De la propaganda politică la baby boom
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-la-propaganda-politica-la-baby-boom-2/

Expoziţia „De la propaganda politică la baby boom” este deschisă până pe 1 octombrie, la SWAN Technology Park, Kingston Building (Șos. Bucureşti Nord nr. 15-23, Pipera).

Un articol de Liliana Matei|1 septembrie 2015

Proiectul curatorial „De la propaganda politică la baby boom” este primul dintr-o serie viitoare de cercetări expoziționale (programul DARE, produs de PostModernism Museum) care analizează relația artiștilor români cu traversarea diferitelor ideologii politice dar și contextele sociale ale perioadelor istorice: interbelică 1918-1940, postbelică și apoi comunistă 1946-1989.

Fiind în primul rând un proiect de cercetare de istoria artei, „De la propaganda politică la baby boom” este prezentat sub forma unei panorame dinamice care, în decursul perioadei celor peste două luni de e­­xpunere, va prezenta și include în circuitul expozițional cele mai noi rezultate ale acestei cercetări aflate în derulare.

Un interes special este acordat lucrărilor de artă care au fost comisionate și concepute pentru a fi multiplicate, fie prin forma tiparului sau prin cea a ecranului de film sau TV – aceste medii constituind, în general, vectorul de propagare și distribuție a mesejelor propagandistice.

Arhitectura expozițională este alcătuită pe trei coordonate: lucrări de artă, desene și ilustrații originale, expunere de carte și machete de carte și o proiecție video pentru imagine în mișcare și desene animate (ce includ celebrele desenele animate „Mihaela”). De asemenea circuitul expozițional este îmbogățit de o „linie a timpului”, pe a cărei coordonate se poate regăsi o selecție de exemple remarcabile de lucrări, care sunt extinse apoi în prezentări de artist.

Artiștii activi în perioadele istorice menționate mai sus s-au confruntat și au reflectat în operele lor multiplele fracturi ale societății românești din care făceau parte. Unele dintre cele mai interesante astfel de rupturi au loc atât în schimbarea subiectelor dar și a stilului. „De la propaganda politică la baby boom” prezintă specific, ca ax central al fluxului expozițional, traversarea de la grafica militantă, antimonarhică, antinazistă, la ilustrația de carte pentru copii. Această trecere rapidă este antrenată de nevoile complexe ale societății dar și de noile fenomene demografice care modifică masiv structura populației.

Artiștii români prezentați în expoziție au origini etnice diverse: Ary Murnu, aromân; Jules Perahim, evreu; Eugen Taru, evreu; Val Munteanu, român; Nell Cobar, evreu.
Lucrările și materialele din expoziția „De la propaganda politică la baby boom” sunt selectate din trei colecții private.

Artiști

Ary Murnu (1881-1971) a lucrat ca pictor şi desenator la mai multe publicaţii: „Reforma”, „Belgia”, „Dumineca”, „Paravanul”, „Furnica”, „Dimineaţa”, „Adevărul”, „România muncitoare”, „Acţiunea”, „Calendarul Minervei”, „Lumea copiilor”, „Lumina copiilor” etc. A ilustrat numeroase opere din literatura română şi internațională, a realizat ilustraţia pentru mai multe manuale şcolare şi a redactat caietele cursului practic de desen pentru toate clasele de liceu după care s-a predat în anii ’30.

Desenele și ilustrațiile prezentate în expoziția „De la propaganda politică la baby boom”, publicate în „Lumea copiilor” și „Lumina copiilor”, arată componenta folclorică și rurală ca referință a lumii copiilor.

Eugen Taru (1913-1991) a debutat expozițional în cadrul Expoziției pictorilor craioveni din 1927. Din 1931 a publicat constant caricaturi şi ilustraţii în ziarele „Tânărul muncitor”, „Scânteia tineretului”, „România liberă”, portrete de scriitori în „Gazeta literară”, iar din 1949 în revista „Urzica”. La începutul anilor ‘50 a renunţat definitiv la arhitectură, pe care o studiase, pentru a se ocupa în exclusivitate de grafică și ilustrație de carte.

Val Munteanu, Povestea lui Stan Patitul, 1961, ink on  cardboard, 34 x 22 cm, courtesy Nasui Collection & Gallery

Val Munteanu, Povestea lui Stan Patitul

Desenele din expoziția „De la propaganda politică la baby boom” sunt ilustrații pentru seria de cărți satirice „Paravanul de aur” ale lui Isac Ludo și alte desene politice din 1958.
Jules Perahim (1914-2008) colaborează la revistele avangardiste „Unu” (1930-1932) și „Alge” (1930-1933), pe cea din urmă o înființează cu Gherasim Luca și Aurel Baranga. Debutează la București cu o expoziție de pictură și desen în 1932. Amenințat pentru desenele antinaziste și anticapitaliste publicate în presă („Cuvântul liber”, „Reporter”, „Pinguin”), este nevoit să se refugieze în URSS. Jules Perahim are de-a lungul carierei o activitate susținută de ilustrator de carte și grafician; în expoziția „De la propaganda politică la baby boom” sunt prezentate câteva selecții.

Desenator remarcabil și versatil, Nell Cobar (1916-1993) se identifică printr-o multitudine de stiluri de desen adaptate mai multor genuri de grafică: ilustrație, caricatură, desen animat, desen caligrafic etc. Cobar a debutat ca desenator la cinematograf în anul 1939. Primul desen animat l-a realizat în anul 1940, acesta fiind de fapt o reclamă pentru ciorapi.

Nell Cobar a realizat peste 40 de filme de animație.El este creatorul popularului personaj de desene animate „Mihaela”. Pentru filmul animat „Mulțumesc, Mihaela”, Nell Cobar a obținut un premiu în anul 1971 la Festivalul de film pentru copii de la Veneția. În expoziția „De la propaganda politică la baby boom” sunt prezente o selecție de desene caricaturale din revista „Pițigoiu” din anii ‘50 și desenele animate „Mihaela”.

Val Munteanu (1927-1996) a debutat în 1946 cu ilustraţii şi caricaturi în ziarele de propagandă de stânga și caricaturi apărute în revista satirică „Urzica”. Din 1949 începe să participe la Saloanele Anuale de grafică, cu o carieră prolifică în caricatură, ilustraţie de presă şi de carte, afiş & grafică publicitară, machetare de carte şi reviste, timbre, grafică de şevalet, arta decorativă.

O amplă selecție din ilustrațiile deja consacrate și premiate sunt prezentate în expoziția „De la propaganda politică la baby boom”.

Expoziția „De la propaganda politică la baby boom” este co-produsă de Nasui collection & gallery.

01
/10
/18

A apărut o necesară carte-album, „CineBucurești. 100 de ani de modernitate - Sala de cinema”, coordonată de arhitectul Mihaela Pelteacu și cineastul Laurențiu Damian. Un volum despre istoria glorioasă a sălilor de cinema din București, care trezește nostalgii dar induce și tristețe din cauza stării actuale de degradare a cinematografelor.

27
/08
/18

Făget a devenit în această vară o destinație culturală găzduind prima manifestare artistică din cadrul proiectului Cămine în Mișcare / Moving Fireplaces, eveniment ce face parte dintr-o suită de astfel de activități pregătite de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană și Asociația Prin Banat.

16
/08
/18

În luna august, Asociația Montage dă startul celui mai nou proiect cultural „FUChS(ilis)-ISMUL, EXPERIMENT SOCIO-CROMATIC DE MUZICĂ ȘI MIȘCARE desenat cum se cuvine de Pâlnie și Stamate pe uvertura șalvarilor lui Ismail si Turnavitu de pe lângă Cârligații lui Gayk” sau, mai pe scurt, FUChSIADA, un spectacol „work in progress” conceput de Anca Maria COLȚEANU după scrierile lui URMUZ și produs de artistul Anca Maria Ciofîrlă.

06
/08
/18

Reclama online realizată de Montreal Museum of Fine Arts pentru expoziţia de vară a fost blocată de platforma Facebook pentru că folosea nuduri abstracte pictate de Pablo Picasso. Muzeul a fost nevoit să ia legătura direct cu compania, pentru a reuşi să publice online advertorialul (puteți vedea reclama video în interiorul articolului).

03
/08
/18

Veniţi pe 10 august la “concert”? La care concert - vor întreba cei care se vor uita la fotografia de mai jos, ce pare a fi realizată în timpul unui astfel de show muzical, pe un mare stadion al lumii.

03
/08
/18

CRONICĂ DE FILM Cunoscut pentru scurtmetrajul „O zi bună de plajă”, premiat cu Ursul de Aur la Berlin în 2008, şi pentru lungmetrajul de debut „Lupu” (2013), regizorul Bogdan Mustaţă revine cu un film cvasi-experimental de o oră, realizat în 3D, „My Life Rehearsed In One Leg”.

02
/08
/18

Expo ShortFest 2018, platforma de expoziție a Festivalului Internațional de Scurtmetraj Arkadia ShortFest, propune un performance interactiv semnat de Mihai Zgondoiu.  Expo ShortFest promovează în fiecare an proiecte artistice apreciate național și internațional, amenajate în spații neconvenționale, transformând astfel experiența iubitorilor de artă într-una cât mai autentică.