David Esrig: „Un spectacol îmbrătrânește mai repede decât un om“
https://www.ziarulmetropolis.ro/david-esrig-un-spectacol-imbratraneste-mai-repede-decat-un-om/

Luni, 5 ianuarie, la aniversarea a 54 de ani de la înfiinţarea Teatrului de Comedie, a avut loc o dezbatere moderată de Cristina Modreanu şi de Cătălin Șrefănescu, la care au luat cuvântul regizorii David Esrig şi Lucian Giurchescu, actorii Marin Moraru şi Sanda Toma, Radu Beligan, întemeietorul Teatrului de Comedie şi actualul director al teatrului, George Mihăiţă.

Un articol de Judy Florescu|7 ianuarie 2015

Printre subiectele dezbaterii s-au numărat spectacolele  „Umbra” de Evgheni Svarț  și „Rinocerii” de Eugen Ionesco , dar s-a vorbit şi despre atmosfera de lucru de la Teatrul de Comedie, în perioada anilor `60.

Iată câteva declaraţii de la dezbatere:

David Esrig:  „Atmosfera de teatru este o atmosferă tânără. E și frumos când vedem oameni în vârstă care mai sunt încă tineri. Teatrul de Comedie înființat de Radu Beligan a fost un teatru  cu tineri. Dintr-odată a venit un vânt nou care a deschis și noi posibilități. A fost un spirit nou. Spectacolele noastre se continuau fie la Caru cu bere, fie la Cireșica, pentru că discutam spectacolele câte 2-3 ceasuri. Făceam un lucru foarte util cu aceste discuții, pentru că la Teatrul de Comedie se jucau spectacole ani întregi. Problema mare a unui spectacol e că îmbătrânește mai repede decât un om, de aceea în discuțiile noastre era mereu preocuparea referitoare la ceea ce are de spus spectacolul.”

Copyright Simion Buia.www.simionbuia.ro.tel-0763654920-8602

Marin Moraru: „La Teatrul de Comedie era o familie. Actorii mai bătrâni erau părinții noștri, iar o dată intrat în teatru, veneai acasă. S-au petrecut multe ore aici. Am stat mai mult în teatru decât acasă. O viață plăcută, muncită, și cu drag. Am simțit îngrozitor vremurile comunismului. În primul rând ajunsese să vină echipa ideologică la masă, ca să vadă cum se resfrânge verbul a citi în aer, până când nu am mai îndurat și am țipat la ei. Apoi am fost admonestat. Să vezi o echipă cum scârțâie pe hârtie tot timpul în timp ce tu citești la masă piesa este oribil. Erai monitorizat din cap până în picioare tot timpul. Nu e plăcut să creezi în asemenea condiții.”

Lucian Giurchescu: „Spectatorul Teatrului de Comedie nu venea să vadă în fiecare seară același lucru. O premieră la care minim 10% nu sunt contra spectacolului, aceea nu e un succes. Acesta este un mare adevăr. Chiar dacă doar îi supărăm pe unii, înseamnă că am făcut un lucru bun. Dacă împăcăm pe toată lumea, aceea nu mai e artă.”

Sanda Toma: „Nu regret deloc că am încheiat cariera odată cu ultimul spectacol din iunie 2014, Egoistul. După părerea mea, dacă nu rămâneam fără regizori ș dacă teatrul mai spunea ceva, aș fi suferit, aș fi vrut să joc, să mor pe scenă. Așa, nu-mi pare rău.”

Radu Beligan: „Am învățat astăzi foarte multe lucruri despre teatru. A fost un mare noroc. Îmi place să-i ascult mai ales pe tineri. E atât de frumos. Închid ochii și deodată în fața mea apar niște actori strălucitori. Avem mulți și trebuie să avem grijă de ei, să-i iubim, să-i ajutăm.”

George Mihăiță: „Este o seară magică și dumneavoastră faceți parte din această seară“.

Foto & Video: Simion Buia

25
/08
/15

Prima ediție a evenimentului cultural Theaterstock Bacău, desfășurată între 1 și 16 august, și-a închis porțile lăsând în urmă frânturi de muzică bună, amintirea unor spectacole bune, unele chiar foarte bune, dar și a micilor probleme cu care s-au confruntat organizatorii și participanții.

25
/08
/15

Misterul zâmbetului celebru al Mona Lisei a fost descifrat de o echipă de cercetători din Marea Britanie. Aceştia au analizat o altă pictură realizată de Leonardo da Vinci şi au ajuns la concluzia că maestrul renascentist s-a folosit de o iluzie optică.

25
/08
/15

În perioada 1-5 septembrie are loc prima ediție a Festivalului Ambasadelor, unde bucureştenii vor avea ocazia de-a face înconjurul lumii în doar câteva zile, luând parte la o sărbătoare a diversității internaționale, o aventură menită să arate Bucureştiul drept o capitală multiculturală, promotoare a dialogului intercultural.

24
/08
/15

QuartFest este primul festival dedicat în totalitate cvartetelor de coarde din România şi unul dintre foarte puţinele festivaluri de acest gen din Europa Centrală şi de Est. Ediţia de anul trecut a QuartFest s-a bucurat, în cele trei seri de festival, de prezenţa a 9 cvartete româneşti apreciate la nivel naţional şi internaţional: Rua Quartet, Cantabile Quartet, Four Season Quartet, Grazioso Quartet, Napocensis Quartet, Nuages Quartet, Q Quartet, Unique Quartet, Accord Quartet.

24
/08
/15

Woody Allen aduce pe marile ecrane povestea unui profesor de filozofie plin de îndoieli, care îşi regăseşte pofta de viaţă după ce comite un act existenţial. Filmul, scris şi regizat de cineastul în vârstă de 79 de ani, cu Joaquin Phoenix şi Emma Stone în distribuţie, va avea premiera în cinematografe pe 28 august.

24
/08
/15

„Filmul poate salva viaţa”, crede Răzvan Georgescu, unul dintre cei mai importanţi regizori români de documentare. Mărturiseşte că lucrul la „Testimonial” (2008) şi, mai apoi, la „Paşaport de Germania” (2014) l-a ajutat în lupta împotriva tumorii cerebrale maligne cu care a fost diagnosticat în urmă cu câţiva ani.

24
/08
/15

Cea de-a treia ediție a Concursului Internațional de Canto ,,Le Grand Prix de l’Opéra” s-a încheiat aseară la Opera Națională București, juriul internațional desemnându-i pe câștigătorii competiției din acest an. Premiul întâi a fost câștigat de soprana Deirdre Judith Angenent din Olanda.

24
/08
/15

Astăzi, 24 august, se joacă în cadrul festivalului de teatru independent (de orice) – Undercloud primul spectacol din secțiunea „Focus Moldova“ – „Nekrotitanium“, în regia Luminiței Țîcu. În zilele următoare, sunt programate celelalte două spectacole din Focus Moldova: „Sex & Perestroika“

23
/08
/15

Am douăzeci de ani și învăț istoria politică a diferite țări din Europa la Universitatea din București. Am de scris o lucrare de semestru. Trebuie să aleg un stat pe care să îl studiez. Fără absolut niciun motiv, aleg Suedia. Nu am nicio șansă să ajung vreodată în Suedia, cu atât mai mult cu cât nici nu îmi doresc așa ceva.