Dan Perjovschi: „Ce le rămâne activiştilor? Acest zid“
https://www.ziarulmetropolis.ro/dan-perjovschi-ce-le-ramane-activistilor-acest-zid/

Care este rolul culturii şi ce se întâmplă când discursul public este cenzurat? Artistul vizual Dan Perjovschi a vorbit despre Ziarul Orizontal, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Un articol de Adina Scorţescu|16 iunie 2013

Ieri, în penultima zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, artistul Dan Perjovschi, împreună cu Ștefan Tiron (curatorul proiectului) a oferit un tur ghidat al Ziarului Orizontal. „Gazeta de perete“ – așa cum îi place s-o numească – este găzduită de zidul Teatrului Național „Radu Stanca“. Mai jos sunt câteva dintre comentariile  spuse în engleză, în fața unui public internaţional:

„Nu vrem să vă plictisim prea mult dar voi știți că în mass-media din ziua de azi nu se spune adevărul. Se spun povești diferite, în funcție de cine e proprietarul canalului de televiziune. Deci lucrurile mai adevărate sunt activitatea de pe stradă, blogurile, Facebook şi așa mai departe. Știrile despre ce s-a întâmplat în Piața Taksim din Istanbul au venit pe filiera aceasta, pentru că mass-media oficiale n-au anunțat nimic. Deci, într-un fel, zidul se bazează pe această idee, de a relata lucruri care de obicei nu penetrează în presă, pentru că nu sunt destul de spectaculoase sau de «cool».“

„Un stencil venit din Budapesta vorbește despre curățarea centrului orașului de homeless, ca nu cumva să se reducă prețul cafelei la terase. Aceeași problemă e și în Sibiu, care devine «frumos», ai numai terase în centru. Problemele sunt trimise la periferie. Dar ele rămân, sunt acolo. Nu încercăm să vă stricăm timpul minunat pe care îl petreceți în Sibiu, dar cultura face două lucruri: acoperă și descoperă; te face să te simți bine, dar îți și arată lucruri supărătoare.“

„Pe măsură ce lucrurile apar, își găsesc un loc pe zidul ăsta. Nu știm de la început; vorbim cu oamenii, ei ne trimit niște declarații, discutăm despre ele. Dar nu găzduiesc totul pe acest perete.”

„În unele cazuri, e dificil; pentru că declarațiile se refereau la populația romă sau la armată. Și, în Sibiu, aceste teme sunt greu de abordat, deci încă mai negociez cu artiștii respectivi. Nu vreau să creez probleme, vreau să creez înțelegere. E foarte simplu să vă jignesc pe toți. Pot să fac desene și apoi să vă supărați pe mine. Şi-atunci? Noi nu vrem asta. Vrem o colecție de povești sau de declarații („statements“), unele foarte critice, altele mai nuanțate; unele se referă la teme particulare, altele la teme globale.

Dar sunt toate valide. Ca de exemplu palmierii din Timișoara (râde). Își taie copacii locali și importă alții. De ce? Care e faza?“

Activism politic, prin artă

„Ne apropiem de partea cea mai activistă a zidului, cea cu Roșia Montană – mirajul aurului. Avem o economie va de capul nostru. Deci, de ce avem nevoie? De aur și de petrol! Nu asta e problema. Încă o centrală nucleară nu-mi va face electricitatea mai ieftină. Ci doar îmi va crea mai multe probleme. Despre asta e vorba în secțiunea de aici.“

„Doar uitați-vă cu atenție la emisiunile economice de la televiziune. Veți vedea că sunt sponsorizate de cei care vor să exploateze cu cianuri, deci ei controlează discursul. Ce le rămâne activiștilor? Acest zid.“

Dan Perjovschi,
artist vizual 

„Nu sunt împotriva faptului că lumea ar avea locuri de muncă. Dar hai să vorbim despre asta. Ca și în acest oraș: mergem într-o direcție culturală sau băgăm banii într-o echipă de fotbal? Am avea același număr de spectatori, pe stadion sau în Piața Mare. E alegerea voastră. Dar probabil artiștii sunt mai ieftini.“

„Nu vreau să fiu prea laudativ, dar e interesant că putem face asta în Sibiu. Ieri glumeam cu Ștefan că nu există poliție care să ne vâneze, ci ploaia. Nu este vorba despre legalizarea unui anumit discurs, ci despre conținut, despre ce poți exprima tu. Eu, împreună cu Daniel Knorr, garantez acest zid; în rest, este orașul tău, este Europa ta sau Asia ta. Noi încercăm să atragem atenția și să profităm. Ținem 30 de metri în afara spațiului publicitar.“

„Marginea pare să fie ceva complicat, cu excepția artelor. Periferia – în arte – e bună. Un brand al acestui oraș, «Mărginimea Sibiului» – unde locuiesc cei cu brânza și cu bani mulți, chiar și pe vremea comunismului – e la margine. Nu-i rău deloc.“

INFO:

ZIARUL ORIZONTAL – ORAȘE ÎN MIȘCARE este o platformă de artă urbană ce face o cronică vie a locuitorilor din oraș prin intervenții site-specific, cu desene de tip comentariu social. Proiectul a fost demarat în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cu ocazia premierei spectacolului „Solitaritate” de Gianina Cărbunariu și reunește artiști, grafferi și cetățeni obișnuiți într-o dezbatere publică despre societate și politica de azi din România și din lume.

Desenele vor fi completate cu intervenții site-specific la Bruxelles și Avignon, în anul 2014. La finalul fiecărui proiect, desenele vor fi reunite într-o publicație, un ziar vertical despre realitățile secolului XXI.

Foto: Facebook Dan Perjovschi

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.