De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-ziua-culturii-nationale-teatrelli-sarbatoreste-arta-imaginii-pe-scena-lumii/

Se întâmplă într-o ediţie specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”.

Un articol de Liliana Matei|14 ianuarie 2021

Dragoș Buhagiar, cel mai premiat scenograf al spațiului românesc, aflat la a doua colaborare cu Tokyo Metropolitan Theatre, Adrian Damian, autorul unor veritabile instalații aduse la viață de energiile actorilor, și Cristina Milea, laureata Premiului UNITER pentru scenografie în 2020, adepta unei noi ecologii teatrale, sunt invitații criticului de teatru Octavian Saiu într-o nouă ediție online a seriei de întâlniri de la Teatrelli „Anotimpurile dialogului despre teatru”, care se va desfășura sub genericul „Arta care nu hibernează niciodată: Scenografia de teatru, la timpul prezent”.

Munca nevăzută a scenografilor, provocările, greutățile lor, dar și nevoia de face astăzi teatrul mai vizibil decât oricând, acestea sunt coordonatele unei noi ediții de iarnă a „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”. Invitații din cadrul acestei întâlniri speciale online de Ziua Culturii Naționale sunt trei reputați artiști de teatru, trei creatori de lumi vizuale remarcabile, recunoscuți și premiați deopotrivă în plan național și internațional: Dragoș Buhagiar, Adrian Damian și Cristina Milea.

Dacă teatrul este, așa cum spunea Peter Brook în cartea lui cea mai cunoscută, arta de a face vizibil invizibilul, atunci o anume dimensiune a lui rămâne esențială. Fiindcă devine puntea între materie și spirit, înnobilează obiectele cele mai simple și le înalță la rangul de imagini. Imagini memorabile, purtate în suflet de spectatori care le descoperăîntr-o seară magică, din penumbra unei săli. Scenografia este tocmai acea vocație a imaginilor care nu se pierd, chiar și atunci când par invizibile”, detaliază criticul de teatru Octavian Saiu.

Dezbaterea va fi difuzată în premieră pe pagina de Facebook a Teatrelli, în data de 15 ianuarie, cu începere de la ora 19, gratuit și cu subtitrare în limba engleză. Dialogul va fi accesibil ulterior și pe site-ul www.teatrelli.com, la secțiunea „Dezbateri”.

Octavian Saiu, gazda seriei speciale de întâlniri de la Teatrelli, numită „Anotimpurile dialogului despre teatru”, este profesor, cercetător şi critic de teatru. Are un doctorat în studii teatrale şi unul în literatură comparată. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia şi a fost de două ori Visiting Fellow la University of London. A susţinut conferinţe şi master-class-uri la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa, precum şi la Institutul Grotowski. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 şi 2019 a moderat şi a susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor (Wrocław – Capitală culturală europeană şi Toga, Japonia). Din 2004 este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Este consultant al mai multor festivaluri din lume, Secretar General Adjunct al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) şi Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şi studiile sale auapărut în numeroase publicaţii naţionale şi internaţionale. Este autorul a 11 volumele despre teatru. A primit Premiul Criticii pentru carte de teatro în 2010 şi Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013.În 2020, Președintele României i-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, „însemn de apreciere pentru activitatea importantă dedicată criticii de teatru, pentru profesionalismul de care a dat dovadă în promovarea creației teatrale românești”. 

Teatrelli este un proiectcreart, instituție de cultură a Primăriei Municipiului București, un spațiu cultural alternativ dedicat artelor performative, care oferă publicului producții proprii de teatru și dans, serii de dialoguri culturale și artist-talk-uri, precum și concerte acustice.

 

 

 

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.