David Esrig: „Un spectacol îmbrătrânește mai repede decât un om“
https://www.ziarulmetropolis.ro/david-esrig-un-spectacol-imbratraneste-mai-repede-decat-un-om/

Luni, 5 ianuarie, la aniversarea a 54 de ani de la înfiinţarea Teatrului de Comedie, a avut loc o dezbatere moderată de Cristina Modreanu şi de Cătălin Șrefănescu, la care au luat cuvântul regizorii David Esrig şi Lucian Giurchescu, actorii Marin Moraru şi Sanda Toma, Radu Beligan, întemeietorul Teatrului de Comedie şi actualul director al teatrului, George Mihăiţă.

Un articol de Judy Florescu|7 ianuarie 2015

Printre subiectele dezbaterii s-au numărat spectacolele  „Umbra” de Evgheni Svarț  și „Rinocerii” de Eugen Ionesco , dar s-a vorbit şi despre atmosfera de lucru de la Teatrul de Comedie, în perioada anilor `60.

Iată câteva declaraţii de la dezbatere:

David Esrig:  „Atmosfera de teatru este o atmosferă tânără. E și frumos când vedem oameni în vârstă care mai sunt încă tineri. Teatrul de Comedie înființat de Radu Beligan a fost un teatru  cu tineri. Dintr-odată a venit un vânt nou care a deschis și noi posibilități. A fost un spirit nou. Spectacolele noastre se continuau fie la Caru cu bere, fie la Cireșica, pentru că discutam spectacolele câte 2-3 ceasuri. Făceam un lucru foarte util cu aceste discuții, pentru că la Teatrul de Comedie se jucau spectacole ani întregi. Problema mare a unui spectacol e că îmbătrânește mai repede decât un om, de aceea în discuțiile noastre era mereu preocuparea referitoare la ceea ce are de spus spectacolul.”

Copyright Simion Buia.www.simionbuia.ro.tel-0763654920-8602

Marin Moraru: „La Teatrul de Comedie era o familie. Actorii mai bătrâni erau părinții noștri, iar o dată intrat în teatru, veneai acasă. S-au petrecut multe ore aici. Am stat mai mult în teatru decât acasă. O viață plăcută, muncită, și cu drag. Am simțit îngrozitor vremurile comunismului. În primul rând ajunsese să vină echipa ideologică la masă, ca să vadă cum se resfrânge verbul a citi în aer, până când nu am mai îndurat și am țipat la ei. Apoi am fost admonestat. Să vezi o echipă cum scârțâie pe hârtie tot timpul în timp ce tu citești la masă piesa este oribil. Erai monitorizat din cap până în picioare tot timpul. Nu e plăcut să creezi în asemenea condiții.”

Lucian Giurchescu: „Spectatorul Teatrului de Comedie nu venea să vadă în fiecare seară același lucru. O premieră la care minim 10% nu sunt contra spectacolului, aceea nu e un succes. Acesta este un mare adevăr. Chiar dacă doar îi supărăm pe unii, înseamnă că am făcut un lucru bun. Dacă împăcăm pe toată lumea, aceea nu mai e artă.”

Sanda Toma: „Nu regret deloc că am încheiat cariera odată cu ultimul spectacol din iunie 2014, Egoistul. După părerea mea, dacă nu rămâneam fără regizori ș dacă teatrul mai spunea ceva, aș fi suferit, aș fi vrut să joc, să mor pe scenă. Așa, nu-mi pare rău.”

Radu Beligan: „Am învățat astăzi foarte multe lucruri despre teatru. A fost un mare noroc. Îmi place să-i ascult mai ales pe tineri. E atât de frumos. Închid ochii și deodată în fața mea apar niște actori strălucitori. Avem mulți și trebuie să avem grijă de ei, să-i iubim, să-i ajutăm.”

George Mihăiță: „Este o seară magică și dumneavoastră faceți parte din această seară“.

Foto & Video: Simion Buia

14
/02
/24

Celebrul musical FAMILIA ADDAMS semnat de Răzvan Mazilu la Teatrul EXCELSIOR din București va avea două reprezentații în exclusivitate la Craiova. Evenimentele sunt programate marți, 27 martie și miercuri, 28 martie 2024 de la ora 19:00 și vor avea loc în Sala “Amza Pellea” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova.

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

14
/02
/24

Institutul Cultural Român și Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu organizează, în perioada 18 februarie – 3 martie 2024, expoziția „Masa tăcerii”, proiect ce aduce în fața publicului bucureștean lucrări ale artiștilor care au câștigat Premiul Național „Constantin Brâncuși”, oferit anual de Institutul Cultural Român.

13
/02
/24

CRONICĂ DE FILM “Zona de interes” (2023), de Jonathan Glazer, este un film aproape conceptual, a cărui forţă e dată de contrastul dintre ce vedem în prim-plan, de o parte, şi ce se întâmplă în plan îndepărtat şi ce auzim pe coloana sonoră, de cealaltă parte.