De ce a câștigat Franța? MONDIALUL Metropolis – ep. 38
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-ce-a-castigat-franta-mondialul-metropolis-ep-38/

Dincolo de explicaţiile care ţin de conjunctură (un arbitraj favorabil în finală, un adversar mai obosit etc.), victoria Franţei vine dintr-o cultură a construirii succesului.

Un articol de Andrei Crăciun|15 iulie 2018

Sigur, ea s-a câștigat pe teren cu fotbaliști uriași, dar s-a câștigat pentru că pe lângă aceștia care au fost la Moscova mai sunt acasă mii și mii de fotbaliști francezi buni și foarte buni. Care au fost crescuți să devină așa.

Victoria Franței vine în ciuda rasiștilor cu mintea îngustă, la mare căutare în secolul XXI, care își fac din omul portocaliu chip cioplit. Nu e însă o victorie africană decât dacă înțelegi din viață cât ciobanii mistici de la noi de pe tarla. E o problemă de cultură. Imperiul colonial francez a fost construit pe promisiunea: când veți crește, veți fi francezi (spre deosebire de cel englez, care promitea altceva: când veți crește, veți fi liberi). Toți acești copii de emigranți din Africa au fost crescuți ca să devină francezi, ei sunt francezi, ei aduc astăzi glorie Franței, și asta e o veste grozavă pentru umanitate. Ea e demonstrația că o societate deschisă câștigă întotdeauna mai mult decât una care se închide și se baricadează între granițe.

Altfel, fotbalul e un joc care ține enorm de imaginar. Românii s-au năpustit să țină cu Croația, fiindcă s-au simțit bine în concediu de odihnă, vara, în Dubrovnik sau în, mă iertați, Pula. Românii care iubesc Franța o iubesc pentru vin, melci și Edith Piaf, nu pentru fuleul lui Mbappé (nu s-a mai văzut așa adolescent în fotbal, de la Pelé încoace).

Dar toate acestea nu explică nimic. Explicația pentru care Franța a devenit campioană mondială (a jucat trei finale în ultimii douăzeci de ani) este alta: fotbalul francez a muncit rațional, cu metodă, la selecția copiilor, la formarea lor. Fotbalul juvenil e în Franța o sărbătoare programată, nu o întâmplare, ceea ce înseamnă că Franța va mai câștiga titluri europene și mondiale și nu va depinde de generații de excepție.

Franța a devenit campioană mondială pentru că s-a programat să devină așa, nu s-a câștigat la loz în plic. Asta face o cultură mare. Devine și se reinventează de fiecare dată.

Franța a pariat – și nu de ieri – pe muncă titanică, pe organizare riguroasă, pe sistem.

Franța a triumfat pentru că e, dacă nu vi se pare prea mult, un proletar cartezian, între țări care s-au agățat fie de ritualistică magică, fie de banalitatea excepționalului.

Franța a devenit campioană mondială pentru că s-a programat să devină așa, nu s-a câștigat la loz în plic. Asta face o cultură mare. Devine și se reinventează de fiecare dată.

Foto: Paris Match



14
/08
/16

Dragă domnule Zweig, vă scriu tocmai din Europa de Est, în anul 2016, după Hristos, pentru a vă informa că, așa cum v-ați temut, lumea a continuat să-și piardă mințile...

22
/07
/16

În Piazza Navona e cald, e torid, sunt grupuri de asiatici care zumzăie și fac poze la orice, sunt o mulțime de turiști care-și fac selfie în orice colțișor, zâmbind frumos și seducător în ecranul telefonului așezat pe bățul de selfie, ca să surprindă, desigur, și „obiectivele”, adică pe ei lângă „obiective”...

21
/06
/16

"Filmul „Poziția copilului”, , regizat de Călin Netzer, a fost foarte tulburător pentru mine. E un film despre întreaga noastră societate, despre cum ieșim dintr-un fel de a trăi și intrăm în altul, ceea ce pentru unii oameni e imposibil. A fost o onoare să fac parte din juriul care a hotărât premiul pentru acest film." - Tim Robbins

12
/05
/16

CRONICĂ DE FILM Cel mai nou film scris și regizat de Cristian Mungiu, extrem de așteptatul „Bacalaureat”, este, mai presus de orice, portretul intens al unui tată de vârstă mijlocie, medic, aflat într-un moment hotărâtor al vieții.

03
/04
/16

Regizorul Alexandru Darie a fost invitatul lunii martie la „Întâlnirile Yorick”, eveniment care s-a desfășurat la Ceainăria Cărturești, unde a susținut o conferință pornind de la întrebarea „Mai avem nevoie de teatrul de artă?”. Alexandru Darie a vorbit, de asemenea, despre teatrul independent și teatrul de consum în lumea noastră.

Page 12 of 13« First...910111213