Dan Perjovschi. The Book of Notebooks / Cartea carnetelor la Muzeul Belvedere 21 din Viena
https://www.ziarulmetropolis.ro/dan-perjovschi-the-book-of-notebooks-cartea-carnetelor-la-muzeul-belvedere-21-din-viena/

Miercuri, 21 martie, ora 19.00, la Salon für Kunstbuch din cadrul Muzeului Belvedere 21 din Viena, va fi lansat volumul bilingv Dan Perjovschi. The Book of Notebooks / Cartea carnetelor (contribuţii de: Jelena Vesić, Alina Șerban, What, How & for Whom / WHW, Kristine Stiles). La eveniment vor participa artistul Dan Perjovschi şi istoricul de artă şi curatorul Alina Șerban.

Un articol de Petre Ivan|15 Martie 2018

Publicată într-un tiraj limitat, Dan Perjovschi. The Book of Notebooks / Cartea carnetelor este parte a programului editorial P+4 Publications inițiat de Asociația pepluspatru, dedicat artiștilor români contemporani. Fiind rezultatul colaborării și dialogului dintre editor, artist și designer, seria propune o explorare a mediului cărții ca spațiu de cercetare și reformulare aprofundată a ideilor și temelor abordate anterior de artiști în practica lor.

Dan Perjovschi. The Book of Notebooks / Cartea carnetelor este un proiect editorial inedit ce urmărește consemnarea narațiunilor grafice ale lui Dan Perjovschi pornind de la cercetarea arhivei artistului, ce constă într-un număr de aproximativ 250 de carnete. Începând cu sfârșitul anilor ’80, carnetele devin un spațiu de lucru, deopotrivă public și privat, unde artistul notează fapte istorice și evenimente cotidiene, situații și momente expoziționale care i-au definit traseul artistic și care, într-un sens mai larg, (re)compun în paginile publicației peisajul complex al societății românești și internaționale din ultimii 25 de ani, aducând în prim-plan destinul (particular) al artistului est-european.

Reunite pentru prima dată în paginile unei cărți, seria de carnete selectate de editor capătă dimensiunea unui meta-jurnal de observație în care Dan Perjovschi îşi consemnează sistematic, prin desen sau text, cu ocazia călătoriilor sale sau a perioadelor de lucru în țară, observațiile și comentariile, mecanismele instituționale curente, întâlnirile, prieteniile, habitus-urile zilnice. Acestea alcătuiesc la final secvențele unei narațiuni extrem de personale despre fragilitatea artei și a vieții artistului, despre raporturile extrem de schimbătoare dintre artă și societate, dintre cotidian și sistemul artistic instituțional.

Cele 576 de pagini includ carnete realizate de Dan Perjovschi între anii 1994 și 2017, alături de patru texte redactate special pentru acest volum, aparținând unor apreciați istorici de artă și curatori.

Dan Perjovschi locuiește și lucrează în București și Sibiu. A avut expoziții personale în muzee precum Tate Modern Londra, MoMA New York, Vanabbemuseum Eindhoven, Macro Roma, Moderna Museet Stockholm, Reykyavik Art Museum sau Kiasma Helsinki. Cea mai recentă expoziție personală „Drawing Politics“ a avut loc la Reinbeckhallen, Berlin în 2017. A participat în cadrul bienalelor de artă de la Jakarta (2015), Sao Paulo (2014), Sydney (2008), Veneția (2007), Istanbul (2005). A primit premiul George Maciunas în 2004 și premiul Rosa Schapire – Kunsthalle Hamburg în 2016. Dintre participările artistului la proiecte din spaţiul austriac menţionăm: expoziţia Mapping Bucharest: Art, Memory, and Revolution 1916–2016 în cadrul Vienna Biennale 2015 (MAK – Muzeul de Artă Aplicată din Viena), expoziţia Drawing Now (Muzeul Albertina, Viena, 2015), performance Black Belt Drawing (Atelier Archives to come – festivalul SCORES, Tanzquartier Wien, 2016), Visual Wit and Social Critique. Satire from Goya to Grosz. With an installation by Dan Perjovschi, Museum der Moderne Salzburg, 2016).

Dan Perjovschi. The Book of Notebooks / Cartea carnetelor

576 pagini

Română / Engleză

Editor: Alina Șerban

Autori: Jelena Vesić, Alina Șerban, What, How & for Whom / WHW, Kristine Stiles

Design: Radu Manelici

Producție: Fabrik

Dan Perjovschi. The Book of Notebooks / Cartea carnetelor este publicată de Asociația pepluspatru – București și Galerija Gregor Podnar – Berlin. Cartea a fost realizată cu sprijinul lui Dan Perjovschi, Galerija Gregor Podnar – Berlin şi Hartware MedienKunstVerein – Dortmund.

Proiect editorial cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN).

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Evenimentul de prezentare a cărții la Salon für Kunstbuch – Muzeul Belvedere 21, Viena este posibil prin susținerea financiară a artistului Dan Perjovschi și a Institutului Cultural Român de la Viena. Mulțumiri: Bernhard Cella – Salon für Kunstbuch.

Salon für Kunstbuch este macheta în mărime naturală a unei librării, concepută de artistul Bernhard Cella la Belvedere 21, Viena. Mai mult de 3.000 de cărți de artă și de artist se acumulează în acest aranjament experimental reorganizat în mod constant de Cella. Principiul instalării, pluralitatea funcțiilor Salonului ca modalitate de expunere, ca structură arhitecturală și intervenție spațială permit dezvoltarea, schimbarea și concentrarea diferitelor linii de interogare care sunt evidențiate prin arhiva de cărți.

Foto: Dan PerjovschiThe Book of Notebooks – icr.ro, Claudiu Ștefan, Fabrik

12
/08
/19

CRONICĂ DE CARTE Exponent al Generației `70 și probabil singurul în relații strânse cu Noul Cinema post-2000, regizorul Iosif Demian se destăinuie într-o necesară carte-interviu realizată de Laura Dumitrescu – „Iosif Demian. Note de autor”, recentă publicată, în ediție bilingvă (română și engleză), de iadasarecasa, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC).

12
/08
/19

(continuare) Da, m-am albit, dar în sufletul meu a înflorit revolta, pentru că sînt neam de revoluționar. Cum, domnule, cum de e posibil? Tocmai eu, din universul ăsta larg, am fost ales să intru în rahat? Ah, am să mă răzbun. Ați profitat de mine, vrăjitoarelor. Mai ales, tu, domnișoară Raluca, ai profitat cu glasul tău catifelat și m-ai dus cu vorba…

12
/08
/19

Puțină lume știe că, în spatele aparenței mele de om serios și atotcunoscător se ascunde un soi de Cănuță om sucit, un Lică Zăpăcilă al familiei, unul care-și ia părerile și impresiile drept realitate. Asta în ceea ce mă privește, desigur. Cînd mi se pare că am înțeles ceva, nu mai acord nici o atenție restului, amănuntelor. Exemplul cel mai strălucit este chiar vacanța pe care o ronțăi acum, mirîndu-mă și dînd cu căciula după cîini.

02
/08
/19

Ultima lună de vară vine cu evenimente culturale de impact, precum Festivalul Anonimul, în Delta Dunării, Festivalul de Teatru Independent Undercloud, la Muzeul Țăranului din București, sau Festivalul Internațional George Enescu, ce-și deschide porțile în ultima zi din august.

29
/07
/19

Cartea „Cântecul stepei, cântecul munților”, de Cinghiz Aitmatov, traducere din limba rusă și note de Nicolae Iliescu, a fost publicată la editura Polirom în anul 2019. Volumul reunește mai multe nuvele ale scriitorului kârgâz, printre care și magnifica lucrare „Vaporul alb”.

28
/07
/19

Cea de-a șasea ediție a Festivalului Strada Armenească are loc anul acesta între 2 și 4 august și aduce în inima Cartierului Armenesc din București o serie de evenimente pentru întreaga familie. Expoziții și workshopuri, meșteșugari, tururi ghidate, delicii culinare, dansuri tradiționale și concerte de neuitat, toate vă așteaptă în cele trei zile de festival pe strada Armenească. Intrarea este liberă.

24
/07
/19

CRONICĂ DE CARTE Criticul de film Lucian Maier revine în atenţie cu o carte provocatoare, „Timp şi conştiinţă în cinema”, proaspăt apărută la Editura Eikon. Un titlu ambiţios. Şi o premisă la fel: renunţarea la o analiză exclusiv estetică a cinemaului şi trecerea la o analiză a filmului ca discurs.

21
/07
/19

Pe 21 iulie 1899, la Oak Park, Illinois, se năștea Ernest Hemingway. 120 de ani mai târziu, vă propunem să ni-l amintim pe scriitorul de Nobel din mărturiile pe care acesta i le-a lăsat biografului său A.E. Hotchner. Punctul de plecare îl reprezintă Parisul lui Hemingway; aruncăm apoi o privire înspre iubirile, accidentele de avion sau ultimele zile ale acestuia.

17
/07
/19

În aceste vremuri teribile de căldură mare, monșer, am selectat pentru dumneavoastră câteva fragmente din volumul „I.L. Caragiale. Despre lume, artă și neamul românesc”, de Dan C. Mihăilescu (editura Humanitas, 2012), care – bine citite – se constituie într-un adevărat autoportret al lui Nenea Iancu.

08
/07
/19

În anul 2009, istoricul a predat editurii Humanitas un manuscris pe care l-a cerut publicat după moartea sa. Scriitorul avea nouăzeci și trei de ani și a mai trăit încă (aproape) un deceniu. S-a săvârșit în ianuarie 2018, la (aproape) o sută doi ani. Cartea aceea era „Amintiri și povești mai deocheate”.

Page 5 of 97« First...34567...102030...Last »