Despre noile practici scenice și „Regia Românească, de la act de interpretare la practici colaborative”
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-noile-practici-scenice-si-regia-romaneasca-de-la-act-de-interpretare-la-practici-colaborative/

Volumul bilingv (română-engleză) „Regia Românească, de la act de interpretare la practici colaborative”, coordonat de către Oltiţa Cîntic şi editat de Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr din Iaşi, în parteneriat cu AICT.RO a fost publicat în 2016, la Editura Timpul.

Un articol de Monica Andrei|27 februarie 2017

Coordonatoarea își ia ca punct de plecare în demonstrația cărții sale figura regizorului, pentru că acesta a transformat de-a lungul timpului radical artele spectacolului. Își propune ca să arate unde ne aflăm din punct de vedere al noilor practici scenice. Este o carte de referință despre creatori ai spectacolului de teatru. Sunt trasee de viață și carieră ale regizorilor de teatru care au debutat după 1990: Radu Afrim, Geanina Cărbunariu, Catinca Drăgănescu, Eugen Jebeleanu, Bogdan Georgescu, Cristi Juncu, Radu-Alexandru Nica, Theodor Christian Popescu, Leta Popescu, Bobi Pricop.

Cartea se citește ușor. Te atrage să o deschizi din când în când, pentru că îți amintește despre cum au plăsmuit lumi, sau cum și-au imaginat tipologii și destine regizorii amintiți. Își are locul meritat în biblioteca oricui, dar mai ales în istoria contemporană a teatrului românesc.

carte zmDespre volumul apărut dintr-o necesitate estetică, teatrologul Oltița Cîntec precizează: „La noi, schimbarea structurală sperie sistemul, iar rezistența la transformare e aproape inerțială. Teatrul românesc favorizează modul de producție al regizorului, e, în continuare, un teatru de regizor, poziția rămânând prima în caseta realizatorilor înscriși pe afiș. Artiștii din sumar sunt figuri care s-au distins prin politicile de scenă și ilustrează trecerea de la modelul unic al regiei ca act de interpretare la formule colaborative, într-o cultură teatrală unde coabitează stiluri și formate diverse. Vocabularele regizorale ale celor din listă diferă de la sensibil la radical, fiecare căutând formula ce i se potrivește, care-i stimulează mecanismele creative”.

Oltița Cîntec este critic de teatru, profesor asociat la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi, director artistic al Teatrului „Luceafărul“, doctor în Teatrologie, curator pentru mai multe festivaluri ale artelor spectacolului, autoare a mai multor volume de critică, teorie și istorie a teatrului și spectacolului contemporan, multe dintre ele premiate, dintre care amintim: Teatrografii”, Editura Timpul (2008), „Hermeneutici teatrale”, Editura Niculescu (2010), „Silviu Purcărete sau privirea care înfățișează”, Editura Cheiron, Teatrul Azi (2011) și co-autor al mai multor volume editate în România și străinătate. Articolele și sutdiile sale au apărut în mai multe reviste academice, de teatru și cultură din țară și străinătate. A susținut prelegeri și lucrări despre teatrul românesc în țară și străinătate, cea mai recentă, fiind cea de la Festivalul BITEF, Belgrad, 2016, în cadrul Congresului Mondial al Criticilor de Teatru. A fost nominalizată de două ori la Premiul UNITER (2007, 2012). Este președinta Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru – România, (AICT.RO)



17
/11
/23

Editura Litera invită cititorii să se bucure de noi apariții editoriale, reduceri și întâlniri cu autorii favoriți, între 22 și 26 noiembrie, în cadrul Târgului de Carte Gaudeamus 2023, desfășurat la Pavilionul Central Romexpo.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Eu cânt și muntele dansează de Irene Solà, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Janei Balacciu Matei, carte distinsă cu Premiul pentru Literatură al Uniunii Europene 2020.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

20
/10
/23

Într-o permanentă alunecare între prezent și trecut, romanul Vorbește-mi despre tata, devenit bestseller imediat după publicarea în Coreea, este nu numai o melancolică scrisoare de dragoste adresată de către o fiică părintelui ei, ci și o dramă psihologică în care, pe fundalul multistratificat al istoriei coreene recente, amintirile pot vindeca răni adânci și restabili relații de familie fragilizate.

18
/10
/23

De la volumul biografic „Martin Scorsese: O călătorie“ de Mary Pat Kelly la cartea de interviuri „Călătorie într-o fotografie” de Dia Radu, cărțile pe care vi le propunem de această dată vă invită să descoperiți fascinante istorii personale.

17
/10
/23

Un târg de carte de teatru – adevărat maraton al lansărilor și prezentărilor unor noi produse editoriale din domeniul artei scenice, cu întâlniri, discuții, întrebări, răspunsuri – constituie o componentă importantă a Festivalului Național de Teatru ajuns la a XXXIII-a ediție.

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.