deși nu este decât foarte puțin stimulant cinematografic.

13
/04
/18

Cel mai nou film al apreciatului regizor Fatih Akin, “În întuneric” / “In The Fade”, o puternică dramă inspirată de crimele xenofobe ale unui grup de neo-naziști, premiat la Cannes și Globurile de Aur, va deschide cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica (18 – 22 aprilie, la Cinema Elvire Popesco și Institutul Balassi din București).

13
/04
/18

DaKINO 2018 aduce la București cel mai recent film al celebrului regizor german Wim Wenders, SUBMERGENCE, care a avut premiera la Festivalul de Film de la Toronto în toamna anului trecut. Cea de-a 27-a ediție a Festivalului Internațional de Film DaKINO are loc în perioada 18-22 aprilie la ARCUB și Cinema Muzeul Țăranului.

Page 30 of 228« First...1020...2829303132...405060...Last »