Declaraţia Marinei Constantinescu după anunţarea selecţiei oficiale a FNT 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/declaratia-marinei-constantinescu-dupa-anuntarea-selectiei-oficiale-a-fnt-2016/

Prezentăm declaraţia Marinei Constantinescu, director artistic şi unic selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru, după anunţarea în live streaming a selecţiei oficiale a FNT 2016.

Un articol de Petre Ivan|7 iulie 2016

„Stagiunea teatrală 2015-2016 este o stagiune consistentă, aşadar – prin selecţie – vom avea o ediţie a FNT la fel de puternică. Sunt 40 de spectacole din toată ţara, nume foarte importante, dar şi nume noi; spectacole mici, bijuterii, dar şi spectacole grandioase; spectacole de teatru-dans, ori teatru de mişcare în care sunt angrenate trupe de actori poate la prima experienţă de acest gen, alături de nume consacrate, unele chiar celebre ale scenei dansului contemporan. Şi încă, foarte multe altele, pe care le vom descoperi în cele zece zile de efervescenţă teatrală din octombrie.

Cred că va fi un Festival remarcabil, pentru că este o stagiune pe care o găsesc foarte-foarte consistentă şi foarte serioasă. Am vrut să subliniem acest moment al selecţiei (să nu treacă marcat doar printr-un comunicat de presă), pentru că este vorba de munca unei bresle, o muncă susţinută, temeinică, cu strategii interesante, dar şi pentru că acum, la început de vară, când pentru unii începe concediul, pentru noi, pentru echipa festivalului, începe o altă etapă de muncă: pregătirea concretă a actualei ediţii. Formula aceasta tehnică, de direct, de live-streaming, pe care am folosit-o în premieră ne-a adus mai aproape de oamenii din breaslă, de creatori, de producători, dar şi de oricare dintre spectatorii interesaţi să ştie ce vor putea vedea la toamnă, pe perioada Festivalului, pe scenele teatrelor partenere. Şi cred că vor fi lucruri foarte interesante de văzut, cred că Bucureştiul va avea aerul chiar a unei sărbători a teatrului, şi mai cred că şi breasla noastră teatrală, această comunitate altfel, va avea un prilej de a fi împreună, strânşi cu toţii în jurul Valorii.

Pe lângă cele 40 de producţii teatrale naţionale, avem trei nume de creatori străini pe care i-am invitat special în ediţia a 26-a, nume cu totul excepţionale – cu unii dintre ei fiind în dialog şi negocieri de peste doi ani.

Vom deschide Festivalul cu un basm chinezesc venit din Franţa, produs de Compania Ballet Preljocaj – „Fresca“ / „La Fresque“, un spectacol care va avea premiera mondială pe 20 septembrie la Grand Théâtre din Aix-en-Provence, iar în 21 octombrie – putem considera că „La Fresque“ va avea premiera europeană în deschiderea Festivalului Naţional de Teatru. Suntem foarte fericiţi de existenţa acestei colaborări şi de prezenţa la Bucureşti a excepţionalei trupe a lui Angelin Preljocaj. –  Marina Constantinescu, director artistic şi unic selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru

Reuşim să o avem pentru prima oară în România pe Carolyn Carlson, o dansatoare de mare anvergură, un coregraf rebel FNTcu o activitate impresionantă, cu numeroase premii în lume, cu producţii cu totul altfel, de o mare fineţe şi intensitate. Suntem bucuroşi că pe 25 şi 26 octombrie ea va fi prezentă la Bucureşti cu două spectacole: primul, intitulat „Now“/ „Acum“, este un spectacol de teatru-dans, iar cel de-al doilea, care se numeşte „Short Stories” / „Schiţe (Poveşti scurte)“, este format din trei mici performance-uri; iar într-unul din acestea va dansa chiar Carolyn Carlson. Mi se pare un lucru
remarcabil şi faptul că renumita coregrafă a acceptat să facă un workshop la Bucureşti, un atelier dedicat actorilor: un câştig pentru breasla noastră.

În sfârşit, vom încheia Festivalul cu două reprezentaţii venite din Rusia, o producţie aflată sub semnătura celebrului Lev Dodin: „Livada de vişini” de Cehov, cu trupa Maly Drama Theatre din Sankt Petersburg. E un spectacol mare, un spectacol-eveniment. Dacă ar fi să spun doar că anul acesta la New York, când au jucat in februarie la BAM (Brooklyn Academy of Music) cele zece reprezentaţii, enorma sală de aproape 3000 de locuri s-a dovedit total insuficientă pentru dorinţa spectatorilor de a vedea această producţie cu totul şi cu totul tulburătoare, „citită“ foarte puternic de Lev Dodin, cu inteligenţa şi fineţea lui, cu subtilitate – un manifest puternic pentru lumea de astăzi, pentru ce pierdem trăind cum trăim, şi cu o trupă care te lasă absolut… „mască“, dacă tot vorbim în termeni de teatru… – Marina Constantinescu, director artistic şi unic selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru

Iată câteva detalii despre evenimentul de sinteză teatrală pe care vi-l vom oferi în octombrie în Capitală. Pregatirea lui a fost şi este un efort, ca de fiecare dată. Cred în selecţia aceasta şi cred în valoarea Festivalului. Şi mai cred în valoarea unei echipe care va face că acest eveniment major să ne aducă pe toţi împreună, pe o insula magică – a lui Prospero, dacă vreţi – timp de 10 zile, între 21 şi 30 octombrie 2016, într-un Bucureşti transformat în Capitală a Teatrului: un exerciţiu în care să ne străduim să fim altfel, influentaţi în orice caz de magia teatrului românesc şi nu numai.“

Marina Constantinescu, Director artistic al Festivalului Naţional de Teatru

* * *

Pentru a vedea selecţia oficială a celei de-a 26-a ediţii a FNT, click pe acest link.

Foto: Marina Constantinescu – fnt.ro

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.