Dan Perjovschi: „Ce le rămâne activiştilor? Acest zid“
https://www.ziarulmetropolis.ro/dan-perjovschi-ce-le-ramane-activistilor-acest-zid/

Care este rolul culturii şi ce se întâmplă când discursul public este cenzurat? Artistul vizual Dan Perjovschi a vorbit despre Ziarul Orizontal, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Un articol de Adina Scorţescu|16 iunie 2013

Ieri, în penultima zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, artistul Dan Perjovschi, împreună cu Ștefan Tiron (curatorul proiectului) a oferit un tur ghidat al Ziarului Orizontal. „Gazeta de perete“ – așa cum îi place s-o numească – este găzduită de zidul Teatrului Național „Radu Stanca“. Mai jos sunt câteva dintre comentariile  spuse în engleză, în fața unui public internaţional:

„Nu vrem să vă plictisim prea mult dar voi știți că în mass-media din ziua de azi nu se spune adevărul. Se spun povești diferite, în funcție de cine e proprietarul canalului de televiziune. Deci lucrurile mai adevărate sunt activitatea de pe stradă, blogurile, Facebook şi așa mai departe. Știrile despre ce s-a întâmplat în Piața Taksim din Istanbul au venit pe filiera aceasta, pentru că mass-media oficiale n-au anunțat nimic. Deci, într-un fel, zidul se bazează pe această idee, de a relata lucruri care de obicei nu penetrează în presă, pentru că nu sunt destul de spectaculoase sau de «cool».“

„Un stencil venit din Budapesta vorbește despre curățarea centrului orașului de homeless, ca nu cumva să se reducă prețul cafelei la terase. Aceeași problemă e și în Sibiu, care devine «frumos», ai numai terase în centru. Problemele sunt trimise la periferie. Dar ele rămân, sunt acolo. Nu încercăm să vă stricăm timpul minunat pe care îl petreceți în Sibiu, dar cultura face două lucruri: acoperă și descoperă; te face să te simți bine, dar îți și arată lucruri supărătoare.“

„Pe măsură ce lucrurile apar, își găsesc un loc pe zidul ăsta. Nu știm de la început; vorbim cu oamenii, ei ne trimit niște declarații, discutăm despre ele. Dar nu găzduiesc totul pe acest perete.”

„În unele cazuri, e dificil; pentru că declarațiile se refereau la populația romă sau la armată. Și, în Sibiu, aceste teme sunt greu de abordat, deci încă mai negociez cu artiștii respectivi. Nu vreau să creez probleme, vreau să creez înțelegere. E foarte simplu să vă jignesc pe toți. Pot să fac desene și apoi să vă supărați pe mine. Şi-atunci? Noi nu vrem asta. Vrem o colecție de povești sau de declarații („statements“), unele foarte critice, altele mai nuanțate; unele se referă la teme particulare, altele la teme globale.

Dar sunt toate valide. Ca de exemplu palmierii din Timișoara (râde). Își taie copacii locali și importă alții. De ce? Care e faza?“

Activism politic, prin artă

„Ne apropiem de partea cea mai activistă a zidului, cea cu Roșia Montană – mirajul aurului. Avem o economie va de capul nostru. Deci, de ce avem nevoie? De aur și de petrol! Nu asta e problema. Încă o centrală nucleară nu-mi va face electricitatea mai ieftină. Ci doar îmi va crea mai multe probleme. Despre asta e vorba în secțiunea de aici.“

„Doar uitați-vă cu atenție la emisiunile economice de la televiziune. Veți vedea că sunt sponsorizate de cei care vor să exploateze cu cianuri, deci ei controlează discursul. Ce le rămâne activiștilor? Acest zid.“

Dan Perjovschi,
artist vizual 

„Nu sunt împotriva faptului că lumea ar avea locuri de muncă. Dar hai să vorbim despre asta. Ca și în acest oraș: mergem într-o direcție culturală sau băgăm banii într-o echipă de fotbal? Am avea același număr de spectatori, pe stadion sau în Piața Mare. E alegerea voastră. Dar probabil artiștii sunt mai ieftini.“

„Nu vreau să fiu prea laudativ, dar e interesant că putem face asta în Sibiu. Ieri glumeam cu Ștefan că nu există poliție care să ne vâneze, ci ploaia. Nu este vorba despre legalizarea unui anumit discurs, ci despre conținut, despre ce poți exprima tu. Eu, împreună cu Daniel Knorr, garantez acest zid; în rest, este orașul tău, este Europa ta sau Asia ta. Noi încercăm să atragem atenția și să profităm. Ținem 30 de metri în afara spațiului publicitar.“

„Marginea pare să fie ceva complicat, cu excepția artelor. Periferia – în arte – e bună. Un brand al acestui oraș, «Mărginimea Sibiului» – unde locuiesc cei cu brânza și cu bani mulți, chiar și pe vremea comunismului – e la margine. Nu-i rău deloc.“

INFO:

ZIARUL ORIZONTAL – ORAȘE ÎN MIȘCARE este o platformă de artă urbană ce face o cronică vie a locuitorilor din oraș prin intervenții site-specific, cu desene de tip comentariu social. Proiectul a fost demarat în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cu ocazia premierei spectacolului „Solitaritate” de Gianina Cărbunariu și reunește artiști, grafferi și cetățeni obișnuiți într-o dezbatere publică despre societate și politica de azi din România și din lume.

Desenele vor fi completate cu intervenții site-specific la Bruxelles și Avignon, în anul 2014. La finalul fiecărui proiect, desenele vor fi reunite într-o publicație, un ziar vertical despre realitățile secolului XXI.

Foto: Facebook Dan Perjovschi

28
/10
/20

Astăzi, 28 octombrie, de ziua de naștere a pictoriței basarabene Valentina Rusu Ciobanu (100 de ani), Asociația pentru cultură și arte ARBOR lansează în premieră producțiile multimedia #100VRC Valentina Rusu Ciobanu: viața și opera și VRC Atelier ’85, atelierul artistei din anul 1985, reconstituit în realitate virtuală.

27
/10
/20

Arta urbană este în jurul nostru, de cele mai multe ori este necesar doar să ne ridicăm privirea şi vom observa diferite forme de artă. Observăm de la stencils, la stickere, la graffiti şi instalaţii stradale, cât şi una dintre cele mai perisabile forme de artă urbană, cea realizată în cretă. Un articol de Mihaela Ion.

20
/10
/20

Editura Muzeului Național de Artă Contemporană și-a adăugat în colecție o nouă publicație „reper” pentru istoria vizualității contemporane din România, marcând astfel borna istorică a 30 de ani de la evenimentele lui decembrie 1989.

13
/10
/20

Expoziția-fenomen „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina, care-a fost deschisă timp de o lună în spațiul expozițional Arbor.art.room, perioadă în care s-a bucurat de un imens succes, s-a închis în „real“, dar iubitorii de frumos mai au o șansă să contemple „Cina cea de taină“ cu femei și alte lucrări care i-au încântat pe bucureșteni în această perioadă.

12
/10
/20

Maria Orosan-Telea condensează în spațiul Kunsthalle Bega Box sub numele Later Edit 13 evenimente cuprinse în programul „Draft” - un program curatorial despre proiecte artistice în stadiu de idee, parțial realizate sau replicabile la scară mai mare, desfășurat din 2018 în Biblioteca Pavilion din Timișoara.

Pagina 1 din 5812345...102030...Ultima »