Dan Dediu și frumusețea muzicii clasice
https://www.ziarulmetropolis.ro/dan-dediu-si-frumusetea-muzicii-clasice/

Marţi, 5 aprilie, la ora 19:00, la Palatul Suţu, compozitorul şi muzicologul Dan Dediu va deschide seria de concerte-conferinţă intitulată „Muzică pe pâine – despre frumuseţea muzicii clasice”, un proiect al Asociaţiei Culturale Kitharalogos, în parteneriat cu Muzeul Municipiului Bucureşti şi Fundaţia ACCUMM.

Un articol de Liliana Matei|28 martie 2022

Tema serii este „Cum ascultăm muzica clasică și cum o comentăm?” şi va oferi melomanilor, dar şi celor neiniţiaţi în tainele muzicii clasice, curioşi să o descopere, câteva chei de înţelegere a modului de receptare/ascultare a acesteia. Cu exemple muzicale interpretate la pian, lectorul va vorbi despre tradiţia ascultării atente, despre reperele pe care trebuie să le urmărim în audiţia unei lucrări muzicale pentru a înţelege mai clar, în profunzime, ceea ce compozitorul a vrut să transmită în cadrul unui anumit gen/stil muzical.

În preambulul concertului, un muzeograf de la Muzeul Municipiului Bucureşti (MMB) va prezenta un obiect de patrimoniu. 

Intrarea la concertele de la Palatul Suţu este liberă, în limita locurilor disponibile, şi se face pe bază de rezervare, scriind la: kitharalogos@gmail.com. Toate concertele proiectului vor fi difuzate live, online pe www.youtube.com/c/AsociatiaCulturalaKitharalogos, şi vor putea fi urmărite ulterior pe paginile de youtube şi facebook ale asociaţiei şi ale Muzeului Municipiului Bucureşti.

Detalii: www.muzeulbucurestiului.ro , www.muzicapepaine.ro

www.facebook.com/muzicapepainewww.facebook.com/kitharalogos

Dan Dediu (1967, Brăila) a studiat compoziţia la Bucureşti cu Ştefan Niculescu şi Dan Constantinescu, iar la Viena cu Francis Burt. Diverse burse de creaţie sau cercetare (Herder şi Alban Berg – Viena, Ircam – Paris, New Europe College – Bucureşti, Colegiul de ştiinţe – Berlin, Villa Concordia – Bamberg) au avut un rol hotărâtor în evoluţia sa componistică. A compus peste 170 de opusuri ce acoperă aproape toate genurile muzicale: 5 simfonii şi alte piese pentru orchestră (Narcotic Spaces, Ornements, Studii- Motto, Spaima, Frenesia, Mantrana, Grana, Verva, Atlantis, Elegia minacciosa, Levante), 10 concerte (saxofon, violă, vioară, pian, violoncel, dublu concert pentru vioară, violoncel și orchestră, triplu concert pentru flaut, clarinet, violoncel și orchestră, triplu concert pentru vioară, violoncel, pian și orchestră), 7 cvartete de coarde, muzică de cameră în diferite formaţii, muzică pentru pian, coruri, muzică electronică, patru opere (Post-ficţiunea, Münchhausen, Eva!, O scrisoare pierdută) și o ConcertOperă (Wagner Under).

Laureat al mai multor premii naţionale şi internaţionale de compoziţie (Viena, Dresda,  Paris,  Berlin,  Ludwigshafen, 10  premii  ale Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, Premiul Academiei Române, Premiul Enescu), Dan Dediu este publicat de Editura Muzicală și Peermusic (Hamburg-New York). Lucrările sale au apărut pe CD-uri în România (Casa Radio, Editura Muzicală), Germania (Pro Viva, Cavalli Records, Neos, Klanglogo), Australia (Move Records), Olanda (NM Extra), De asemenea, a publicat două monografii (despre Ludovic Feldman şi Dan Constantinescu – aceasta din urmă împreună cu Valentina Sandu-Dediu), un volum de eseuri (Radicalizare şi guerrilla), un ghid de compoziție (Cei 9i. Posibil ghid de compoziție muzicală după metoda ficționalistă), precum şi studii, articole şi conferinţe.

Între 2003 şi 2006 a realizat pentru TVR 88 de episoade din serialul de iniţiere muzicală „Aventura sunetelor”, pentru care a primit premiul ATF

pe anul 2004, şi 12 episoade din serialul „Muzici dintr-o expoziţie” (2008-2009). Este Ofiţer al Ordinului „Pentru Învăţământ” (2004), Cavaler (2008) și Ofițer (2014) al Ordinului „Meritul Cultural”.

A coordonat în calitate de director artistic festivalul Săptămâna Internațională a Muzicii Noi (ediţiile 1999, 2001, 2007, 2008, 2016-19) şi festivalul Profil (ediţiile 2004 şi 2006).

Dan Dediu este profesor de compoziţie, a fost şeful Catedrei de compoziţie din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, este directorul artistic al ansamblului Profil, iar în perioada 2008-2016 a fost rectorul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. De asemenea, este doctor honoris causa al Universității de Arte „George Enescu” din Iași și al Universității din Craiova.

Proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

25
/05
/22

Leo Hussain, dirijor-principal invitat al Filarmonicii „George Enescu”, rămâne la pupitrul Orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu” , în zilele de joi și vineri, 2 și 3 iunie 2022.

11
/05
/22

Miercuri, 18 mai 2022 (de la 19.00), ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO prezintă un concert 100% MOZART, derulat sub bagheta dirijorului de origine libaneză TOUFIC MAATOUK. În 2015, acesta a debutat ca dirijor într-una dintre cele mai cunoscute săli de concerte din lume - Carnegie Hall, New York - cu Messa di Gloria de Puccini, moment urmat de debutul (în 2016) la Teatro San Carlo din Napoli cu Recviemul lui Mozart.

10
/05
/22

Joi, 12 mai și vineri, 13 mai 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul Valentin Doni, prezintă publicului În lumina evocării-George Enescu de Ulpiu Vlad, Fantezia scoţiană, în mi bemol major, pentru vioară şi orchestră, op. 46 de Max Bruch, cu violonistul Gabriel Croitoru în ipostază solistică, și Variaţiunile Enigma, op. 36 de Edward Elgar.