De la Cannes la București: Alejandro Jodorowsky deschide BIEFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-la-cannes-la-bucuresti-alejandro-jodorowsky-deschide-bieff-2017/

În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secţiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2017 aduce în România cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky, una din figurile emblematice ale cinema-ului de avangardă, renumit pentru provocatoarele sale capodopere suprarealiste din anii ‘70 („Santa Sangre”, „El Topo”, „The Holy Mountain”).

Un articol de Liliana Matei|15 martie 2017

Potrivit prestigioasei publicații Variety, Jodorowsky, acum „trecut de 80 de ani, reușește să se reinventeze în modul cel mai spectaculos și mai surprinzător. Noul său film, Endless Poetry (foto sus) – al doilea din seria de cinci autobiografii cinematografice pe care și le propune autorul (primul fiind The Dance of Reality, proiectat cu sala arhiplină la BIEFF 2014) – e de un șarm și o sensibilitate debordante. E cel mai accesibil film pe care regizorul l-a făcut până acum, și, probabil, cel mai bun”.

După premiera internațională la Festivalul de Film de la Cannes, premiera românească a Endless Poetry are loc în cadrul Galei de deschidere BIEFF 2017, marți, pe 28 martie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului, cu sprijinul Institutului Francez din București, al distribuitorului Le Pacte și al Cinematecii TIFF. Aceasta va fi urmată de încă o proiecție în cadrul festivalului, vineri, pe 31 martie, de la ora 17:30, la Cinema Elvire Popesco.

Biletele pentru ambele proiecții au fost puse în vânzare și pot fi achiziționate online în avans, prin Eventbook.ro.

Conform publicației de specialitate Cineuropa, Jodorowsky, „autor de filme-cult și guru al psiho-magiei, se ridică la nivelul așteptărilor stârnite de propria sa reputație, realizând un film care trece de la suprarealism la acțiune fără a devia vreodată de la firul narativ central, un film la care vor rezona atât cei nefamiliarizați cu simbolismul, cât și cei obișnuiți cu structurile și personajele bizare pe care artistul le creează”.

O călătorie inițiatică plină de magie și erotism, Endless Poetry surprinde un Jodorowsky aflat în pragul vârstei adulte, în atmosfera eclectică a capitalei chiliene Santiago a anilor 1940-50, în perioada în care se hotărăște să devină poet, iar destinul îl aduce în compania boemei artistice a vremii: Enrique Lihn, Stella Diaz Varín, Nicanor Parra și mulți alți artiști tineri și promițători, necunoscuți pe atunci, care aveau să devină titani ai literaturii latino-americane. O istorie a experimentării poetice, filmul este povestea unor tineri cu totul speciali, care au trăit așa cum puțini au avut curajul s-o facă înaintea lor: cu senzualitate, autenticitate, nebunie și deplină libertate.

Endless-Poetry-de-Alejandro-Jodorowsky-3

BIEFF 2017 continuă, de asemenea, colaborarea inițiată anul trecut cu MUBI. Prin aceasta, începând cu 23 martie, ca un warm-up pentru festival, o serie de filme realizate de autori de referință din istoria cinema-ului experimental va putea fi vizionată online pe platforma MUBI, timp de o lună. MUBI este o platformă online de video on demand care se axează pe filme cult, clasice, independente, iar printre autorii propuși de BIEFF anul acesta se numără: Jonas Mekas, Maya Deren, Michael Snow, William Klein și Isidore Isou. Detaliile despre program sunt disponibile aici, iar cei care accesează link-ul vor beneficia automat de acces gratuit 30 de zile pentru a vedea filmele.

Creată sub semnul salutului antic al civilizației Maya IN LAK’ECH ALA K’IN – care se traduce prin TU EȘTI UN ALT EU / YOU ARE ANOTHER ME – ediția de anul acesta invită publicul la un exercițiu de empatie, punând în discuție abilitatea fiecăruia dintre noi de a ne transpune în pielea semenilor noștri. Considerăm demersul acesta o necesitate acută în special în momentul de față, în lumina conflictelor sociale și a crizei umanitare recente. La BIEFF 2017, cinema-ul incită publicul la o negare a granițelor, atât a celor dintre oameni, cât și a celor de limbaj cinematografic, invitând spectatorul să internalizeze tragedia aproapelui său și să privească lumea prin ochii acestuia. Grafica afișului ediției este realizată de Carmen Gociu.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor

 

 

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.