De pe marile scene din Moscova și Sankt Petersburg, dirijorul Peter Feranec – invitat la Sala Radio
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-pe-marile-scene-din-moscova-si-sankt-petersburg-dirijorul-peter-feranec-invitat-la-sala-radio/

Concertul Orchestrei Naţionale Radio, derulat vineri, 6 noiembrie (19.00) la Sala Radio, sub bagheta dirijorului slovac Peter Feranec, propune publicului întâlnirea cu una dintre cele mai emoţionante partituri simfonice compuse vreodată: Simfonia a VI-a – Patetica, semnată de Ceaikovski.

Un articol de Liliana Matei|2 noiembrie 2015

Considerată de unii specialiști drept un testament spiritual și muzical al compozitorului, lucrarea a avut premiera chiar sub bagheta dirijorală a lui Ceaikovski – doar cu 9 zile înainte de moartea compozitorului – și a devenit celebră şi datorită includerii în banda sonoră a mai multor pelicule cunoscute, ca Anna Karenina, Aviatorul sau Soylent Green (Produsul verde).

Titlul simfoniei se referă mai puțin la noțiunea de „patetic”, cât la cea de „pasional”, schimbarea accentului survenind dintr-o problemă de traducere din limba rusă. Ceaikovski însuși mărturisea despre Patetica într-o scrisoare adresată nepotului său: ‘‘îți pot spune cu toată sinceritatea că eu consider această simfonie ca pe cel mai bun lucru pe care l-am făcut vreodată… am plâns adesea pe măsură ce o concepeam în mintea mea.”

Primul dirijor principal străin din istoria celebrului Teatru Bolşoi din Moscova, PETER FERANEC s-a bucurat de o serie de poziţii importante în instituţii de prestigiu: a fost dirijor principal invitat al Orchestrei Filarmonicii din Sankt Petersburg, dirijor şef al Teatrului Naţional Slovac din Bratislava, dirijor invitat al Teatrului Naţional Ceh din Praga, dirijor şef şi director muzical al Teatrului Mikhailovsky din Sankt Petersburg.

După debutul pe scena Teatrului Balşoi din Moscova într-un spectacol de excepţie al Nunţii lui Figaro de W. A. Mozart, Peter Feranec a fost numit succesorul lui Alexander Lazarev, devenind astfel primul dirijor principal străin din istoria instituţiei.

Numele său este legat de colaborarea cu orchestre de valoare precum : Orchestra Filarmonicii din Londra, Orchestre du Capitol – Toulouse, Opera din Zürich, Orchestra Simfonică din Moscova, Orchestra Filarmonicii din Oslo, Orchestra Simfonică din Tokyo, Orchestra Simfonică din Lisabona şi Orchestra Gulbenkian din Lisabona ş.a. Artistul a colaborat, de asemenea, cu operele din Leipzig, Oslo, Toulouse, Moscova, Berlin, Frankfurt şi multe altele.

În concertul de la Sala Radio veți asculta, în primă audiție în România, Simfonia soarelui, pentru ansamblu de suflători, lucrare a compozitorului contemporan Evgeny Irshai (născut în Sankt Petersburg – Rusia). Programul serii mai include și Mozart – Simfonia nr. 35 în re major – Haffner. Titlul simfoniei mozartiene este dat de faptul că lucrarea a fost comandată de o importantă familie aristocratică a timpului ce purta acest nume, creația fiind interpretată cu prilejul înnobilării unuia dintre membrii familiei.

INFO

Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

Biletele sunt disponibile pe www.eventim.ro, în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, Carrefour, librăriile Cărtureşti, Humanitas, în benzinăriile OMV şi la casa de bilete a Sălii Radio.

Pentru alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio vă rugăm să consultaţi site-ul www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.

05
/12
/23

Dacă printre dorințele pe care vi le stabiliți pentru Noul An se numără mai multe momente de relaxare și seri petrecute cu cei dragi ascultând muzică bună, atunci o idee perfectă ar fi noile abonamente sau bilete la Sala Radio, pentru concertele din perioada ianuarie-martie 2024!

04
/12
/23

Începutul lunii decembrie aduce primele concerte din turneul de lansare al noilor albume Alternativ Quartet — Deocamdată suntem / Departe de solstiţiu. Acestea vor avea loc pe 5 decembrie la Muzeul Naţional de Artă al României din Bucureşti, pe 8 decembrie la Palatul Culturii din Iaşi, şi pe 14 decembrie la Casa Tranzit din Cluj-Napoca.

04
/12
/23

Turneul Național ”Duelul Viorilor” a început cu un concert sold out la Ateneul Român din București. În fața unei săli arhipline, violoniștii Liviu Prunaru, din echipa Stradivari și Gabriel Croitoru, din echipa Guarneri, arbitrați de pianistul Horia Mihail, au susținut sâmbătă, 3 decembrie, prima rundă din Duelul Viorilor.

04
/12
/23

Începutul ultimei luni a anului aduce pe scena operei din București un spectacol al Studioului Experimental în Artele Spectacolului Muzical ,,Ludovic Spiess” (DescOperă La Traviata), conferințele operei (Scena Gândirii îl va avea ca invitat pe președintele Academiei Române, istoricul Ioan-Aurel Pop), două titluri de operă (La Traviata de Giuseppe Verdi și Lohengrin de Richard Wagner) și un balet (Spărgătorul de nuci de Piotr Ilici Ceaikovski).

20
/11
/23

Vineri, 24 noiembrie 2023 (de la 19.00) veți asculta la Sala Radio una dintre creațiile muzicale religioase care s-au bucurat de un mare succes în sec. XIX: Stabat mater, lucrare semnată de ROSSINI, marele compozitor italian cunoscut mai ales pentru operele sale, printre care celebrele Il barbiere di Siviglia (Bărbierul din Sevilla) sau La Cenerentola (Cenușăreasa).

20
/11
/23

Vineri, 1 decembrie, de la ora 18:30, vă propunem Concertul Extraordinar de Ziua României, o punte între generații, eveniment în cadrul căruia soliști ai Operei Naționale București vor interpreta arii, lied-uri și duete din creația românească alături de tinerii membri ai Studioului Experimental în Artele Spectacolului Muzical ,,Ludovic Spiess”, acompaniați la pian de către Luminița Berariu și Bogdana Grecova.

17
/11
/23

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, se joacă în premieră pe scena Sălii Palatului din București, cu participarea extraordinară a Baletului Operei Naționale București, avându-i ca invitați pe prim balerinii de talie mondială Iana Salenko și Marian Walter.