De văzut în București: expoziția „Abstract Fluidity”, de Andrea Tivadar, la Estopia Art Gallery
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-vazut-in-bucuresti-expozitia-abstract-fluidity-de-andrea-tivadar-la-estopia-art-gallery/

Galeria Estopia prezintă, între 21 martie şi 18 aprilie 2019, „Abstract Fluidity”, de Andrea Tivadar: o expoziţie-eveniment care continuă proiectul iniţiat de cea mai nouă galerie de artă din Bucureşti şi dedicat celor mai experimentale şi inovatoare voci tinere din peisajul artistic românesc.

Un articol de Liliana Matei|24 martie 2019

Substituind abordarea figurativă cu o formă de „creație sintetică”, de abstractizare a realității, tânăra artistă originară din Satu-Mare, în prezent doctorand la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, este convinsă că „arta este cea mai sinceră expresie a vieții reale”. Dar ceea ce vedem în lucrările ei nu e nici pe departe „realitatea” în sensul convențional: într-un joc fascinant de forme și volume, Andrea Tivadar restituie pe pânză mai degrabă o reinterpretare esențializată a realității imaginate sau inventate.

Cu o uluitoare capacitate de a crea incredibile profunzimi și volumetrii spațiale fără o aparentă ancorare în figurativ (alta decât cea creată, prin conexiuni subiective, în mintea privitorului), artista invită spectatorul în propriul său laborator interior, acolo unde realitățile secunde, invizibile, misterioase și transparente iau locul formelor recognoscibile din lumea vizibilă. Tubulaturi și împletituri împrumutate, parcă, dintr-o reverie acaparată de peisaje industriale, cilindri, forme geometrice și vagi reminiscențe sau aluzii organice compun universul pictural al Andreei Tivadar, pe care artista îl cataloghează ca „un spațiu al tuturor posibilităților”, într-o viziune care „impune puritatea și simplitatea lucrurilor”.

Întrebată de ce a ales arta abstractă într-un context în care neo-figurativul continuă să aibă un ton dominant astăzi, artista dă un răspuns foarte interesant: abstractizarea, crede ea, creează o mișcare fluidă prin care lucrurile „capătă energie, ceea ce permite spectatorului să intre într-o stare de tranziție, în care să se poată concentra asupra mecanismelor interne ale picturii”. Altfel spus, Andrea Tivadar își propune să aducă spectatorul într-o zonă a granițelor fluide, acolo unde reprezentarea „realității” pe pânză devine un spațiu al negocierii permanente între intenția artistului și percepția celui care privește. Abstracții fluide despre realități subiective în noua serie de lucrări de Andrea Tivadar.

Andrea Tivadar s-a născut în 1991 la Botiz, Satu-Mare, trăiește și lucrează la Cluj-Napoca.

A obținut licența și masteratul în pictură la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, unde în prezent își definitivează doctoratul. În 2014 a primit o bursă de studii la École Supérieure d’Art de Bretagne, Rennes, Franța, urmată de o altă bursă la Associazione Socio-Culturale ProCultura – RoArte din Roma, în 2016, și la Galeria Deák Erika din Budapesta, în 2017. În 2018 a câștigat bursa pentru pictură Teodor Moraru. A participat la numeroase expoziții de grup, între care The Existential Space of Virtuality, Galeria Deák Erika, Budapesta, Tra segno e colore, Accademia di Romania in Roma, Do It Yourself, Spațiul Cultural Gara Mică, Cluj-Napoca, în 2016; Noul locatar, Centrul de Interes, Cluj-Napoca, Breaking Rules, Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, în 2017; Meanwhile in Painting, Budapest Galéria și Imaginea în pictură. Despre ieșirea în realitate, Galeria Quadro, Cluj-Napoca, în 2018.

Curatori:

Irina Ungureanu

Edwin Hughes Scorretti

Galeria Estopia

Strada Bocșa nr. 5, sector 2, București

E-mail: [email protected]

Program: Marți – Sâmbătă, între orele 12.00 – 18.00

Duminică, luni: La cerere

Mai multe detalii pe site-ul www.estopiaartgallery.com (în curs de completare) și pe paginile Estopia Art Gallery de Facebook și Instagram.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.

19
/08
/22

Ai Weiwei, unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XXI, rememorează istoria vieții sale și a tatălui său în volumul autobiografic „1000 de ani de bucurii și dureri” (Editura Trei, 2022), oferind în același timp o captivantă incursiune în istoria recentă a Chinei.

09
/08
/22

La împlinirea a 150 de ani de la nașterea primului academician provenit din rândul artiștilor plastici, Muzeul de Istorie „Teodor Cincu” din Tecuci și Asociatia Pro Valores, organizează prima ediție a Concursului Internațional de arte plastice „Gheorghe Petrașcu”.

21
/07
/22

Deși am trecut prin doi ani de pandemie, iar anul 2022 a început cu un război, oamenii de bine continuă să se mobilizeze pentru a-i susține pe cei în nevoie. În primele șase luni ale acestui an, pe platforma Galantom s-au făcut 10.707 donații, în valoare totală de 1.620.231 lei. Donațiile au fost strânse în cadrul a 1.241 de campanii individuale inițiate de oameni de bine, galantomi, care și-au mobilizat apropiații pentru cauzele în care cred cu tărie.

18
/07
/22

Ziarul Metropolis vă oferă o selecție de 22 de imagini de la Art Safari 2022, eveniment care aduce la București expozițiile străine „Picasso, Dalí & Falla. Le tricorne” și „Barbara Klemm. Light and Dark. Photographs from Germany” și ne invită în universul unor artiști români precum Marcel Iancu, Theodor Aman și Irina Dragomir. Până pe 7 august, la Palatul Dacia-România din Strada Lipscani nr. 18-20!