De ce a câștigat Franța? MONDIALUL Metropolis – ep. 38
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-ce-a-castigat-franta-mondialul-metropolis-ep-38/

Dincolo de explicaţiile care ţin de conjunctură (un arbitraj favorabil în finală, un adversar mai obosit etc.), victoria Franţei vine dintr-o cultură a construirii succesului.

Un articol de Andrei Crăciun|15 Iulie 2018

Sigur, ea s-a câștigat pe teren cu fotbaliști uriași, dar s-a câștigat pentru că pe lângă aceștia care au fost la Moscova mai sunt acasă mii și mii de fotbaliști francezi buni și foarte buni. Care au fost crescuți să devină așa.

Victoria Franței vine în ciuda rasiștilor cu mintea îngustă, la mare căutare în secolul XXI, care își fac din omul portocaliu chip cioplit. Nu e însă o victorie africană decât dacă înțelegi din viață cât ciobanii mistici de la noi de pe tarla. E o problemă de cultură. Imperiul colonial francez a fost construit pe promisiunea: când veți crește, veți fi francezi (spre deosebire de cel englez, care promitea altceva: când veți crește, veți fi liberi). Toți acești copii de emigranți din Africa au fost crescuți ca să devină francezi, ei sunt francezi, ei aduc astăzi glorie Franței, și asta e o veste grozavă pentru umanitate. Ea e demonstrația că o societate deschisă câștigă întotdeauna mai mult decât una care se închide și se baricadează între granițe.

Altfel, fotbalul e un joc care ține enorm de imaginar. Românii s-au năpustit să țină cu Croația, fiindcă s-au simțit bine în concediu de odihnă, vara, în Dubrovnik sau în, mă iertați, Pula. Românii care iubesc Franța o iubesc pentru vin, melci și Edith Piaf, nu pentru fuleul lui Mbappé (nu s-a mai văzut așa adolescent în fotbal, de la Pelé încoace).

Dar toate acestea nu explică nimic. Explicația pentru care Franța a devenit campioană mondială (a jucat trei finale în ultimii douăzeci de ani) este alta: fotbalul francez a muncit rațional, cu metodă, la selecția copiilor, la formarea lor. Fotbalul juvenil e în Franța o sărbătoare programată, nu o întâmplare, ceea ce înseamnă că Franța va mai câștiga titluri europene și mondiale și nu va depinde de generații de excepție.

Franța a devenit campioană mondială pentru că s-a programat să devină așa, nu s-a câștigat la loz în plic. Asta face o cultură mare. Devine și se reinventează de fiecare dată.

Franța a pariat – și nu de ieri – pe muncă titanică, pe organizare riguroasă, pe sistem.

Franța a triumfat pentru că e, dacă nu vi se pare prea mult, un proletar cartezian, între țări care s-au agățat fie de ritualistică magică, fie de banalitatea excepționalului.

Franța a devenit campioană mondială pentru că s-a programat să devină așa, nu s-a câștigat la loz în plic. Asta face o cultură mare. Devine și se reinventează de fiecare dată.

Foto: Paris Match



14
/02
/19

Actorul George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis din București, împlinește 51 de ani, pe 15 februarie. Șase artiști care au un impact uriaș asupra repertoriului teatrului: directorul de scenă Victor Ioan Frunză, scenografa Adriana Grand, regizoarea Chris Simion-Mercurian, actrița, regizoarea și dramaturgul Lia Bugnar, actorul și regizorul Emanuel Pârvu și dramaturgul și regizorul Mimi Brănescu, povestesc câteva întâmplări cu George Ivașcu.

28
/01
/19

La început de an 2019, declarat Anul Cărții în România, vă propunem un top al celor mai bune apariții editoriale ale anului trecut, din zona ficțiune. Ziarul Metropolis a realizat un top al celor mai bune cinci romane publicate în 2018 în România.

10
/01
/19

„Pădurea spânzuraţilor”, premiera spectacolului inspirat de romanul lui Liviu Rebreanu, în regia lui Radu Afrim la Teatrul Naţional din Bucureşti, a făcut din Teatru o voce autentică şi originală în ansamblul celor care au interpretat în anul care tocmai s-a încheiat o partitură complicată, a Centenarului Marii Uniri.

06
/01
/19

PREVIEW Anul 2019 se anunță promițător pentru cinematografia română. Cele mai așteptate sunt noile filme realizate de Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, cu o potențială premieră la Cannes. Tot în acest an va ieși în săli și „Nu mă atinge-mă”, controversatul debut al Adinei Pintilie.

20
/12
/18

Ce merită să păstreze memoria cinefilă și istoria cinema-ului din anul 2018? Am făcut o listă, inevitabil subiectivă, a celor mai ambițioase și mai reușite filme văzute în acest an. Filme de mari autori: de la Lars von Trier, Alfonso Cuarón sau Steven Spielberg, până la Chang-dong Lee sau Hirokazu Koreeda.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

Page 1 of 1012345...10...Last »