Dabija, despre bătrâneţe – „Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin” / Premieră pe ţară, la Naţionalul ieşean
https://www.ziarulmetropolis.ro/dabija-despre-batranete-variatiuni-pe-modelul-lui-kraepelin-premiera-pe-tara-la-nationalul-iesean/

Alexandru Dabija semnează regia spectacolului „Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin”, aducând-i împreună în lumina reflectoarelor pe Călin Chirilă, Doru Aftanasiu, Ionuţ Cornilă şi Radu Homiceanu.

Un articol de Petre Ivan|18 februarie 2015

 Alexandru Dabija, regizorul spectacolului ariaţiuni pe modelul lui Kraepelin „Mi se pare firesc să încep ceva despre Alzheimer cu «mi-aduc aminte»… Eu mi-aduc aminte. Tu, nu. Mi-aduc aminte de un text care m-a fascinat acum mulţi ani. O piesă de teatru de David Mamet: «Duck Variations». Doi bătrâni stau pe bancă, în parc, se uită la raţele de pe lac şi vorbesc. Am vrut să fac spectacol cu textul ăsta şi nu am putut…”

Actorii de o anumită vârstă cu care regiworul şi-a dorit să lucreze nu mai rezistau la cantitatea uriaşă de text şi la numeroasele nuanţe care trebuiau respectate, în timp ce actorii care ar fi putut, tehnic, să joace, erau prea tineri, mărturiseşte Dabija care, în cele din urmă, nu a reuşit să fac spectacolul.

De curând însă,  Alexandru Dabija a dat peste textul lui Carnevali, text care i-a readus entuziasmul de atunci, mai ales că este vorba despre „un text Dabijafoarte bun şi nu trebuie neapărat jucat de oameni foarte bătrâni”.

Traducerea este semnată de Sorana Lupu, iar scenografia, de Dragoş Buhagiar. Video design – Andrei Cozlac, asistent regie- Delu Lucaci, asistent scenografie- Ioana Smara Popescu.

Bătrâneţea este o temă care mă bântuie de mic. În tinereţe eram fascinat de bătrâneţea extremă ca de un spectacol, nu ştiam de procesele degenerative, de Alzheimer. Acum sunt interesat de ce mi se întâmplă mie, de cum e cu omul când îmbătrâneşte. Am stat în ultimii ani în preajma şi printre tineri. Tinereţea nu este un merit, aşa cum bătrâneţea nu este o boală. E plin de tineri paralizaţi de neputinţă şi e plin de bătrâni proşti ca noaptea – Alexandru Dabija

„Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin” va avea premiera joi, 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala „Teatru Cub” a Naţionalului ieşean.

Foto: Alexandru Dabija, Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin – Teatrul Naţional din Iaşi

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.