Deschisă acum – expoziția online Resilience Test: Vlatka Horvat
https://www.ziarulmetropolis.ro/deschisa-acum-expozitia-online-resilience-test-vlatka-horvat/

Gaep prezintă Resilience Test: Vlatka Horvat (20 iulie – 9 august 2020), a doua dintr-o serie de trei expoziţii online ce explorează limitele corpului, vulnerabilitatea şi rezistenţa lui, prin selecţii de lucrări de Marilena Preda Sânc, Vlatka Horvat şi Ištvan Išt Huzjan.

Un articol de Petre Ivan|20 iulie 2020

La fel ca expoziția inaugurală Resilience Test: Marilena Preda Sânc, noua prezentare online se desfășoară într-un spațiu virtual special creat pe site-ul galeriei, Viewing Room, care le permite vizitatorilor să descopere atât lucrările de artă, cât și o punere a lor în context prin intermediul textelor curatorului și al explicațiilor oferite chiar de artiști.

Fie că lucrează cu sculptură, instalație, performance, fotografie sau colaj, Vlatka Horvat face adesea gesturi de rearanjare și recompunere a spațiului, precum și a relațiilor spațiale și sociale pe care acesta le presupune. Este interesată în mod special de relația precară dintre corp, obiecte, materiale și spațiul construit, iar în centrul proiectelor ei se află chestiunea prezenței, o explorare a dinamicii complexe dintre subiect și context și un interes manifest față de posibilitățile și problematica ocupării și negocierii spațiului – spațiul social, fizic sau psihologic.

Resilience Test: Vlatka Horvat reunește lucrări în patru medii diferite: fotografie, performance, obiect sculptural și colaj. Dacă fotografiile din seria Monuments imaginează o parte a corpului uman, mâna, ca monument, creând o tensiune între efemeritatea acestuia și trăinicia monumentelor obișnuite, Unhinged, un performance cu durata de șase ore, în centrul căruia se află un performer feminin solitar și o ușă ce a fost scoasă din țâțâni, contopește corpul și obiectul într-o singură unitate. Lucrarea recentă Balance Beam #0320, prezentată în această perioadă și în expoziția de grup … of bread, wine, cars, security and peace, de la Kunsthalle Wien, dă o formă sculpturală stării de echilibru fragil, de balans între stabilitate și o potențială cădere. Iar în seria de colaje Hybrids, corpul și diverse elemente ale lumii fizice sunt propuse ca locuri de fragmentare, prăbușire și eșec, dar sunt și reimaginate ca spații de refacere, posibilitate și joc.

Pentru Vlatka Horvat, un punct central al practicii artistice este investigarea relației dintre corp și spațiu, în sensul de a-l defini pe cel din urmă prin potențialul lui social și politic. Lucrările ei înscenează relații delicate și antagonice între corp, mediul construit și diverse obiecte găsite, printr-un proces de reconfigurare a spațiului, precum și a posibilităților și implicațiilor sale sociale.” – Tevž Logar, curatorul expoziției

 

Scurtă biografie

Vlatka Horvat (n. 1974) lucrează cu o varietate de medii, de la sculptură, instalație și desen, la performance, fotografie și scriere. Lucrările ei sunt prezentate la nivel internațional în diverse contexte – în muzee și galerii, la festivaluri de teatru și dans și în spații publice. Printre expozițiile recente se numără cele desfășurate la: Pavilionul Croației la cea 16-a ediție a Expoziției Internaționale de Arhitectură, Museums Sheffield, galeria Renata Fabbri (Milano), Gaep (ex-Eastwards Prospectus, București), Muzeul de Artă Contemporană Zagreb, Bard Center for Curatorial Studies (NY), Wilfried Lentz Gallery (Rotterdam), CAPRI (Düsseldorf). Performance-urile ei au fost comisionate de organizații din toată lumea, printre care HAU Hebbel am Ufer (Berlin), LIFT – London International Festival of Theatre (Londra), PACT Zollverein (Essen), Tanzquartier Wien (Viena), Outpost for Contemporary Art (Los Angeles). Născută în fosta Iugoslavie, s-a mutat în Statele Unite ale Americii în adolescență. După 20 de ani petrecuți în SUA, trăiește în prezent la Londra, unde predă la Central St Martins, University of the Arts London.

Seria de expoziții online Resilience Test 

Primele expoziții online prezentate de Gaep, sub titlul Resilience Test, îi au ca protagoniști pe Marilena Preda Sânc (29 iunie – 19 iulie), Vlatka Horvat (20 iulie – 9 august) și Ištvan Išt Huzjan (10 – 30 august), artiști din generații și din spații geografice diferite, ale căror practici sunt conectate prin interesul față de reziliența corpului. Proiectul este finanțat de Ministerul Culturii prin programul ACCES Online 2020 și are ca parteneri Ambasada Republicii Slovenia la București și Ambasada Republicii Croația în România.

Credite imagini

1. Vlatka Horvat, Monuments, 2018, dintr-o serie de 16 printuri Giclée pe hârtie Hahnemühle Photo Rag, fiecare 25 x 20 cm; prin amabilitatea artistei și a galeriei Gaep

2. Vlatka Horvat, Balance Beam #0320, 2020, scaune de lemn, bârne de lemn, diverse obiecte; dimensiuni variabile; prin amabilitatea artistei

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.