Despre orchestre mari, în Festivalul George Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-orchestre-mari-%C3%AEn-festivalul-george-enescu/

De-a lungul timpului, Festival Internaţional George Enescu şi-a consolidat notorietatea, şi iată-l ajuns astăzi la ediţia cu numărul XXIII, când se bucură de menţionări distinse din partea unor personalităţi; festivalul se află pe locul trei al celor mai importante evenimente de gen, la nivel internaţional, după BBC Proms (Marea Britanie) şi cel de la Lucerna (Elveţia).

Un articol de Corina Dima|23 Septembrie 2017

Ediția din anul 2017 a Festivalului Enescu, desfăşurată pe parcursul a 23 zile, a adus pe scenele româneşti peste 3.000 artiști valoroşi, străini și români şi peste 80 de evenimente, în București și în alte șapte orașe din țară, atât în săli de concerte, cât şi în aer liber (în Piaţa Festivalului, în Bucureşti).

Din punct de vedere logistic, partea cea mai laborioasă pentru organizatori o reprezintă transportul ansamblurilor mari, orchestre care au în componenţă aproximativ 100 instrumentişti. Organizare înseamnă asigurarea transportului de persoane şi instrumente, cazare, repetiţii şi alte detalii logistice (ex.: asigurarea unor instrumente la nivel local, dacă este necesar etc.) O orchestră mare susţine în Bucureşti două concerte diferite, în seri consecutive, la Sala Palatului.

În programul festivalului din 2017 au fost prezente orchestre mari din multe colţuri ale lumii: din Olanda, Marea Britanie, Italia, Germania, Franţa, Rusia, Istrael până în Statele Unite. De multe ori aceste orchestra mari nu se deplasează însă din/ înspre ţara natală, ci din alte zări (se află în turneu sau susţin concerte în diverse părţi ale lumii).

Spre exemplu orchestra americană Pittsburgh a sosit în România după ce a concertat în alte ţări europene (Germania, Austria, Anglia şi Elveţia) la festivaluri precum Salzburg Festival, Grafenegg Festival, Rheingau Music Festival, Proms sau Lucerne Festival, orchestra aflându-se într-un turneu prin Europa. În plus, soliştii şi dirijorii sosesc, de cele mai multe ori, din altă parte a lumii, diferită de unde vine orchestra.

Orchestrele mari de prestigiu, au un program stabilit cu foarte mult timp înainte. Spre exemplu, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam şi Pittsburgh Symphony Orchestra au programul afişat pe site-ul oficial până în iunie 2018 inclusiv însă agendele lor sunt deja stabilite pe următorii câţiva ani. Dovadă stă şi confirmarea Filarmonicii din Berlin în anul 2015 de a participa la Festivalul Enescu în 2019 (acolo au găsit, probabil, primul loc disponibil în programul lor).

Transportul propriu-zis al orchestrelor mari, atât a muzicienilor, cât şi a instrumentelor muzicale, se face cu avioane (curse standard, de linie, dar şi curse charter). Transportul lucrurilor speciale (aşa cum sunt şi instrumentele muzicale) are un regim special, în funcţie de compania aeriană care operează cursa. Aşa cum bagajul de mână are dimensiuni diferite de la o companie aeriană la alta, la fel diferă şi regulile pentru transportul aerian al instrumentelor muzicale.

În cazul în care instrumental muzical este unul de dimensiuni reduse (precum vioara, violă, flaut, oboi etc.), acesta se poate transporta în avion, ca bagaj de mână. Instrumentele muzicale sunt foarte sensibile, fragile şi manevrarea şi transportul lor trebuie făcut cu mare grijă, chiar dacă acestea sunt depozitate în cutii speciale. În plus, anumite instrumente au o valoare foarte mare, de aceea necesită o atenţie deosebită (cum e să deţii o vioară Stradivarius de la 1703, adică de 314 ani? Cu siguranţă nu o laşi la cală.)

Un lucru atipic este transportul pe calea aerului al violoncelului: acesta călătoreşte în avion (nu în cală) alături de posesorul lui. Mai exact, violoncelului i se achiziţionează un bilet de avion, va fi „Mr. Cello’’ şi va avea locul său (un instrument cu mare personalitate!).

De multe ori însă instrumentele sunt trimise separat de membri orchestrei, separat de avion, cu transport special, în camioane.

Pianul, ca instrument solist, este pus la dispoziţie de către sala unde are loc concertul (fiecare instituţie care se respectă deţine un pian de concert). La fel, uneori, instrumentele foarte voluminoase sunt închiriate de la gazda concertul (ex. instrumentele mari de percuţie, contrabaşii etc.). Orchestrele prestigioase preferă să îşi aducă însă instrumentele lor.

O orchestră mare de 100 membri poate avea un bagaj de instrumente şi echipamente, de până la 6 tone. Ediţia trecută, în 2015, Filarmonica din Berlin a fost cea care a marcat un record în istoria Festivalului Enescu: a transportat 11 tone de echipament (aproximativ 110 metri cubi).

În programul festivalului din 2017 au fost prezente orchestre mari din multe colţuri ale lumii: din Olanda, Marea Britanie, Italia, Germania, Franţa, Rusia, Istrael până în Statele Unite.

Foto: Alex Damian / Festivalul George Enescu 2017

18
/02
/19

Unul dintre cei mai mari dirijori români, CRISTIAN MANDEAL – care se bucură de peste 45 de ani de activitate, în care a dirijat sute de concerte pe 4 continente, în 35 de ţări – și tânărul violoncelist român ȘTEFAN CAZACU (25 de ani), care cântă pe un violoncel creat în urmă cu 101 ani, la Torino (Italia), de către lutierul Georg Ullman – își dau întâlnire pe scena Sălii Radio, într-un concert extraordinar prezentat vineri, 22 februarie (19.00), alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO.

13
/02
/19

Biletele puse în vânzare pentru concertul de jazz „Tenderly”, susținut de Luiza Zan Trio pe 14 februarie, la ora 20:00 la ARCUB s-au epuizat. „Joy of Life” - următorul concert din programul stagiunii de jazz ARTIST IN RESIDENCE, organizat de Primăria Capitalei prin ARCUB, va fi susținut de trioul de senzație al artistului Petrică Andrei în data de 28 februarie, ora 20:00, la ARCUB, Sala Mare.

13
/02
/19

Duminică, 17 februarie (17.00), îndrăgostiții de toate vârstele sunt invitați la Sala Radio la tradiționalul concert de Dragobete, oferit în fiecare an în luna februarie de Orchestra de Muzică Populară Radio. Sub bagheta dirijorului Adrian Grigoraş concertul prezentat de Orchestra de Muzică Populară Radio sub titlul „DRAGOBETELE SĂRUTĂ FETELE” va fi susţinut de tineri artişti şi cupluri deja cunoscute ale scenei folclorice românești.

13
/02
/19

Opera Națională București desfășoară în perioada 11 februarie - 30 iunie 2019 un proiect cultural propriu în contextul preluării de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene. Spectacolele acestei săptămâni, 11 februarie – 17 februarie 2019 sunt dedicate Austriei, considerată în întreaga lume ca fiind „țara muzicii”. Mozart, Haydn, Schubert, Bruckner sau Mahler s-au născut în Austria.

12
/02
/19

Programul de burse SoNoRo Interferențe ajunge anul acesta la cea de-a XIII-a ediție și anunță noi preselecții pentru tinerii muzicieni români. Pe 16 februarie, la Academia ‘Gh. Dima’ din Cluj-Napoca, și pe 17 februarie, la Universitatea de Muzică din București, vor avea loc audițiile în urma cărora vor fi selectați cei 30 de tineri, cărora li se vor acorda anul acesta burse de studiu în Italia, la Montepulciano, în România, la Port Cultural Cetate, și în Germania, la Traunstein.

11
/02
/19

De peste zece ani, Fundația Calea Victoriei oferă publicului o selecție mereu interesantă de cursuri și ateliere în domeniul artelor și științelor umanise și organizează numeroase evenimente culturale. Echipa Fundației a început anul acesta cu două evenimente având în centru pasiunea pentru muzica clasică și talentul dirijoral, dar și de povestitor, al dirijorului Tiberiu Soare: un concert extraordinar și relansarea a două volume despre muzica clasică.

05
/02
/19

Opera Națională București prezintă miercuri, 6 februarie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „La Traviata” de Giuseppe Verdi în regia și mișcarea scenică a lui Paul Curran. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta. Publicul spectator o va putea urmări pe soprana Diana Țugui  în rolul Violetta Valéry, în calitate de invitată pe scena Operei Naționale București.

02
/02
/19

Duminică, 3 februarie, pianistul Radu Lupu, revine la Londra după o îndelungă absență. Elogiat pentru „magia lui pianistică” (The Guardian) și recunoscut în întreaga lume drept unul dintre cei mai mari pianiști ai momentului, Radu Lupu va concerta la prestigiosul Royal Festival Hall alături de orchestra londoneză Philharmonia și sub bagheta binecunoscutului dirijor Paavo Järvi, câștigător al Premiului Grammy.

30
/01
/19

Andreea Soare, soprană la Opera din Paris, puțin cunoscută în presa și constiința publică din România, este o voce deja consacrată și valorificată pe marile scene ale lumii. Deși și-a câstigat un renume la nivel european, un renume care îi asigură un loc în rândul elitei muzicale tinere, ea este cuprinsă de o dorință arzătoare de a cânta acasă, acasă însemnând România, țara pe care a învățat să o iubească pornind de la familie.

29
/01
/19

Opera Națională București prezintă vineri, 1 februarie 2019, ora 18:30 spectacolul Bal Mascat de Giuseppe Verdi. Regia este semnată de Grischa Asagaroff (Germania), secenografia îi aparține lui Luigi Perego (Italia), iar design-ul luminilor e realizat de Gigi Saccomandi(Italia). Coregrafia poartă semnătura lui Renato Zanella, coordonatorul artistic al baletului Operei Naționale București. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea.

24
/01
/19

În continuarea tradiţiei instaurate la Sala Radio în ultimele stagiuni, de a aduce în fața publicului, la fiecare final de ianuarie, un titlu de operă, în formulă de concert, cu o distribuție de excepție, vineri, 25 ianuarie (19.00) Orchestra Națională Radio prezintă celebra operă TRUBADURUL, ce poartă semnătura lui VERDI.

Page 1 of 12712345...102030...Last »