Deployments, o analiză inovatoare a structurilor puterii și controlului, câștigă Marele Premiu BIEFF 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/deployments-o-analiz%c4%83-inovatoare-a-structurilor-puterii-%c8%99i-controlului-c%c3%a2%c8%99tig%c4%83-marele-premiu-bieff-2019/

Cea de-a 9-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF s-a încheiat duminică, pe 10 noiembrie, după cinci zile pline, dedicate celor mai curajoase filme de avangardă produse în ultimii doi ani.

Un articol de Petre Ivan|14 noiembrie 2019

Marii câștigători ai acestei ediții au fost premiați sâmbătă, pe 9 noiembrie, în cadrul unui eveniment de gală organizat la Cinema Muzeul Țăranului. Iubitorii de film prezenți în număr mare la proiecția documentarului Aquarela, cea mai recentă producție semnată de Victor Kossakovsky, au avut ocazia să urmărească decernarea premiilor oferite celor mai apreciate titluri din Competiția Internațională. Deployments s-a remarcat printre cele 25 de scurtmetraje incluse în selecția din acest an, și a câștigat Marele Premiu BIEFF, în valoare de 3.000 de Euro, oferit de Uniunea Cineaștilor din România.

Din juriul ediției au făcut parte la această ediție Morgan Pokée, unul din selecționerii Quinzaine des Réalisateurs Cannes, Florian Weghorn, manager de program Berlinale Talents și Ioana Dragomirescu, programatorul cinematografului Elvire Popesco al Institutului Francez. În seara galei, aceștia s-au declarat impresionați de complexitatea programelor competiționale pe care le-au analizat și i-au înmânat premiul cineastei Stéphanie Lagarde, ,,un regizor care analizează magistral structurile puterii și controlului’’, într-un film care ,,dezvăluie aspectele poetice din cele mai tehnice practici, arătând în același timp implicațiile lor politice.’’

,,Filmele care tratează trecutul au multe de spus despre realitatea noastră contemporană. În urma acestei premise puternice, regizorul a reușit să reconstituie amintirile unui trecut nerezolvat. Cu un interes profund pentru procesul de cercetare, o utilizare inteligentă a tehnologiei moderne și o abordare curajoasă, Omarska dă formă inimaginabilului’’, aducându-i artistului Varun Sasindran Premiul pentru Cea mai bună Regie, în servicii de post-producție în valoare de 2.500 de Euro, oferit Cinelab România.

Omarska, r. Varun Sasindran

Parsi a impresionat membrii juriului printr-un ,,concept cinematografic remarcabil’’, care le-a ,,.încântat toate simțurile’’, atrăgându-i într-o ,,experiență crudă, hipnotică’’. „Pare a fi un lucru / Pare a fi altceva” – cele două versuri din cele o mie care alcătuiesc No es (Nu e), poemul lui Mariano Blatt, sunt o cheie posibilă pentru descifrarea filmului regizat de Eduardo Williams și distins cu Premiul pentru Concept vizual, în valoare de 1.500 de Euro, oferit de Cinelab România.

„Două personaje speciale care își conduc filmele și, în același timp, împing granițele cinematografiei experimentale în direcții opuse” au atras atenția juriului, care a decis să acorde două mențiuni speciale. Protagoniștii Confluence (r. Benjamin Ramírez Pérez, Stefan Ramírez Pérez) și The Glorious Acceptance of Nicolas Chauvin (r. Benjamin Crotty) „pun în discuție propria lor existență și, odată cu ea, istoria și identitatea orașelor și țărilor din jurul lor” și se remarcă astfel printre cele mai bune filme prezentate anul acesta în Competiția Internațională BIEFF.

Invitați și la această ediție să-și voteze favoritul, spectatorii și-au exprimat preferințele și au oferit Premiului Publicului scurtmetrajului Snow White, în regia lui Thadeusz Tischbein, o analiză neobișnuită a practicilor de conservare a trupurilor neînsuflețite expuse în muzee. Plăcut surprins la aflarea veștii, artistul german, prezent la eveniment, și-a exprimat admirația pentru România, țară în care a locuit și studiat cu ani în urmă.

Foto: Anda Stăncescu

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.