Declaraţia Marinei Constantinescu după anunţarea selecţiei oficiale a FNT 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/declaratia-marinei-constantinescu-dupa-anuntarea-selectiei-oficiale-a-fnt-2016/

Prezentăm declaraţia Marinei Constantinescu, director artistic şi unic selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru, după anunţarea în live streaming a selecţiei oficiale a FNT 2016.

Un articol de Petre Ivan|7 iulie 2016

„Stagiunea teatrală 2015-2016 este o stagiune consistentă, aşadar – prin selecţie – vom avea o ediţie a FNT la fel de puternică. Sunt 40 de spectacole din toată ţara, nume foarte importante, dar şi nume noi; spectacole mici, bijuterii, dar şi spectacole grandioase; spectacole de teatru-dans, ori teatru de mişcare în care sunt angrenate trupe de actori poate la prima experienţă de acest gen, alături de nume consacrate, unele chiar celebre ale scenei dansului contemporan. Şi încă, foarte multe altele, pe care le vom descoperi în cele zece zile de efervescenţă teatrală din octombrie.

Cred că va fi un Festival remarcabil, pentru că este o stagiune pe care o găsesc foarte-foarte consistentă şi foarte serioasă. Am vrut să subliniem acest moment al selecţiei (să nu treacă marcat doar printr-un comunicat de presă), pentru că este vorba de munca unei bresle, o muncă susţinută, temeinică, cu strategii interesante, dar şi pentru că acum, la început de vară, când pentru unii începe concediul, pentru noi, pentru echipa festivalului, începe o altă etapă de muncă: pregătirea concretă a actualei ediţii. Formula aceasta tehnică, de direct, de live-streaming, pe care am folosit-o în premieră ne-a adus mai aproape de oamenii din breaslă, de creatori, de producători, dar şi de oricare dintre spectatorii interesaţi să ştie ce vor putea vedea la toamnă, pe perioada Festivalului, pe scenele teatrelor partenere. Şi cred că vor fi lucruri foarte interesante de văzut, cred că Bucureştiul va avea aerul chiar a unei sărbători a teatrului, şi mai cred că şi breasla noastră teatrală, această comunitate altfel, va avea un prilej de a fi împreună, strânşi cu toţii în jurul Valorii.

Pe lângă cele 40 de producţii teatrale naţionale, avem trei nume de creatori străini pe care i-am invitat special în ediţia a 26-a, nume cu totul excepţionale – cu unii dintre ei fiind în dialog şi negocieri de peste doi ani.

Vom deschide Festivalul cu un basm chinezesc venit din Franţa, produs de Compania Ballet Preljocaj – „Fresca“ / „La Fresque“, un spectacol care va avea premiera mondială pe 20 septembrie la Grand Théâtre din Aix-en-Provence, iar în 21 octombrie – putem considera că „La Fresque“ va avea premiera europeană în deschiderea Festivalului Naţional de Teatru. Suntem foarte fericiţi de existenţa acestei colaborări şi de prezenţa la Bucureşti a excepţionalei trupe a lui Angelin Preljocaj. –  Marina Constantinescu, director artistic şi unic selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru

Reuşim să o avem pentru prima oară în România pe Carolyn Carlson, o dansatoare de mare anvergură, un coregraf rebel FNTcu o activitate impresionantă, cu numeroase premii în lume, cu producţii cu totul altfel, de o mare fineţe şi intensitate. Suntem bucuroşi că pe 25 şi 26 octombrie ea va fi prezentă la Bucureşti cu două spectacole: primul, intitulat „Now“/ „Acum“, este un spectacol de teatru-dans, iar cel de-al doilea, care se numeşte „Short Stories” / „Schiţe (Poveşti scurte)“, este format din trei mici performance-uri; iar într-unul din acestea va dansa chiar Carolyn Carlson. Mi se pare un lucru
remarcabil şi faptul că renumita coregrafă a acceptat să facă un workshop la Bucureşti, un atelier dedicat actorilor: un câştig pentru breasla noastră.

În sfârşit, vom încheia Festivalul cu două reprezentaţii venite din Rusia, o producţie aflată sub semnătura celebrului Lev Dodin: „Livada de vişini” de Cehov, cu trupa Maly Drama Theatre din Sankt Petersburg. E un spectacol mare, un spectacol-eveniment. Dacă ar fi să spun doar că anul acesta la New York, când au jucat in februarie la BAM (Brooklyn Academy of Music) cele zece reprezentaţii, enorma sală de aproape 3000 de locuri s-a dovedit total insuficientă pentru dorinţa spectatorilor de a vedea această producţie cu totul şi cu totul tulburătoare, „citită“ foarte puternic de Lev Dodin, cu inteligenţa şi fineţea lui, cu subtilitate – un manifest puternic pentru lumea de astăzi, pentru ce pierdem trăind cum trăim, şi cu o trupă care te lasă absolut… „mască“, dacă tot vorbim în termeni de teatru… – Marina Constantinescu, director artistic şi unic selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru

Iată câteva detalii despre evenimentul de sinteză teatrală pe care vi-l vom oferi în octombrie în Capitală. Pregatirea lui a fost şi este un efort, ca de fiecare dată. Cred în selecţia aceasta şi cred în valoarea Festivalului. Şi mai cred în valoarea unei echipe care va face că acest eveniment major să ne aducă pe toţi împreună, pe o insula magică – a lui Prospero, dacă vreţi – timp de 10 zile, între 21 şi 30 octombrie 2016, într-un Bucureşti transformat în Capitală a Teatrului: un exerciţiu în care să ne străduim să fim altfel, influentaţi în orice caz de magia teatrului românesc şi nu numai.“

Marina Constantinescu, Director artistic al Festivalului Naţional de Teatru

* * *

Pentru a vedea selecţia oficială a celei de-a 26-a ediţii a FNT, click pe acest link.

Foto: Marina Constantinescu – fnt.ro

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.

22
/01
/24

Un spectacol-coupé, cu o durată de două ore, vă aşteaptă în penultima zi a lunii la Sala Media a TNB, ca să ne amintim de cel mai mare dramaturg al românilor, Ion Luca Caragiale, născut pe 30 ianuarie 1852: Caragiale altfel & Moftul român.