De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-ziua-culturii-nationale-teatrelli-sarbatoreste-arta-imaginii-pe-scena-lumii/

Se întâmplă într-o ediţie specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”.

Un articol de Liliana Matei|14 ianuarie 2021

Dragoș Buhagiar, cel mai premiat scenograf al spațiului românesc, aflat la a doua colaborare cu Tokyo Metropolitan Theatre, Adrian Damian, autorul unor veritabile instalații aduse la viață de energiile actorilor, și Cristina Milea, laureata Premiului UNITER pentru scenografie în 2020, adepta unei noi ecologii teatrale, sunt invitații criticului de teatru Octavian Saiu într-o nouă ediție online a seriei de întâlniri de la Teatrelli „Anotimpurile dialogului despre teatru”, care se va desfășura sub genericul „Arta care nu hibernează niciodată: Scenografia de teatru, la timpul prezent”.

Munca nevăzută a scenografilor, provocările, greutățile lor, dar și nevoia de face astăzi teatrul mai vizibil decât oricând, acestea sunt coordonatele unei noi ediții de iarnă a „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”. Invitații din cadrul acestei întâlniri speciale online de Ziua Culturii Naționale sunt trei reputați artiști de teatru, trei creatori de lumi vizuale remarcabile, recunoscuți și premiați deopotrivă în plan național și internațional: Dragoș Buhagiar, Adrian Damian și Cristina Milea.

Dacă teatrul este, așa cum spunea Peter Brook în cartea lui cea mai cunoscută, arta de a face vizibil invizibilul, atunci o anume dimensiune a lui rămâne esențială. Fiindcă devine puntea între materie și spirit, înnobilează obiectele cele mai simple și le înalță la rangul de imagini. Imagini memorabile, purtate în suflet de spectatori care le descoperăîntr-o seară magică, din penumbra unei săli. Scenografia este tocmai acea vocație a imaginilor care nu se pierd, chiar și atunci când par invizibile”, detaliază criticul de teatru Octavian Saiu.

Dezbaterea va fi difuzată în premieră pe pagina de Facebook a Teatrelli, în data de 15 ianuarie, cu începere de la ora 19, gratuit și cu subtitrare în limba engleză. Dialogul va fi accesibil ulterior și pe site-ul www.teatrelli.com, la secțiunea „Dezbateri”.

Octavian Saiu, gazda seriei speciale de întâlniri de la Teatrelli, numită „Anotimpurile dialogului despre teatru”, este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţe şi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 şi 2019 a moderat şi a susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor (Wrocław – Capitală culturală europeană şi Toga, Japonia). Din 2004 este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Este consultant al mai multor festivaluri din lume, Secretar General Adjunct al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) şi Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şi studiile sale auapărut în numeroase publicaţii naţionale şi internaţionale. Este autorul a 11 volumele despre teatru. A primit Premiul Criticii pentru carte de teatro în 2010 şi Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013.În 2020, Președintele României i-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, „însemn de apreciere pentru activitatea importantă dedicată criticii de teatru, pentru profesionalismul de care a dat dovadă în promovarea creației teatrale românești”. 

Teatrelli este un proiectcreart, instituție de cultură a Primăriei Municipiului București, un spațiu cultural alternativ dedicat artelor performative, care oferă publicului producții proprii de teatru și dans, serii de dialoguri culturale și artist-talk-uri, precum și concerte acustice.

 

 

 

04
/02
/14

Încerc să merg la teatru de fiecare dată cu inima deschisă. Încerc să nu am păreri deja formate înaintea unui spectacol, deși ascult cu interes opiniile spectatorilor care l-au văzut înaintea mea. Dar ce se întâmplă la revederea unui spectacol?

04
/02
/14

Programe speciale nou-nouțe despre dragoste și look, o colecție de filme scurte ale unor nume mari și o competiție dedicată, pentru prima dată, filmelor românești, sunt câteva dintre surprizele pe care Festivalul Internațional de Film NexT 2014 le pregătește spectatorilor săi. Cea de-a 8-a ediție va avea loc între 3 și 7 aprilie 2014, la Cinema Studio, Cinema Elvira Popescu, CinemaPRO și Ceainăria Cărturești.

04
/02
/14

Deep Purple va urca din nou pe scena bucureşteană, pe 20 februarie, Dulce Pontes, regina contemporană a muzicii fado, îi va încânta pe spectatori pe 9 februarie, iar Ricchi e Poveri, una dintre cele mai cunoscute trupe italiene ale ultimilor 40 de ani, se reîntoarce în România pe 26 februarie - Concertele bucureștene din această lună.

03
/02
/14

“Cinema-Edu” aduce din nou filmele de calitate în programa extra-curriculară a liceenilor. Aflat la cea de-a patra sa ediție, proiectul de educatie cinematografica este dezvoltat de Asociația Culturală Macondo și sprijinit de Centrul Național al Cinematografiei.

03
/02
/14

CRONICA DE TEATRU Tom si Jerry se joacă „de-a şoarecele şi pisica”. Nu între ei, ci cu oameni. O comedie atât de neagră, încât râsul devine un deliciu interzis. Spectacolul se joacă pe 4 februarie, de la ora 19.00, la Teatrul Metropolis.

03
/02
/14

CRONICA DE TEATRU Inspirați, expirați… și intrați ȋn „Panica.“ Pătrundeți dincolo de ușile ȋnchise, ȋn culisele psihicului masculin, ȋn plină criză existențială. Ce se ȋntȃmplă acolo? Trei bărbați complet diferiți se ȋntȃlnesc pe un teritoriu comun, ȋn momente de răscruce. Theodor-Cristian Popescu pune ȋn scenă piesa cunoscutului dramaturg finlandez Mika Myllyaho, scrisă ȋn 2005 și […]

03
/02
/14

„Tarelkin” are ceva din „Procesul” kafkian, fiind însă mai puțin rafinat, fiind, așadar, o esență. Intriga este oarecum caraghioasă, pare stupidă, dar oamenii au fost cândva încă mai naivi decât sunt astăzi. E doar un truc, e doar pânza pe care se putea picta, cu folos, acest mare tablou al deșertăciunii.