„Dacă am gândi cu voce tare”, un spectacol reușit pe scena craioveană
https://www.ziarulmetropolis.ro/daca-am-gandi-cu-voce-tare-un-spectacol-reusit-pe-scena-craioveana/

Premiera de la finalul stagiunii Teatrului Naţional Marin Sorescu din Craiova,  “Dacă am gândi cu voce tare”, piesa de debut a dramaturgului Adnan Lugonić , în regia lui Radu Afrim, este spectacolul reuşit care a fost selectat în ediţia din 2017 a Festivalului Naţional de Teatru.

Un articol de Monica Andrei|12 iulie 2017

Adnan Lugonić s-a născut în 1988 la Saraievo și a studiat Academia de Arte Performative unde este și asistent.“Dacă am gândi cu voce tare” este prima lui piesă de teatru despre care declara în caietul program: “Am vrut să scriu o piesă în care personajele să-și exprime sentimentele cu voce tare, fără să le fie frică de comunicarea directă. Trăim într-o lume dominată de frică, în care nu putem să ne arătăm slăbiciunile, adică cele mai profunde sentimente ale noastre. Când ne întâlnim cu familia și cu prietenii vorbim despre multe lucruri – sport, politică etc. – dar nu avem conversații intime. În piesa mea, am vrut să creez o lume în care fiecare personaj își va găsi partenerul perfect alături de care să poată gândi cu voce tare”.

Radu Afrim, regizorul de mult consacrat pe care Dieter Topp îl definea „ca un diamant teatral scânteind dinspre România înspre Europa”, premiat de trei ori cu Premiul UNITER pentru regie de teatru face la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova un spectacol viu, proaspăt, coerent, de zile mari, pentru că dramaturgul Adnan Lugonić stârnește curiozitatea doar prin titlul piesei, textul fiind excelent salvat prin viziunea regizorală a lui Radu Afrim, la care menționăm decorul realizat de către talentata Vanda Maria Studrza, care se află la a treia colaborare minunată cu regizorul.

Scenografa și-a făcut studiile Universitatea de Arte din Viena, la clasa profesorului Bernhard Kleber, apoi a venit în țară ca să facă decorul și costumele pentru spectacolul cu piesa “Sfârșit de partidă”, de Thomas Becket, în regia regretatului Alexandru Tocilescu, montat la Teatrul „Metropolis” din București. A mai colaborat cu Teatrul Național și Teatrul de Comedie din București și cu Teatrul “Toma Caragiu” din Ploiești.

Dacă ne gândim la titlu, poveștile care s-ar derula din ce-am gândi cu voce tare, indiferent cum ar fi ele, agresive, cinice, acuzatoare, neiertătoare sau boeme sunt demne de orice scenariu de film de ficțiune premiat apoi cu Oscar. Ce-i în mintea omului și nu se vede e marcat de un conflict puternic și va bate întotdeauna filmul, în timp record.

Acțiunea se petrece într-un bloc. Într-un decor cu lămpi pe margine, cu un mic magazin în fundal, mai multe fotolii colorate pe rotile sunt deplasate în funcție de momentele în care se derulează secvențele din apartamente, iar cuplurile își spun povestea. Radu Afrim aduce în scenă tipologii. Face un spectacol despre cum trăiește fiecare în realitatea lui despre lume și viață: prostituata, homosexualul, bătrânul, bătrâna, vânzătorul, gravida, femeia, boschetarul, mânați de obsesiile zilnice, în orașul terorizat de o crimă. Într-un spectru de stări, se derulează pe scenă povești despre trădări, împăcări, despărţiri, neînţelegeri, rupturi, iubiri, sinucideri. Sunt cupluri care nu pot trăi fără zgomot, furie, scandal, iar finalul e moralizator: speranța moare ultima.

„Dacă am gândi cu voce tare”, este un spectacol reușit și o întâlnire fericită între regizor și trupa craioveană. Actorii joacă în aceeași cheie, iar la nivel de interpretare, excelent este cuplul Constantin Cicort în  rolul bătrânului și Tamara Popescu în rolul bătrânei, două singurătăți care se împrietenesc, își povestesc întâmplări de viață, apoi fiecare rămâne în lumea lui. Urmărești cu interes povestea fiecărui cuplu, însă în mod deosebit pe actorii George Albert Costea în rolul homosexualului și pe amuzantul Marian Politic în rolul taximetristului. Raluca Păun care repetă des “ori citesc din Antigona, ori plâng” îi interpretează admirabil pe cei doi boschetari.

Spectacolele lui Radu Afrim diferă de la montare la montare, dar au și ceva comun. Pe undeva, ele te cuceresc. Te atrag în sala de spectacol ca să le vezi și îți dezvoltă undeva în ascunzișul minții curiozitatea unei întrebări: oare cum va fi următorul spectacol? Pentru că Afrim ca regizor este întotdeauna o surpriză.



25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.